Druhy benzínu – Natural 95, 98 či 100. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Benzínové motory jsou v České republice dlouhodobě velmi oblíbené. Řidiči s takovými vozy každopádně mají na čerpacích stanicích možnost výběru hned z několika druhů paliv. Mezi ty nejznámější se řadí Natural 95, Natural 98 a setkat se řidiči mohou i s Naturalem 100. S tím se ale také naskýtá otázka, jaký je mezi těmito palivy v praxi vlastně rozdíl a jestli se ty dražší vyplatí tankovat. 

Obsah Zobrazit

    Na čerpacích stanicích se to v poslední době jen hemží prémiovými palivy. Rozdíl mezi dostupnými palivy se liší dle takzvaných oktanových čísel, jejichž význam vysvětlíme v samotném článku níže. Aby bylo možné jejich zhodnocení, je potřeba prozkoumat dopad těchto paliv z hlediska účinnosti, výkonu i životnosti motoru. 

    Před pár lety bylo značení paliv ve státech Evropské unie sjednoceno. Řidiči díky tomu snadněji poznají, co vlastně mají do svého vozu natankovat. Nyní platí, že jsou rozdělena do tří skupin. Naftová paliva jsou označena čtvercem a písmenem B, benzínová je možné najít v kruhu s písmenem E a plynná paliva jsou v kosočtverci s příslušeným označením druhu. Velkým rozdílem mezi jednotlivými benzinovými palivy je na první pohled však i v samotné ceně

    Co je to oktanové číslo?

    Nyní se ale vraťme zpět k rozdílům mezi Naturalem 95, 98 a 100. Oktanové číslo je měřítko odolnosti benzínu vůči klepání motoru. Klepání motoru je nežádoucí jev, kdy dochází k samovolnému zapálení palivové směsi v motoru dříve, než by mělo. Toto předčasné zapálení může způsobit nepravidelný a náhlý nárůst tlaku v spalovací komoře, což může vést k poškození motoru.

    Oktanové číslo je v podstatě hodnota, která udává, jak je palivo odolné vůči tomuto klepání. Vyšší oktanové číslo znamená vyšší odolnost paliva vůči klepání, což je obzvláště důležité pro vysokovýkonné motory nebo motory s vyšším kompresním poměrem.

    Existují různé metody měření oktanového čísla, ale nejběžnějšími jsou:

    • RON (Research Octane Number): Toto číslo je založeno na testech provedených za laboratorních podmínek, které simulují jízdní podmínky při nízkých až středních otáčkách motoru.
    • MON (Motor Octane Number): Toto číslo je založeno na testech provedených za podmínek, které simulují jízdní podmínek při vyšších otáčkách a vyšších teplotách.

    V mnoha zemích je na čerpacích stanicích uvedeno RON oktanové číslo. Například benzín s označením „95“ má RON oktanové číslo 95, což znamená, že má střední odolnost vůči klepání.

    Je důležité tankovat palivo s oktanovým číslem doporučeným výrobcem vozidla, protože použití paliva s nízkým oktanovým číslem v motoru navrženém pro vyšší oktanové číslo může vést ke klepání motoru a potenciálnímu poškození.

    Dopad na výkon vozu

    Rozdíl mezi Natural 95, 98 a 100 se v praxi dá měřit i z pohledu dopadu na výkon vozidla. Mnohé provedené testy v minulosti ale ukázaly, že z hlediska čistého výkonu dosahují minimálně paliva Natural 95 a Natural 98 poměrně podobné výsledky.

    Palivová účinnost

    Výkon ale není to jediné, co by mělo řidiče zajímat. Tím dalším faktorem je takzvaná palivová účinnost. Ta má totiž přímý dopad na provozní náklady i na životní prostředí kolem nás. 

    Z provedených testů vyplývá, že paliva s vyššími oktanovými čísly mají často vyšší energetické obsahy, což v případě některých vozů může způsobit nárůst a tedy zlepšení celkové palivové účinnosti (snížení spotřeby). Mezi jednotlivými vozy na trhu však panují i velké rozdíly, a to v závislosti na konstrukci auta či samotném motoru. 

    Co životnost motoru a jeho opotřebení? 

    Celá řada odborníků tvrdí, že používání paliv s vyššími oktanovými čísly vede ke zlepšení životnosti motoru i ke snížení jeho opotřebení. Na druhou stranu ale většina moderních motorů je zkonstruována tak, aby fungovala optimálně s palivem, které výrobce doporučuje. Většina vozidel je konstruována na Natural 95.

    Závěr

    Závěrem je potřeba uvést, že tankování prémiových paliv může na jednu stranu přinést pozitiva, ta se však nemusí nutně projevit zvýšeným výkonem nebo příznivější spotřebou. Celkovému stavu motoru i čistotě však pomoci mohou. Každopádně se ale doporučuje, aby každý řidič vycházel ze specifikací a požadavků, které určuje výrobce. 

    Z toho plyne, že pro většinu vozů na trhu je Natural 95 dostačující. Celá řada řídících softwarů totiž funguje tak, aby provoz s 95oktanovým benzínem pohodlně zvládla. Zbystřit by však měli vlastníci starších a sportovních vozů, a to zvlášť v situaci, pokud mají jako palivo předepsané BA98. V takových případech by se totiž Natural 95 měl využívat jen nouzově.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *