Rozdíl mezi vlastníkem a provozovatelem auta: Víte, kdo je kdo?

Vlastník není vždy ten, kdo s autem jezdí. Dostali jste se do pozice, kdy máte v držení auto, které není vaše? Poradíme, jaké jsou mezi vlastníkem a provozovatelem právní rozdíly a jak se to projeví v povinném ručení.

Obsah: Rozdíl mezi vlastníkem a provozovatelem auta Zobrazit

    Máte v terminologii trochu nepořádek a potřebujete se zorientovat? Ať už se například chystáte na cestu do zahraničí s firemním autem, chcete si vzít auto na leasing nebo sjednat pojištění. Komplikace by mohly nastat třeba v případě, že chcete někomu přenechat vůz na operativní leasing. Pokud auto není 100 % vaše, je dobré vědět, jaké jsou rozdíly mezi vlastníkem a provozovatelem vozu.

    Vlastník vozu – kdo je to?

    Vlastník vozu je jednoduše reálným vlastníkem auta. Ze zákona je to tedy někdo, kdo si auto koupil a je tedy jeho. Podle své vůle ho může zase někomu prodat, případně zapůjčit. Ovšem vlastník vozu nemusí být nutně provozovatel neboli uživatel. Může část práv převést na druhou osobu tak, že mu auto smluvně přenechá. Tak jako to dělají například leasingové společnosti. Vlastník vozu je zapsaný ve velkém technickém průkazu.

    Vlastník vozu musí být, stejně jako provozovatel, pokud je odlišný, zapsaný v registru řidičů. V této velké databázi se ukládají všechny důležité údaje o historii daného řidiče, ať už to jsou žádosti o řidičské průkazy, důležité dokumenty, či informace o prohřešcích na silnicích.

    Kdo je provozovatel vozu

    Termín provozovatel vozu může vypadat trochu obskurně, ovšem nehledejte v tom žádné komplikace. Prostě je to ten člověk, která má od vlastníka vozu povolení s autem manipulovat a jezdit. Je sice v jeho držení a provozovatel za něj nese plnou zodpovědnost. Ovšem nevlastní ho, a tedy ho nemůže například prodat nebo smluvně půjčit zase další osobě. Může s ním prostě jenom jezdit.

    Vlastníci poskytují vůz provozovatelům za určitých podmínek. A pokud provozovatel vůz nějak poškodí, má povinnost vlastníkovi újmu nahradit. Musí se o něj starat, sám tankovat, hradit drobné opravy. Provozovatel se zapisuje do malého technického průkazu. A stejně jako vlastník, i on musí být uvedený v registru řidičů.

    Provozovatel má zodpovědnost za prohřešky, které na silnici ve voze spáchá. Například taková pokuta za překročení rychlosti, která patří mezi nejčastější pokuty v ČR, nepůjde za vlastníkem, ale právě za provozovatelem.

    Provozovatelem vozu se stanete i vy, když si pořídíte auto od leasingové společnosti, nebo vám ho zapůjčí vaše firma podle stanovených smluvních podmínek. Do příslušných papírů by se takový fakt měl zaznamenat, stejně jako do registru. Kromě smlouvy si musíte opatřit i plnou moc, která vás bude k užívání vozu opravňovat.

    Problém je v povinném ručení, čeho se to týká?

    Když přijde na pojištění odpovědnosti vozidel, narazíme na menší zádrhel. Povinné ručení platí pojistník. Je jedno, jestli bude pojištění uzavírat vlastník nebo provozovatel, zpravidla povinné ručení sjednává majitel vozidla.

    Pojistník je osoba, která sjednává pojistnou smlouvu a ve většině je shodná s vlastníkem vozidla, jenž je zapsán ve velkém technické průkazu.

    Pokud ale pojistník není sám majitel, může dosáhnout na výhodnější pojištění. V případě, že dojde k nehodě, kterou provozovatel zavinil sám, situace nebude příznivá ani pro jednoho. Pojistné se kvůli způsobeným škodám zvýší jak vlastníkovi, tak provozovateli.

    A pokud je provozovatel vzorný a jezdí bez nehod? Vlastník za to žádný kredit nedostane. Majiteli se zkrátka nenačítají žádné bonusy za bezškodná léta provozovatele. A proto bude v budoucnu dost pravděpodobně platit vyšší povinné ručení.

    Změna: povinné ručení bude platit provozovatel

    Od konce roku 2023 by měl podle nového zákona povinné ručení platit provozovatel vozidla, ne jeho vlastník, což je změna zdůvodněná negativními zkušenostmi s dosavadní právní úpravou při řešení přestupků, výpadku pojištění a využívání systému bonusů a malusů při stanovení výše pojistného.

    Jak jsme již zmínili dříve, vlastník a provozovatel vozidla nemusí být stejnou osobou, což je v některých případech výhodně pro řidiče, kteří chtějí ušetřit na povinném ručení. 

    Například mladý a nezkušený řidič s novým řidičským průkazem může mít povinné ručení placené svým rodičem, který má již nasbírané bonusy a platí tak mnohem nižší pojistné. Od Vánoc, kdy přijde podle nového zákona změna ohledně platby povinného ručení, už to tak výhodné nebude. 

    Další změnou, která souvisí s povinným ručením, je výše limitu plnění u povinného ručení. Od konce roku by se měl limit plnění povinného ručení navýšit z nynějších 35 milionů na 50 milionů korun. V praxi to bude znamenat, i zvýšení povinného ručení. 

    Nejčastější otázky a odpovědi

    Kdo je vlastník vozu?

    Vlastník vozu je jednoduše reálným vlastníkem auta. Ze zákona je to tedy někdo, kdo si auto koupil a je tedy jeho. Vlastník vozu je zapsaný ve velkém technickém průkazu.

    Kdo je to provozovatel vozu?

    Je to osoba, která má od vlastníka vozu povolení s autem manipulovat a jezdit. Je sice v jeho držení a provozovatel za něj nese plnou zodpovědnost. Ovšem nevlastní ho, a tedy ho nemůže například prodat nebo smluvně půjčit zase další osobě. Může s ním prostě jenom jezdit.

    Kdo platí povinné ručení?

    Povinné ručení platí pojistník. Je jedno, jestli bude pojištění uzavírat vlastník nebo provozovatel, zpravidla povinné ručení sjednává majitel vozidla. Od konce roku 2023 by měl podle nového zákona povinné ručení platit pouze provozovatel vozidla, ne jeho vlastník, což je změna zdůvodněná negativními zkušenostmi s dosavadní právní úpravou při řešení přestupků, výpadku pojištění a využívání systému bonusů a malusů při stanovení výše pojistného.

    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *