Vozidlo Provoz vozidla
🕓 10 min

Jaký je správný tlak v pneumatikách?

V posledních letech nám automobilky úžasně usnadnily starost o vůz. Software auta automaticky hlídá, kdy se sníží hladina oleje, brzdové kapaliny, kdy sepnout stěrače a spoustu dalšího. Ale přesto existují věci, které zůstávají stejné už desetiletí. Jednou z nich je pravidelné dohušťování pneumatik, aby byl dodržen správný tlak v pneumatikách.

Obsah Zobrazit

    Situaci rozhodně nepodceňte!

    Kontrola tlaku v pneumatikách patří i do základní kontroly vozu před jízdou. Dostaneme se k tomu, ale jen velice zřídka. Někteří až ve chvíli, kdy podhuštění pneumatiky ovlivňuje chování vozu. Ten se v určitých situacích může stát velice těžko ovladatelný a tím pádem i nebezpečný. Stejně tak může dopadnout přehuštění pneumatik. Podhuštění i přehuštění mají za následek špatnou plochu kontaktu s vozovkou, zhoršení jízdních vlastností a rychlejší opotřebení pneumatik.

    Podhuštění pneumatiky

    Podhuštění pneumatik znamená, že tlak vzduchu v pneumatice je nižší než doporučená hodnota výrobcem. Jedná se o poměrně častý jev, který může mít několik příčin. Může to být malý, dlouhodobý únik vzduchu z pneumatiky, nedostatečně utěsněný ventilek nebo jednoduše přirozený úbytek tlaku časem.

    Při podhuštění pneumatik se středová část pneumatiky prohne směrem dovnitř, čímž ztrácí kontakt s vozovkou. To má za následek, že vozidlo má menší styčnou plochu s povrchem silnice, což může negativně ovlivnit jízdní vlastnosti. Podle Amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) může podhuštění pneumatik zvýšit riziko nehody až třikrát. Kromě toho může dojít k nerovnoměrnému opotřebení pneumatik, což snižuje jejich životnost.

    Tento problém lze jednoduše předejít pravidelnou kontrolou tlaku a případným dohuštěním pneumatiky pomocí kompresoru, který je dostupný například na čerpacích stanicích.

    Přehuštění pneumatiky

    Přehuštění pneumatik znamená, že tlak vzduchu v pneumatice je vyšší než doporučené hodnoty výrobcem vozidla. Tento stav má opačný efekt než podhuštění. Při přehuštění se středová část běhounu pneumatiky vytlačí ven, což způsobuje minimální styčnou plochu s vozovkou. Boční část pneumatiky, která je navržena k opoře při zatáčení, se tak nedostane do kontaktu se silnicí. To vede k rapidnímu snížení schopností pneumatik v náročných podmínkách, jako jsou déšť nebo sníh. Zvláště při použití zimních pneumatik je tento efekt velmi znatelný při průjezdu zatáčkami.

    Přehuštěné pneumatiky mohou být také náchylné k poškození, například při vjezdu do hlubokého kanálu nebo výmolu, což není na našich silnicích neobvyklé. Je proto důležité pravidelně kontrolovat a udržovat správný tlak vzduchu v pneumatikách, aby se zlepšila jejich životnost a bezpečnost při jízdě.

    Správné nahuštění pneumatik

    Správné nahuštění pneumatik je klíčové pro správnou a dlouhou životnost pneumatik, a také snížení spotřeby paliva a zlepšení jízdního komfortu. Obvykle se doporučuje u osobních automobilů udržovat průměrně tlak kolem 2,3 barů za běžných podmínek. Při vyšším zatížení vozidla je pak vhodné zvýšit tlak podle doporučení výrobce. Nesprávné nahuštění může vést k rychlejšímu opotřebení pneumatik a horší a méně komfortní jízdě. 

    Nastavení tlaku pneumatik závisí na okolní teplotě vzduchu

    Správné nahuštění pneumatik závisí na teplotě okolního vzduchu. Ideální teplota pro individuální kontrolu tlaku je přibližně 20 °C. Při nižších teplotách klesá tlak v pneumatikách, a naopak při vyšších teplotách stoupá. Každých asi 10 °C, změny teploty odpovídá změna tlaku o přibližně 0,1 barů (tj. 10 kPa). Je proto důležité pravidelně kontrolovat a případně upravovat tlak pneumatik v závislosti na aktuální teplotě, aby se zajistila jejich správná funkce a bezpečnost při jízdě na silnici.

    Kde najdu informace o správném tlaku pneumatik pro svůj vůz?

    Tlak se liší se v závislosti na vozidle. Informace o doporučeném tlaku pro pneumatiky osobních automobilů jsou uvedeny v uživatelské příručce vozidla, na internetových stránkách výrobce a často také přímo na karoserii vozidla (např. na dveřích řidiče, v pojistkové skříňce nebo na vnitřní straně krytu palivové nádrže).

    Tabulky doporučeného tlaku v pneumatikách

    Správný tlak pneumatik se dá přibližně určit podle typu vozidla a podmínek, ve kterých jezdíte. Pro osobní vozy obvykle platí rozmezí tlaku mezi 2,2 a 2,4 baru, což odpovídá 32 až 35 psi. Větší a těžší vozidla často vyžadují vyšší tlak. Některá vozidla mohou mít také rozdílný tlak na pneumatikách přední a zadní nápravy, což zohledňuje rozložení váhy a pohon vozidla. Pravidelná kontrola a úprava tlaku podle doporučení výrobce je klíčová pro bezpečnost a optimální výkon vozidla, zejména v krizových situacích. Doporučujeme se obrátit na dostupné zdroje informací, jako je internet nebo uživatelský manuál, abyste získali konkrétní doporučení pro vaše vozidlo.

    Doporučený tlak pneumatik pro auto Škoda Octavia 2.0 

    Specifikace pneumatikTlak přední (prázdný vůz):Tlak zadní (prázdný vůz):Tlak přední (plný vůz):Tlak zadní (plný vůz):
    205/45 R 16 83 W2.1 bar2.1 bar2.4 bar2.8 bar
    195/65 R 15 91 V2.0 bar2.0 bar2.0 bar2.4 bar
    205/55 R 16 91 V2.0 bar2.0 bar2.0 bar2.4 bar
    205/60 R 15 91 V2.0 bar2.0 bar2.0 bar2.4 bar

    Doporučený tlak pneumatik pro auto Hyundai i30 1.4

    Specifikace pneumatikTlak přední (prázdný vůz):Tlak zadní (prázdný vůz):Tlak přední (plný vůz):Tlak zadní (plný vůz):
    185/65 R 152.2 bar2.2 bar2.2 bar2.2 bar
    195/65 R 152.2 bar2.2 bar2.2 bar2.2 bar
    205/55 R 162.2 bar2.2 bar2.2 bar2.2 bar
    225/45 R 172.2 bar2.2 bar2.2 bar2.2 bar

    Doporučený tlak pneumatik pro auto Audi A6 3.0 TDI

    Specifikace pneumatikTlak přední (prázdný vůz):Tlak zadní (prázdný vůz):Tlak přední (plný vůz):Tlak zadní (plný vůz):
    225/55 R 16 95 Y2.4 bar2.1 bar2.6 bar2.7 bar
    225/50 R 17 98 Y2.6 bar2.2 bar2.8 bar3.0 bar
    245/40 R 18 97 Y2.6 bar2.2 bar2.8 bar3.0 bar
    45/45 R 17 99 Y2.4 bar2.1 bar2.6 bar2.7 bar
    255/35 ZR 19 Y2.7 bar2.3 bar3.0 bar3.1 bar

    Rozmezí tlaku pneumatiky

    Minimální tlak je určen tak, aby pneumatika udržela svou maximální povolenou nosnost, přičemž nižší tlak může vést k deformacím a zhoršení jízdních vlastností. Na druhé straně je také stanoven maximální tlak, označovaný jako „Max Press“ a uvedený na bočnici pneumatiky. Dodržováním tohoto údaje předejdete přehuštění pneumatik, což zajišťuje jejich bezpečné a efektivní použití. Při maximálním tlaku můžete pozorovat lepší odezvu volantu, avšak může to vést ke snížené stabilitě a horšímu chování pneumatik při zatáčení, což je důležité mít na paměti při nastavení tlaku pro různé jízdní podmínky.

    Jak často tlak v pneumatikách kontrolovat?

    Odborníci doporučují pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách každých 14 dní, nejlépe po každém doplnění paliva. Pozor, vizuální kontrola není dostačující a měla by sloužit pouze jako první kontrola v případě podezření na poškození. Pravidelná kontrola tlaku je základem údržby vozidla, kterou je možné provádět pomocí kompresoru na čerpací stanici nebo příručního tlakoměru nebo systému TPMS. Důraz se klade také na kontrolu tlaku před každou delší cestou.

    TPMS: Systém monitorující tlak v pneumatikách

    TPMS (Tire Pressure Monitoring System) je systém monitorující tlak v pneumatikách vozidla. Je povinnou výbavou nových vozidel v EU, právě od roku 2014. Jeho hlavním úkolem je kontinuálně sledovat tlak v pneumatikách a informovat řidiče o případném poklesu tlaku. Tento systém je navržen tak, aby pomáhal zvýšit bezpečnost, snížit riziko nehod způsobených nedostatečným tlakem v pneumatikách a zlepšit účinnost paliva. Existují různé typy TPMS, včetně přímého TPMS (který měří přímo tlak v pneumatikách) a nepřímého TPMS (který využívá snímače otáček k odhadu tlaku).

    Svítí kontrolka tlaku pneumatik: Co dělat?

    Správná údržba tlaku v pneumatikách je klíčová pro bezpečnost a dlouhou životnost pneumatik. Pokud se kontrolka tlaku v pneumatikách rozsvítí, je důležité reagovat rychle a efektivně:

    1. Zastavte na bezpečném místě: Okamžitě zastavte vozidlo na bezpečném místě, abyste mohli bezpečně provést kontrolu tlaku v pneumatikách.
    2. Zkontrolujte tlak: Použijte přenosný tlakoměr nebo navštivte odborný servis, abyste zjistili aktuální tlak v pneumatikách.
    3. Doplňte tlak: Pokud je tlak nižší než doporučená hodnota, doplňte vzduch dle návodu k obsluze vozidla, abyste zajistili správný tlak.
    4. Případné problémy a poruchy, konzultujte s odborníky: Pokud se kontrolka opakovaně rozsvěcuje nebo máte podezření na poškození pneumatik, obraťte se na odborníka pro další kontrolu a případnou opravu.

    Co si z toho odnést?

    Občasnou kontrolou můžete výrazně prodloužit životnost vaší pneumatiky. To není vše. Snížíte průměrnou spotřebu, snížíte riziko nehody a zlepšíte jízdní vlastnosti. Pneumatika totiž může fungovat přesně tak, jak byla navržena. Jaký je ale onen správný tlak? Liší se v závislosti na vozidle. Ideální tlak pro pneumatiky přední a zadní nápravy vašeho automobilu najdete v příručce, na cedulce na rámu dveří řidiče, nebo na víčku palivové nádrže.

    Nejčastější otázky a odpovědi

    Jak poznáte podhuštení pneumatiky?

    Podhuštění pneumatik znamená, že tlak vzduchu v pneumatice je nižší než doporučená hodnota výrobcem. Může to být malý, dlouhodobý únik vzduchu z pneumatiky, nedostatečně utěsněný ventilek nebo jednoduše přirozený úbytek tlaku časem. Při podhuštění pneumatik se středová část pneumatiky prohne směrem dovnitř, čímž ztrácí kontakt s vozovkou. To má za následek, že vozidlo má menší styčnou plochu s povrchem silnice, což může negativně ovlivnit jízdní vlastnosti. 

    Jak poznáte přehuštění pneumatiky?

    Přehuštění pneumatik znamená, že tlak vzduchu v pneumatice je vyšší než doporučené hodnoty výrobcem vozidla. Tento stav má opačný efekt než podhuštění. Při přehuštění se středová část běhounu pneumatiky vytlačí ven, což způsobuje minimální styčnou plochu s vozovkou. Boční část pneumatiky, která je navržena k opoře při zatáčení, se tak nedostane do kontaktu se silnicí. 

    Jak na správné nahuštění pneumatik?

    Správné nahuštění pneumatik je klíčové pro správnou a dlouhou životnost pneumatik, a také snížení spotřeby paliva a zlepšení jízdního komfortu. Obvykle se doporučuje u osobních automobilů udržovat průměrně tlak kolem 2,3 barů za běžných podmínek. Při vyšším zatížení vozidla je pak vhodné zvýšit tlak podle doporučení výrobce.

    Jak teplota ovlivňuje nastavení tlaku pneumatiky?

    Ideální teplota pro individuální kontrolu tlaku je přibližně 20 °C. Při nižších teplotách klesá tlak v pneumatikách, a naopak při vyšších teplotách stoupá. Každých asi 10 °C, změny teploty odpovídá změna tlaku o přibližně 0,1 barů (tj. 10 kPa).

    Kde najdu informace o tlaku pneumatik pro svůj vůz?

    Tyto informace jsou uvedeny v uživatelské příručce vozidla, na internetových stránkách výrobce a často také přímo na karoserii vozidla (např. na dveřích řidiče, v pojistkové skříňce nebo na vnitřní straně krytu palivové nádrže).

    Jaké je rozmezí tlaku pneumatik?

    Minimální tlak je určen tak, aby pneumatika udržela svou maximální povolenou nosnost, přičemž nižší tlak může vést k deformacím a zhoršení jízdních vlastností. Na druhé straně je také stanoven maximální tlak, označovaný jako „Max Press“ a uvedený na bočnici pneumatiky.

    Jak často tlak v pneumatikách kontrolovat?

    Odborníci doporučují pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách každých 14 dní, nejlépe po každém doplnění paliva. Pozor, vizuální kontrola není dostačující a měla by sloužit pouze jako první kontrola v případě podezření na poškození.

    Co je to systém monitorující tlak v pneumatikách?

    TPMS (Tire Pressure Monitoring System) je systém monitorující tlak v pneumatikách vozidla. Je povinnou výbavou nových vozidel v EU, právě od roku 2014. Jeho hlavním úkolem je kontinuálně sledovat tlak v pneumatikách a informovat řidiče o případném poklesu tlaku.

    Co dělat, když se rozvístí kontrolka tlaku pneumatik?

    Zastavte vozidlo a zkontrolujte tlak v pneumatikách. Poté případně doplňte tlak. Další případné problémy a poruchy řešte v autoservisu.

    Picture of Josef Fencl

    Josef Fencl

    Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *