Jedním z hlavních lákadel pro zakoupení elektromobilu jsou nižší náklady na provoz. Tedy za jízdu v elektromobilu byste měli teoreticky zaplatit méně než za jízdu v konvenčním automobilu se spalovacím motorem. Opravdu to tak je? A jaké další faktory vstupují do hry? Spočítejte si s námi, jaká je cena za km pro elektromobil.
Co znamenají zkratky BEV, PHEV, HEV a ICE?
Nabíjení elektromobilů zdarma: Výjimky, které mizí
Cena za kilometr v elektromobilu by měla být výhodnější než u klasického auta. Dříve jste mohli narazit na dobíjecí stanice, kde jste mohli nabíjet zdarma, a elektřina dlouhá léta vycházela levněji než benzín. Jenže v tom je malý háček.
Ano, stále možná existují dobíjecí stanice zdarma, respektive, kde můžete nabíjet bez poplatku. Jenže těchto míst je čím dál méně a do budoucna jich pravděpodobně bude ještě ubývat. Infrastruktura se rozvíjí, a jak už to bývá, málokterý provozovatel vám nabídne službu zdarma bez nějaké formy zisku.
Mnoho obchodníků dokonce vyžaduje, abyste na místě udělali nákup, a i to už často nestačí. Mnoho stanic, které dříve nabízely nabíjení zdarma, teď začíná účtovat poplatky.
Další problém je rostoucí cena energií, která se promítla do zdražení nabíjení na veřejných nabíječkách. Teď je čas podívat se na to, jak se cena za kilometr pro elektromobil porovnává s klasickým autem a kolik vás reálně provoz stojí.
Jak se dá nabíjet elektromobil – ať už doma nebo na veřejných dobíjecích stanicích?
Co všechno ovlivňuje cenu za kilometr elektromobilu
Než se pustíme do výpočtů, je důležité si uvědomit, že stanovení ceny za kilometr u elektromobilu není úplně jednoduché. Existuje totiž několik faktorů, které cenu výrazně ovlivňují.
1. Různé ceny na dobíjecích stanicích
Nabíjecí stanice mají různé tarify, ať už se jedná o veřejné, nebo soukromé stanice u obchodů a restaurací. Zatímco některé dříve nabízely nabíjení zdarma, dnes většina účtuje poplatky, a ty se mohou výrazně lišit. I když se podaří najít stanici s výhodnějším tarifem, často bývá vázaná na registraci nebo měsíční předplatné.
2. Spotřeba závisí na jízdních podmínkách
Cenu za kilometr ovlivňuje i styl jízdy a aktuální podmínky. Elektromobil spotřebuje více energie při vyšších rychlostech nebo když se používá topení, klimatizace či další elektronika v autě. Zvláště v zimě může být spotřeba energie vyšší, což cenu za kilometr dále navyšuje.
3. Dobíjení doma
Dalším faktorem je cena dobíjení doma. Zde záleží na vaší smlouvě s dodavatelem elektřiny a tarifu, který máte. Každý má doma trochu jinou cenu za kWh, takže i náklady na domácí nabíjení se mohou lišit. Z dlouhodobého hlediska však bývá domácí nabíjení často levnější než na veřejných stanicích, zvlášť pokud využíváte noční proud.
4. Zvyšující se ceny energií
Rostoucí ceny energií mají přímý dopad na náklady za kilometr jízdy. I když je elektromobil obecně úspornější, současné ceny elektřiny, které jsou ovlivněny energetickou krizí, mohou tento rozdíl smazávat.
Všechny tyto faktory znamenají, že cena za kilometr v elektromobilu může být značně proměnlivá. Je důležité vzít v potaz nejen cenu na dobíjecí stanici, ale i to, jak a kde elektromobil využíváte.
Jaká je cena za kilometr pro elektromobil při domácím nabíjení?
Nejprve je potřeba zjistit, jaká je spotřeba vašeho elektromobilu. Výrobci obvykle uvádějí spotřebu na 100 km. Průměrná spotřeba se pohybuje mezi 18 až 25 kWh na 100 km.
- Krok 1: Cena za kWh
- Zjistěte, kolik platíte za 1 kWh elektřiny. V dnešní době to bývá přibližně 6 až 8 Kč za kWh.
- Krok 2: Výpočet nákladů na 100 km
- Pro výpočet vezměme maximální průměrnou spotřebu 25 kWh a cenu 6 Kč za kWh:
- 6 × 25 = 150 Kč na 100 km.
- Krok 3: Cena za 1 km
- Výsledek pro 100 km vydělte 100 a dostanete náklad na 1 km:
- 150 ÷ 100 = 1,5 Kč na 1 km.