Domů » Vozidlo » Provoz vozidla » Pneumatiky » Kdy přezout na zimní pneumatiky a kdy na letní? Nenechte se zaskočit prvními mrazíky!

Kdy přezout na zimní pneumatiky a kdy na letní? Nenechte se zaskočit prvními mrazíky!

Každý rok se stejnou otázkou: kdy je ten správný čas přezout na zimní pneumatiky? Zákon sice stanovuje jasné období, ale počasí se neřídí kalendářem. Vyplatí se proto řídit nejen předpisy, ale i rozumem – teplotami, předpovědí počasí a aktuálními podmínkami na silnicích. Správné načasování přezutí může rozhodnout o bezpečnosti vaší jízdy i životnosti pneumatik.

Obsah Zobrazit

    Kdy přezout na zimní pneumatiky?

    Léto je za námi, sychravý podzim v plném proudu a mrazivá zima už doslova klepe na dveře. Právě toto období bývá pro většinu řidičů časem, kdy začínají řešit přezutí na zimní pneumatiky nebo zvažují koupi nových. Správné načasování přezutí je klíčové nejen kvůli zákonné povinnosti, ale hlavně pro bezpečnost na silnicích.

    Obecně se doporučuje přezout ve chvíli, kdy teploty dlouhodobě klesají pod 7 °C. Při těchto teplotách ztrácí letní pneumatiky své vlastnosti – jejich směs tvrdne, zhoršuje se přilnavost a prodlužuje brzdná dráha. Zimní pneumatiky naopak díky měkčí směsi a hlubšímu dezénu zajišťují lepší stabilitu, trakci a kontrolu nad vozidlem i na mokrém, zasněženém nebo zledovatělém povrchu.

    Kdy je povinné jezdit na zimních pneumatikách?

    Tou nejdůležitější informací pro všechny řidiče je přesné období, kdy je povinnost používat zimní pneumatiky. Český zákon tuto povinnost stanovuje dvěma způsoby.

    Prvním je časové období od 1. listopadu do 31. března, kdy musí mít vozidlo zimní pneumatiky v případě zimních podmínek. Druhým je situace, kdy je vozovka pokryta sněhem, ledem nebo námrazou, nebo lze vzhledem k počasí předpokládat, že se tyto podmínky objeví.

    Zjednodušeně řečeno – pokud jsou silnice suché a teploty stabilně nad nulou, můžete jezdit i na letních pneumatikách, i když je kalendářní zima. Jakmile se ale na silnici objeví sníh, led nebo námraza, nebo se jejich výskyt dá očekávat, nesmíte s vozem bez zimních pneumatik vjet na veřejnou komunikaci.

    Zvláštní pozornost věnujte úsekům označeným dopravní značkou „zimní výbava“ – jde o modrý kruh se symbolem pneumatiky a sněhové vločky. Na těchto úsecích je používání zimních pneumatik povinné vždy, bez ohledu na aktuální počasí.

    Zimní pneumatiky nejsou jen zákonnou povinností, ale i klíčovým bezpečnostním prvkem. Díky své konstrukci a směsi zůstávají měkké a přilnavé i při nízkých teplotách, čímž zajišťují kratší brzdnou dráhu, lepší stabilitu a jistější ovládání vozidla.

    Stačí přezout jednu nápravu?

    Mnoho řidičů se mylně domnívá, že pro zimní provoz postačí přezout pouze jednu – zpravidla hnanou – nápravu. Tento přístup je sice levnější, ale v rozporu se zákonem a zároveň velmi nebezpečný.

    Podle platné legislativy se tato výjimka vztahuje pouze na vozidla s hmotností převyšující 3,5 tuny, jako jsou nákladní automobily nebo autobusy. Osobní automobily do 3,5 tuny musí mít zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech.

    Použití zimních pneumatik pouze na jedné nápravě výrazně zhoršuje stabilitu vozidla, ovladatelnost při brzdění i jistotu v zatáčkách. Při rozdílné přilnavosti předních a zadních kol může auto snadno dostat smyk – zvlášť na kluzkém nebo zasněženém povrchu.

    Z praktického hlediska tedy platí, že přezout všechny čtyři pneumatiky je nejen povinností, ale především zárukou bezpečné jízdy. Ušetřit na dvou pneumatikách může na první pohled působit lákavě, ale v praxi to může znamenat ztrátu kontroly nad vozidlem a v horším případě i dopravní nehodu.

    Jak má být hluboký dezén?

    Dalším klíčovým faktorem, který ovlivňuje bezpečnost i zákonnou způsobilost zimních pneumatik, je hloubka dezénu. Podle zákona musí mít zimní pneumatiky minimální hloubku dezénu 4 mm. Pokud je hloubka menší, pneumatika ztrácí své vlastnosti a nesplňuje podmínky pro zimní provoz. Je však dobré mít na paměti, že každým kilometrem se dezén dále snižuje, a tak se doporučuje přezout dříve, než klesne k této hranici!

    U starších pneumatik je proto důležité hloubku pravidelně kontrolovat – buď pomocí hloubkoměru, nebo jednoduchým trikem s mincí. Pokud jsou drážky mělké, zhoršuje se schopnost odvádět břečku a sníh, prodlužuje se brzdná dráha a pneumatika může ztrácet přilnavost v zatáčkách.

    Platí povinnost zimních pneumatik i pro motorky?

    Otázka zimních pneumatik na motorkách často vyvolává nejasnosti. Český silniční zákon se však v tomto směru vyjadřuje zcela jednoznačně – povinnost používat zimní pneumatiky se vztahuje pouze na vozidla určená k přepravě osob nebo nákladu s nejméně čtyřmi koly.

    To znamená, že motocykly, mopedy, skútry ani tříkolky tuto povinnost nemají. Pokud tedy vlastníte motorku nebo tříkolové vozidlo, zimní pneumatiky nasazovat nemusíte.

    Z praktického hlediska je ale třeba dodat, že jízda na motorce v zimních podmínkách bývá velmi riskantní. Nízké teploty, sníh, námraza i posypová sůl výrazně snižují přilnavost a zhoršují stabilitu. Proto se zimní jízda na dvou kolech nedoporučuje ani s případně dostupnými „zimními“ moto pneumatikami!

    Pokuta za letní pneu v zimě

    Používání nevhodných pneumatik v zimním období není jen otázkou bezpečnosti, ale i zákonné odpovědnosti. Pokud nemáte zimní pneumatiky v době, kdy to zákon vyžaduje, hrozí vám bloková pokuta až 2 000 Kč, nebo ve správním řízení až 2 500 Kč. Policie přitom může zkontrolovat nejen samotnou přítomnost zimních pneumatik, ale také hloubku dezénu, která musí být minimálně 4 mm.

    Zákon neřeší jen povinnost, ale i následky. Pokud byste způsobili dopravní nehodu a vozidlo bylo obuto do letních pneumatik v zimních podmínkách, může to mít vážné finanční důsledky. Pojišťovna v takovém případě může krátit pojistné plnění, nebo po vás dokonce vymáhat část vyplacené škody zpět (tzv. regres).

    Sněhové řetězy – kdy je použít?

    Rozhodně není od věci mí ve svém kufru i sněhové řetězy. Vlastně byste je mohli zahrnout do kontroly auta před zimou a ujistit se tak, jestli je v kufru máte. V České republice platí povinnost nasadit sněhové řetězy na úsecích označených příkazovou značkou Sněhové řetězy. Tato povinnost vzniká v případě, že vozovku pokrývá souvislá vrstva sněhu nebo ledu, či kombinace obojího.

    Nepoužití sněhových řetězů hrozí pokuta až 2 000 Kč na místě, ve správním řízení až 5 000 Kč. V případě způsobení dopravní nehody může být přestupek posuzován podstatně přísněji, například včetně trestných bodů nebo zákazu řízení – podle konkrétní situace.

    Používání sněhových řetězů podléhá platným předpisům uvedeným ve vyhlášce č. 294/2015 Sb., která upravuje pravidla provozu na pozemních komunikacích. Konkrétně se tato vyhláška týká příkazových dopravních značek Sněhové řetězy C 5a a Sněhové řetězy – konec C 5b.

    Jak správně vybrat zimní pneumatiky pro váš vůz? Radu naleznete přímo ZDE.

    Kdy přezout na letní pneumatiky?

    Otázku, kdy přezout zpět na letní pneumatiky, si klade nejeden motorista – a někteří ji bohužel zcela ignorují. Přitom jízda na zimních pneumatikách v teplém počasí není jen neekonomická, ale i nebezpečná. Zákon jasně stanoví, že povinnost zimních pneumatik platí od 1. listopadu do 31. března. Mimo toto období, tedy od 1. dubna, můžete používat letní pneumatiky. To ale neznamená, že byste měli přezouvat hned první dubnový den – důležité je řídit se aktuálním počasím a teplotami.

    7 °C je mezník při přezouvání na letní pneumatiky

    Za ideální čas pro přezutí na letní pneumatiky se považuje období, kdy denní teploty trvale stoupnou nad 7 °C. Tato hranice není náhodná – při nižších teplotách začínají letní pneumatiky tvrdnout a ztrácet přilnavost, zatímco zimní pneumatiky si své vlastnosti v chladu ještě udržují.

    Pokud tedy teploty kolísají a zejména ráno se objevují mrazíky, je lepší s přezutím ještě týden či dva počkat. Právě přechodné jarní období bývá zrádné – přes den může být 10 až 12 °C, ale v noci teploty snadno klesnou pod nulu, což by mohlo negativně ovlivnit chování letních pneumatik.

    Jakmile se ale počasí ustálí a průměrné teploty se drží nad zmíněnou hranicí, je vhodné zimní pneumatiky sundat. Jízda na nich při vyšších teplotách totiž zvyšuje spotřebu paliva, prodlužuje brzdnou dráhu a výrazně urychluje jejich opotřebení.

    Proč se nevyplatí dojíždět zimní pneumatiky v létě?

    V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, ale zákon už nenařizuje povinné přezutí na letní. To ovšem neznamená, že je vhodné nechávat zimní pneumatiky i po zbytek roku – právě naopak.

    Takzvané „dojíždění“ zimních pneumatik během léta se může zdát jako úsporné řešení, ale ve skutečnosti je neekonomické, nebezpečné a zbytečně zkracuje jejich životnost. Zimní směs je totiž měkká a při teplotách nad 7 °C se začne přehřívat, měknout a rychleji sjíždět. Tím ztrácí přilnavost, zhoršuje stabilitu a prodlužuje brzdnou dráhu.

    Letní pneumatiky jsou naopak konstruovány z tvrdší směsi a mají méně drážek, což zajišťuje lepší kontakt s vozovkou, nižší hlučnost a menší spotřebu paliva. Proto jsou pro teplé měsíce jednoznačně bezpečnější a úspornější volbou.

    Zkrátka – dojíždění zimních pneumatik v létě se nevyplatí. Místo úspory přináší vyšší náklady, horší ovladatelnost a zbytečné riziko nehody.

    Co ušetříte ze pneumatiky, to investujete do paliva!

    Mnoho řidičů se mylně domnívá, že používáním starších nebo zimních pneumatik v letní sezóně ušetří, protože odkládají nákup nových letních. Ve skutečnosti ale taková „úspora“ nedává smysl ani z ekonomického, ani z bezpečnostního hlediska.

    Zimní pneumatiky mají výrazně vyšší valivý odpor, který musí motor překonávat, což vede k vyšší spotřebě paliva. Rozdíl může být až 10 %, a to se při dnešních cenách pohonných hmot promítne do stovek až tisíců korun navíc. Jinými slovy, co neušetříte na nových pneumatikách, spálíte v palivu.

    Kromě finanční stránky hraje roli i bezpečnost. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi určené pro nízké teploty. Jakmile se oteplí, směs ztrácí přilnavost, pneumatika se přehřívá a prodlužuje se brzdná dráha. V krizových situacích to může být rozdíl několika metrů, který rozhoduje o tom, zda zvládnete zastavit včas.

    Picture of Josef Fencl

    Josef Fencl

    Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *