Domů » Vozidlo » Provoz vozidla » Jak dlouhodobě odstavit auto, aby přežilo bez úhony? 

Jak dlouhodobě odstavit auto, aby přežilo bez úhony? 

Dlouhodobé odstavení vozidla není jen o tom, zaparkovat auto do garáže a nechat ho být. Pokud chcete, aby váš vůz zůstal v dobré kondici i po měsících nebo letech stání, je potřeba ho správně připravit a pravidelně kontrolovat. Jak na to, aby vám později nezpůsobil víc starostí než radosti?

Zobrazit

    Proč vůz dlouhodobě odstavit?

    Důvody, proč auto na delší dobu vyřadit z provozu, bývají různé. Někdy jde o sezónní vozidla, jako jsou kabriolety, veteráni, zimní off-roady nebo motorky, které se používají jen část roku. Jindy rozhodne změna životní situace, například delší pobyt v zahraničí, přestavba domu nebo jednoduše nedostatek času. Ať už k tomu vedou jakékoli okolnosti, vždy je důležité přistoupit k odstavení vozu s rozmyslem a péčí, aby vás později nepřekvapily zbytečné komplikace.

    Výběr místa: Klíč k ochraně vaašeho vozidla!

    První zásadní rozhodnutí je, kde auto na delší dobu zaparkujete. Rozhodně se vyhněte veřejně přístupným místům, ulicím nebo opuštěným parkovištím. Nejenže se může stát terčem vandalismu, ale v některých městech hrozí i jeho odtažení kvůli propadlé technické kontrole. Nejlepší volbou je vlastní garáž, která by měla být ideálně suchá, větraná a bezpečná. Pokud garáž nemáte, hledejte kryté parkovací místo nebo alespoň oplocený pozemek.

    Odstavení auta venku

    Vlhkost a počasí: Tichý nepřítel odstaveného auta

    Vystavení auta dlouhodobě venku má na jeho stav velmi negativní dopad. Největší hrozbou je vlhkost, která postupně proniká všude, kam může, a vytváří ideální podmínky pro vznik koroze. Ani nejmodernější ochranné nátěry a výrobní technologie zatím nedokážou rez zcela eliminovat. Vedle kovových částí trpí i pryžová těsnění, která časem tvrdnou, ztrácejí pružnost a začínají se drolit. 

    Nečekaní návštěvníci: Hlodavci a škůdci

    Další nebezpečí, které číhá na dlouhodobě odstavené auto, jsou hlodavci. Zvláště pokud vozidlo stojí v garáži, stodole nebo pod přístřeškem blízko přírody, může se stát útočištěm pro myši, kuny nebo lasičky. Tito nevítaní hosté si rádi udělají hnízdo v motorovém prostoru, kde bývá v zimě alespoň trochu tepla. Nejenže zanechají trus a zápach, ale často i poškodí izolaci kabeláže, hadičky nebo plastové díly

    Takové škody mohou být nejen drahé na opravu, ale také nebezpečné při pozdějším provozu. Proto se vyplatí použít odpuzovače hlodavců, ať už elektronické, chemické, nebo mechanické. Motorový prostor je dobré pravidelně kontrolovat a při delším stání můžete kolem auta nasypat silně aromatické prostředky, které hlodavce odradí.

    Při dlouhodobém stání venku nebo v rizikovém prostředí zakryjte výfuk a sání – třeba síťkou nebo hadrem. Zabráníte tak hlodavcům, aby si uvnitř udělali hnízdo a poškodili potrubí.

    Důkladná příprava vozu před odstavením

    Ještě, než zavřete garážová vrata, je potřeba auto pečlivě připravit. Vůz důkladně umyjte, včetně podběhů a spodku karoserie, kde se drží sůl a špína. Lak ošetřete voskem nebo jiným ochranným prostředkem, aby vydržel bez poškození. Gumová těsnění natřete přípravkem proti vysychání, namažte zámky, panty a kliky, a interiér dokonale vyčistěte. Vyhoďte z auta odpadky, a hlavně žádné zbytky jídla, protože ty by mohly přilákat hlodavce nebo začít plesnivět.

    Palivová nádrž by měla být alespoň zčásti naplněná, ideálně s příměsí aditiv, které zpomalí stárnutí paliva. U benzínových motorů je dobré po odstavení dočasně nechat v nádrži menší množství a počítat s výměnou benzinu za čerstvý při opětovném uvedení do provozu.

    Kuna v autě

    Práce s akumulátorem a ruční brzdou

    U vozidel, která nebudete několik týdnů nebo měsíců používat, je vhodné odpojit autobaterii. Nejlépe ji skladujte na suchém, ale chladném místě – ne v přetopené místnosti. Alternativně můžete použít tzv. udržovací nabíječku, která se postará o to, aby baterie neklesla pod kritickou úroveň a nepoškodila se. 

    Rozhodně nezatahujte ruční brzdu. Po delší době může přireznout a zkomplikovat opětovné rozjetí. U automatických převodovek nechte páku v parkovací poloze, u manuálů raději zařaďte neutrál a zajistěte auto klíny pod kola.

    Elektronika a vlhkost uvnitř vozu

    Moderní auta mají spoustu řídicích jednotek a čidel. Vysoká vlhkost v interiéru – typicky přes zimu nebo při odstavení ve stodole – může způsobit oxidaci kontaktů a problémy s elektronikou po znovuuvedení do provozu. Pomůže pootevřené okénko pro odvětrávání v suché garáži, nebo použití pohlcovačů vlhkosti (např. sáček se silikagelem či speciální odvlhčovače do auta).

    Ochrana stěračů a těsnění

    Stěrače mají tendenci se „přilepit“ k čelnímu sklu, což může poškodit jak gumu stěrače, tak sklo. Lepší je stěrače mírně odklopit od skla nebo mezi gumu a sklo vložit kousek měkkého materiálu (např. karton). Těsnění kolem dveří a kufru ošetřete silikonovým přípravkem – nejen kvůli vlhkosti, ale i aby dveře po měsících nešly obtížně otevřít.

    Pneumatiky a statické poškození

    Auto by nemělo stát dlouhé měsíce na stejném místě bez pohnutí. Pneumatiky se mohou deformovat a časem ztrácet tlak. Pokud neplánujete s vozem vůbec hýbat, zvažte sundání kol a podložení náprav. Minimálně ale nahustěte pneumatiky o trochu více než obvykle a jednou za měsíc jejich tlak překontrolujte.

    Pravidelná kontrola vozidla i během odstavení

    I když je auto odstavené, nemělo by být úplně bez dozoru. Ideálně jednou za měsíc zkontrolujte stav plachty, funkci udržovací nabíječky a vizuálně projděte podvozek a motorový prostor. Sledujte stopy po hlodavcích nebo známky vandalismu.

    Co s pojištěním a značkami?

    Pokud je vozidlo odstaveno, ale stále registrováno a schopné provozu, je dobré upravit pojištění. Některé pojišťovny nabízejí sezónní tarif nebo pojistku s omezeným počtem kilometrů ročně, což může výrazně snížit náklady. 

    Je-li však jasné, že vozidlo nebude delší dobu jezdit, můžete zvážit uložení registračních značek do depozitu. Tím zaniká povinnost platit povinné ručení. Zároveň ale auto nesmí být provozováno ani stát na veřejném prostranství. Tento krok se vyplatí hlavně u vozidel, které plánujete odstavit na několik let – třeba kvůli rozsáhlé renovaci.

    Odstavení auta na veřejné ulici

    Bezpečnost a ochrana proti krádeži

    Auto, které dlouho stojí bez pohybu, může působit jako snadný cíl. Ať už ho parkujete venku, pod přístřeškem nebo v garáži, vždy myslete na jeho zabezpečení. V interiéru nenechávejte žádné cennosti ani zbytečnosti, které by mohly přilákat pozornost. U starších vozů je vhodné odpojit nebo alespoň skrýt řídicí jednotku imobilizéru, což může výrazně zkomplikovat pokus o krádež.

    Dobrou službu udělá i mechanické zabezpečení – zámek volantu, řadicí páky nebo pedálů dokáže zloděje odradit už na pohled. A pokud máte vozidlo odstavené v garáži, nezapomeňte zabezpečit i samotný objekt. Garážová vrata opatřete přídavným zámkem, zvažte instalaci pohybového čidla, bezpečnostního osvětlení nebo kamery. Čím více překážek případnému zloději postavíte do cesty, tím menší je šance, že se do auta pustí.

    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *