Kdy přezout na zimní pneumatiky? Správné načasování nepodceňte!

Dle legislativy jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza. Nebo v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám můžeme předvídat souvislou vrstvu sněhu, led nebo námrazu. Když bude velice pěkné počasí, tak hned 1. listopadu přezouvat nemusíte. Myslete ale na možné výkyvy počasí. Na silnicích označených značkou přikazující použití zimní výbavy jsou zimní pneu nutné již od 1. listopadu bez výjimek.

U zimních pneumatik je nařízena minimální hloubka dezénu 4 mm. Můžete ji zkontrolovat podle rysek nebo změřit. Pneumatiky také nazouváme na všechna 4 kola. V žádném případě proto nemůžete kombinovat zimní a letní pneumatiky. S nižší hloubkou řidič riskuje ztrátu jízdních vlastností svého vozidla, protože kola nezabírají tak, jak by měla, a tím pádem prokluzují.

Obsah Zobrazit

    Kdy přezout na zimní pneumatiky?

    Léto je za námi, sychravý podzim je v plném proudu a mrazivá zima již klepe na dveře. Právě toto roční období bývá pro mnohé řidiče tím, kdy začínají uvažovat o pořízení nových zimních pneumatik. Proto se pojďme společně podívat na krátký přehled vašich povinností a možností, co se zimních pneumatik týkají.

    Kdy musíme jezdit na zimních pneumatikách?

    Tou nejpodstatnější informací je doba, kdy jsme povinni na osobních automobilech využívat zimní pneumatiky. Tu český zákon charakterizuje dvojím způsobem. Jedná se o období mezi 1. listopadem a 31. březnem. Nebo pokud je vozovka pokryta souvislou vrstvou sněhu, ledu a námrazy, nebo pokud se vzhledem k povětrnostním a klimatickým podmínkám dá očekávat, že se na vozovce bude nacházet souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. To tedy znamená, že pokud není splněna podmínka o souvislé sněhové nebo ledové pokrývce na silnici, můžete jezdit na letních pneumatikách celou zimu. Jakmile se ovšem na silnici objeví led a sníh nebo pokud tomu budou napovídat klimatické podmínky, nesmíte s vozem bez zimních pneumatik vjet na veřejnou komunikaci. Výjimku potvrzující pravidlo tvoří silniční úseky označené modrou kruhovou značku „zimní výbava“, které používání zimních pneumatik nařizují bez ohledu na aktuální klimatické podmínky.

    Stačí přezout jednu nápravu?

    Mnoho spořivých řidičů se také domnívá, že stačí přezout pouze jednu, z pravidla hnanou, nápravu. Toto tvrzení ovšem platí pouze pro automobily s hmotností převyšující 3,5 tuny. Osobní automobily do 3,5 tuny musí mít dle zákona obuty zimní pneumatiky na všech kolech.

    Jak má být hluboký dezén?

    Dalším důležitým faktorem, týkající zimních pneumatik, je hloubka jejich dezénu. Na ten je třeba dbát zejména při používání starších zimních pneumatik. Minimální povolená hloubka dezénu zimních pneumatik je 4 mm. Nezapomínejte ovšem na to, že při jízdě o nějaký ten mm přijdete a pokud se hloubka vašich starších pneumatik blíží zákon stanovenému limitu, rozhodně se vyplatí investovat do nového obutí.

    Co zimní pneumatiky na motorce?

    Náš silniční zákon hovoří ve vztahu se zimními pneumatikami pouze o vozidlech, využívající se k přepravě osob nebo nákladu, nejméně se čtveřicí kol. Vlastníte-li tříkolové vozidlo nebo motocykl, povinnost obouvat zimní pneumatiky se vás tím vůbec netýká.

    Pokuta za letní pneu v zimě

    Je samozřejmé, že pokud je jejich povinnost určena zákonem, tak vás za jeho nedodržení něco čeká. V tomto případě to může být bloková pokuta na místě až do výše 2 000 Kč. Něco úplně jiného je nehoda způsobená jízdou na letních pneumatikách nebo používáním sjetých zimních pneumatik. I pojišťovna po vás bude v tomto případě chtít část peněz zpět.

    Sněhové řetězy – kdy je použít?

    Rozhodně není od věci mí ve svém kufru i sněhové řetězy. Vlastně byste je mohli zahrnout do kontroly auta před zimou a ujistit se tak, jestli je v kufru máte. V České republice platí povinnost nasadit sněhové řetězy na úsecích označených příkazovou značkou Sněhové řetězy. Tato povinnost vzniká v případě, že vozovku pokrývá souvislá vrstva sněhu nebo ledu, či kombinace obojího.

    Používání sněhových řetězů podléhá platným předpisům uvedeným ve vyhlášce č. 294/2015 Sb., která upravuje pravidla provozu na pozemních komunikacích. Konkrétně se tato vyhláška týká příkazových dopravních značek Sněhové řetězy C 5a a Sněhové řetězy – konec C 5b.

    Jak správně vybrat zimní pneumatiky pro váš vůz? Radu naleznete přímo ZDE.

    Kdy přezout na letní pneumatiky?

    To je otázka, kterou si klade nejeden motorista a nutno poznamenat, že mnozí ji zcela ignorují. Jen málokdo si ale uvědomuje, že používám zimních pneumatik v teplých letních měsících neušetří a co hlavně, ohrožují na životě sebe i ostatní účastníky silničního provozu. Podle zákona platí povinnost zimních pneumatik od 1. listopadu do 31. března. V ostatních měsících můžete používat pneumatiky letní.

    7 °C je mezník při přezouvání na letní pneumatiky

    Nejvhodnější dobou pro výměnu pneumatik je tehdy, vystoupají-li teploty dlouhodobě nad 7°. Pokud tedy přihlédneme k aktuálnímu počasí, vyplatí se ještě nějaký ten týden počkat. Nesmíme totiž zapomenout na ranní mrazíky, které nás často trápí i v dnešních dnech.

    Bude vás zajímat: Jak se vyznat ve značení pneumatik?

    Proč nedojíždět zimní pneumatiky

    V České republice je ze zákona povinné přezouvání na pneumatiky zimní. U těch letních to ale neplatí. Opakem je třeba taková Itálie. Velice se proto rozmohlo takzvané dojíždění zimních pneumatik v letních měsících. Tohle řešení ale není ekonomické ani bezpečné. Zimní pneumatika je vyrobena z měkké směsi, tudíž v horkých teplotách ztrácí své schopnosti. Letní jsou z toho důvodu vyrobeny z tvrdší směsi a nabízejí tak výrazně lepší přilnavost. Dalším rozdílem je počet drážek, díky čemuž lépe odvádějí vodu. Z těchto důvodů byste měli místo dojíždění raději koupit letní pneumatiky.

    Co ušetříte ze pneumatiky, to investujete do paliva!

    To, že řidič používáním starších pneumatik namísto koupě nových neušetří se může zdát jako hloupost. Ale musíme si uvědomit, že zimní pneumatiky mají mnohem vyšší valivý odpor než letní, který musí motor překonávat. V důsledku toho narůstá spotřeba paliva o více než 10%. Čili co řidič uspoří použitím starších pneumatik, to utratí za spálené palivo. Navíc je toto rozhodnutí velice nezodpovědné. Zimní pneumatiky správně fungují pouze při nižších teplotách. Při těch vyšších neposkytují zdaleka tak dobrou přilnavost a rapidně narůstá brzdná dráha vozidla.

    Picture of Josef Fencl

    Josef Fencl

    Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *