Cena za km pro elektromobil. Kolik zaplatíte?

Jedním z hlavních lákadel pro zakoupení elektromobilu jsou nižší náklady na provoz. Tedy za jízdu v elektromobilu byste měli teoreticky zaplatit méně než za jízdu v konvenčním automobilu se spalovacím motorem. Opravdu to tak je? A jaké další faktory vstupují do hry? Spočítejte si s námi, jaká je cena za km pro elektromobil.

Obsah Zobrazit

    Co znamenají zkratky BEV, PHEV, HEV a ICE?

    Nabíjení elektromobilů zdarma: Výjimky, které mizí

    Cena za kilometr v elektromobilu by měla být výhodnější než u klasického auta. Dříve jste mohli narazit na dobíjecí stanice, kde jste mohli nabíjet zdarma, a elektřina dlouhá léta vycházela levněji než benzín. Jenže v tom je malý háček.

    Ano, stále možná existují dobíjecí stanice zdarma, respektive, kde můžete nabíjet bez poplatku. Jenže těchto míst je čím dál méně a do budoucna jich pravděpodobně bude ještě ubývat. Infrastruktura se rozvíjí, a jak už to bývá, málokterý provozovatel vám nabídne službu zdarma bez nějaké formy zisku.

    Mnoho obchodníků dokonce vyžaduje, abyste na místě udělali nákup, a i to už často nestačí. Mnoho stanic, které dříve nabízely nabíjení zdarma, teď začíná účtovat poplatky.

    Další problém je rostoucí cena energií, která se promítla do zdražení nabíjení na veřejných nabíječkách. Teď je čas podívat se na to, jak se cena za kilometr pro elektromobil porovnává s klasickým autem a kolik vás reálně provoz stojí.

    Jak se dá nabíjet elektromobil – ať už doma nebo na veřejných dobíjecích stanicích?

    Co všechno ovlivňuje cenu za kilometr elektromobilu

    Než se pustíme do výpočtů, je důležité si uvědomit, že stanovení ceny za kilometr u elektromobilu není úplně jednoduché. Existuje totiž několik faktorů, které cenu výrazně ovlivňují.

    1. Různé ceny na dobíjecích stanicích
    Nabíjecí stanice mají různé tarify, ať už se jedná o veřejné, nebo soukromé stanice u obchodů a restaurací. Zatímco některé dříve nabízely nabíjení zdarma, dnes většina účtuje poplatky, a ty se mohou výrazně lišit. I když se podaří najít stanici s výhodnějším tarifem, často bývá vázaná na registraci nebo měsíční předplatné.

    2. Spotřeba závisí na jízdních podmínkách
    Cenu za kilometr ovlivňuje i styl jízdy a aktuální podmínky. Elektromobil spotřebuje více energie při vyšších rychlostech nebo když se používá topení, klimatizace či další elektronika v autě. Zvláště v zimě může být spotřeba energie vyšší, což cenu za kilometr dále navyšuje.

    3. Dobíjení doma
    Dalším faktorem je cena dobíjení doma. Zde záleží na vaší smlouvě s dodavatelem elektřiny a tarifu, který máte. Každý má doma trochu jinou cenu za kWh, takže i náklady na domácí nabíjení se mohou lišit. Z dlouhodobého hlediska však bývá domácí nabíjení často levnější než na veřejných stanicích, zvlášť pokud využíváte noční proud.

    4. Zvyšující se ceny energií
    Rostoucí ceny energií mají přímý dopad na náklady za kilometr jízdy. I když je elektromobil obecně úspornější, současné ceny elektřiny, které jsou ovlivněny energetickou krizí, mohou tento rozdíl smazávat.

    Všechny tyto faktory znamenají, že cena za kilometr v elektromobilu může být značně proměnlivá. Je důležité vzít v potaz nejen cenu na dobíjecí stanici, ale i to, jak a kde elektromobil využíváte.

    jaká je cena za km u elektromobilu

    Jaká je cena za kilometr pro elektromobil při domácím nabíjení?

    Nejprve je potřeba zjistit, jaká je spotřeba vašeho elektromobilu. Výrobci obvykle uvádějí spotřebu na 100 km. Průměrná spotřeba se pohybuje mezi 18 až 25 kWh na 100 km.

    • Krok 1: Cena za kWh
    • Zjistěte, kolik platíte za 1 kWh elektřiny. V dnešní době to bývá přibližně 6 až 8 Kč za kWh.
    • Krok 2: Výpočet nákladů na 100 km
    • Pro výpočet vezměme maximální průměrnou spotřebu 25 kWh a cenu 6 Kč za kWh:
    • 6 × 25 = 150 Kč na 100 km.
    • Krok 3: Cena za 1 km
    • Výsledek pro 100 km vydělte 100 a dostanete náklad na 1 km:
    • 150 ÷ 100 = 1,5 Kč na 1 km.

    Srovnání s autem se spalovacím motorem

    • Při ceně benzínu 40 Kč za litr a spotřebě 6 litrů na 100 km to vypadá takto:
    • 6 × 40 = 240 Kč na 100 km, tedy 2,4 Kč na 1 km. V tomto případě, elektromobil vychází levněji.
    • I když budete platit za elektřinu více, například 8 Kč za kWh, elektromobil stále vyjde výhodněji:
    • 8 (Kč za kWh) × 25 (kWh na 100 km) = 200 Kč na 100 km, tedy 2 Kč na 1 km.

    Elektromobil: Levnější provoz, ale co skryté náklady?

    Spotřeba elektromobilů bývá v reálném provozu často nižší, než uvádějí oficiální údaje, ale my jsme při výpočtech pracovali s maximální průměrnou spotřebou. I tak platí, že pokud cena elektřiny zůstane kolem 8 Kč za kWh a benzín bude stát okolo 40 Kč za litr, elektromobil vyjde levněji. Benzínové ceny jsou navíc poměrně nevyzpytatelné a mají tendenci růst, takže jízda na elektřinu by měla být výhodnější.

    Nicméně je tu několik mínusů. Hlavním problémem je degradace baterie, která je nákladná na výměnu. Baterie ztrácí kapacitu postupem času, což ovlivňuje dojezd elektromobilu. Dalším negativem je vyšší spotřeba pneumatik kvůli větší hmotnosti vozidla. A samozřejmě, pořízení elektromobilu je finančně náročné – i ten nejlevnější elektromobil je pro mnohé stále nedostupný.

    Navíc, ne každý má možnost nabíjet doma. Jakmile se spoléháte na veřejné dobíjecí stanice, cena za kilometr může výrazně stoupat. Vyplatí se jízda elektromobilem i v tomto případě? Pojďme se podívat na náklady na veřejných nabíjecích místech a srovnat je s domácím nabíjením.

    Cena za km při nabíjení elektromobilu na veřejných místech

    Na veřejných dobíjecích stanicích mají registrovaní uživatelé větší výhody než neregistrovaní. Registrovaní zákazníci často platí nižší sazby za kilowatthodinu a mohou využívat různé akce a slevy. Dále, na některých stanicích je možnost předplatného, které zajišťuje ještě výhodnější ceny. Je důležité také sledovat, jaké poplatky se vztahují na připojení a jak dlouho můžete nabíjet zdarma, protože mnohé stanice mají časové limity, po jejichž překročení se účtují poplatky.

    Náklady na nabíjení elektromobilu na veřejných stanicích závisí na různých faktorech, jako je cena elektřiny, účinnost vozu a rychlost nabíjení. Obvykle se ceny pohybují mezi 8 a 20 Kč za kWh. Při běžné spotřebě 15–20 kWh na 100 km mohou být náklady na jeden kilometr přibližně 1,50 až 4 Kč. Cena se zvyšuje u rychlonabíjecích stanic, kde je poplatek za kWh vyšší než u pomalejších nabíječek.

    Jak vidíte, cena za km může být stejná jako u vás doma, ale také vyšší. Takže záleží na tom, kde se rozhodnete dobíjet, jestli jste registrovaní atd. Více jsme se cenami zabývali v článku Kolik stojí nabíjení elektromobilu.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *