Domů » Vozidlo » Provoz vozidla » Provoz vozidla v zimě » Kontrola auta před zimou – Na co vše se zaměřit?

Kontrola auta před zimou – Na co vše se zaměřit?

S blížící se zimou by měl každý motorista věnovat svému vozu zvýšenou pozornost. Chladné měsíce kladou vyšší nároky nejen na technický stav vozidla, ale i na jeho výbavu a samotné řízení – zejména na zledovatělých nebo zasněžených silnicích. Než udeří opravdové mrazy, vyplatí se auto včas zkontrolovat a připravit, aby vás v zimě nic nepřekvapilo. Správná údržba totiž může předejít nepříjemným poruchám i zbytečným starostem na cestách.

Zobrazit

    Zimní pneumatiky

    Povinnost používat zimní pneumatiky platí podle zákona od 1. listopadu do 31. března. Rozhodně se nevyplatí se spoléhat na tolerantnost dopravní policie při příznivých povětrnostních podmínkách – pokud by došlo k dopravní nehodě a vozidlo nemělo předepsané zimní obutí, pojišťovna by mohla odmítnout plnění pojistné události.

    Přezutí na zimní pneumatiky je důležité především z hlediska bezpečnosti. Na rozdíl od letních mají jiný dezén a měkčí směs, díky níž lépe přilnou k vozovce. Riziko smyku se tak výrazně snižuje. Minimální hloubka dezénu by měla být alespoň 4 mm. Při nákupu vždy vybírejte pneumatiky určené pro váš konkrétní typ vozidla – správný rozměr najdete v technickém průkazu.

    Součástí kontroly by měl být i správný tlak v pneumatikách. V chladném počasí tlak často klesá, což může negativně ovlivnit ovladatelnost vozu a prodloužit brzdnou dráhu. Pneumatiky je proto nutné pravidelně kontrolovat a správně nahustit – buď u mechanika, nebo na čerpací stanici.

    Kapalina do ostřikovačů

    Než přijdou první mrazy, zkontrolujte také kapalinu do ostřikovačů. Letní směs je nutné včas vyměnit za zimní (nemrznoucí) variantu, která odolává nízkým teplotám. Pokud byste v nádržce nechali letní kapalinu, mohla by zmrznout v hadičkách i čerpadle, což by znamenalo nejen nefunkční ostřikovače, ale i riziko poškození čerpadla – a tedy zbytečně drahou opravu.

    Správná zimní směs zajišťuje, že i při teplotách pod bodem mrazu zůstane výhled přes čelní sklo čistý a bezpečný. V zimních plískanicích se ostřikovače používají velmi často a jejich nefunkčnost může výrazně ohrozit viditelnost i bezpečnost jízdy.

    Pokud si nejste jistí, jaká kapalina je v nádržce právě teď, můžete se orientovat podle barvy:

    • Letní směs bývá obvykle žlutá, zelená nebo oranžová,
    • zimní směs má většinou modrý odstín.

    Nezapomeňte ani na doplnění dostatečného množství kapaliny, protože v zimě bývá její spotřeba několikanásobně vyšší než v létě. Hodit se vám může náš článek s názvem Co s letní kapalinou v ostřikovačích

    Chladící kapalina

    Možná jste během letních měsíců prováděli na motoru drobné úpravy a následně dolévali chladicí kapalinu bez nemrznoucí přísady (nejčastěji se používá Fridex). Na to si dejte pozor. Pokud jste v létě kapalinu měnili nebo ji pouze doplňovali destilovanou vodou, je vhodné ji nyní nahradit nemrznoucí směsí, která odolá i silným mrazům a velkým teplotním výkyvům. Zamrznutí chladicí kapaliny může mít vážné následky – poškození hadic či čerpadla, nebo v krajním případě dokonce prasknutí bloku motoru. Proto se vyplatí zkontrolovat stav kapaliny a její mrazuvzdornost ještě před příchodem zimy.

    Nezapomeňte na zimní naftu

    Na správné pohonné hmoty by měli v zimě myslet především majitelé dieselových vozů. Při nízkých teplotách je nutné tankovat zimní naftu, která obsahuje speciální přísady zabraňující jejímu zhoustnutí a zaručující spolehlivé startování i v mrazech. Řidiči benzínových aut mohou být v tomto ohledu v klidu, protože benzín při nízkých teplotách netuhne.

    Tomuto tématu jsme se podrobně věnovali v článku Kde se tankuje zimní nafta – Je potřeba zimní aditivum do nafty?

    Nádrž na palivo

    V zimě se doporučuje udržovat nádrž na palivo co nejvíce plnou, ideálně alespoň nad polovinou její kapacity. Důvod je jednoduchý – pokud byste zůstali stát v koloně nebo na cestě, budete mít dostatek paliva na topení i opětovné nastartování. Zároveň platí, že menší množství paliva v nádrži může vést k vyšší kondenzaci vlhkosti, která se v mrazu může měnit na ledové krystalky a způsobit ředění nebo zamrznutí paliva. Čím více paliva v nádrži máte, tím méně vlhkosti se v ní vytvoří – a tím je i menší riziko problémů při nízkých teplotách.

    Autobaterie

    Autobaterie patří k částem vozu, které trpí při extrémních teplotách – nesvědčí jim letní horka a v zimních měsících dostávají ještě větší zabrat. Proto je dobré pravidelně kontrolovat její stav a úroveň nabití. V zimě totiž studený motor i ztuhlé palivo vyžadují vyšší odběr energie, takže se autobaterie v zimní období rychleji vybíjí. Pokud navíc jezdíte jen krátké vzdálenosti, alternátor ji nestihne dostatečně dobít, a její kapacita se postupně snižuje. Vyplatí se proto mít v autě startovací kabely – nejen pro případ, že by vaše auto nenastartovalo, ale i proto, abyste mohli pomoci jinému řidiči v nouzi.

    Brzdy

    V zimním období jsou brzdy vozu více namáhány než v jiných částech roku. Proto si nechte zkontrolovat celý brzdový systém – kotouče, destičky i brzdovou kapalinu – a ujistěte se, že vše funguje tak, jak má. Vlhkost, sníh a posypová sůl mohou způsobit vznik koroze, která snižuje účinnost brzd a prodlužuje brzdnou dráhu. Pravidelná kontrola tak pomůže předejít nejen opotřebení, ale i nebezpečným situacím na silnici.

    Stěrače

    Kvalitní a funkční stěrače jsou v zimě naprosto nezbytné, protože viditelnost je základem bezpečné jízdy. Před zimní sezónou proto zkontrolujte jejich stav – zejména gumičky a lišty, které se časem opotřebovávají. Většina stěračů vydrží přibližně jeden rok.

    Osvětlení

    V zimě se stmívá brzy a viditelnost bývá často snížená mlhou, deštěm nebo sněžením. Správně fungující osvětlení je proto naprostý základ bezpečné jízdy. Před zimní sezónou zkontrolujte, zda všechna světla a žárovky svítí naplno, a v případě potřeby je vyměňte.

    Nezapomeňte také vyčistit kryty světlometů, které se v zimě rychle špiní od soli a bláta – i mírná vrstva nečistot dokáže snížit svítivost až o desítky procent. Pokud máte starší vůz, zvažte leštění světlometů, které obnoví jejich průhlednost. Stejnou pozornost věnujte i zadním světlům a blinkrům, protože právě v zimě je důležité být dobře vidět i pro ostatní řidiče.

    Těsnění dveří a kufru

    Vlhkost a mráz mohou v zimě způsobit přimrznutí dveří nebo víka kufru. Aby se tomu předešlo, ošetřete gumová těsnění silikonovým sprejem nebo glycerinem. Těsnění tak zůstane pružné a nebude se přichytávat k rámu karoserie.

    Zámky

    Pokud váš vůz stále používá klasický klíč, nezapomeňte na rozmrazovač zámků – ideálně ho mějte mimo auto, například v kapse nebo tašce. Přimrzlý zámek dokáže ráno pořádně zkomplikovat cestu, a prevence stojí jen pár korun.

    Topení a ventilátor

    Před zimou se ujistěte, že topení i ventilátor fungují správně. Vyzkoušejte, zda topení dostatečně hřeje a reaguje na změny nastavení. Pokud teplo zůstává slabé nebo se motor ohřívá pomalu, může být problém v termostatu nebo v nízké hladině chladicí kapaliny.

    Nezapomeňte také zkontrolovat směr proudění vzduchu a funkci odmlžování oken – v zimě je dobrá viditelnost naprosto zásadní.

    Doporučená výbava do zimy

    Pokrytí auta sněhem a námrazou prostě k zimním měsícům patří. Během léta si asi nikdo neposteskne, že mu chybí ranní škrábání oken. Pokud své auto nezakrýváte speciální plachtou nebo alespoň kartonem na čelní sklo, neobejdete se bez smetáčku na sníh a škrabky na led.

    Vlivem teplotních rozdílů mezi interiérem a venkovním prostředím se skla často pokrývají námrazou, kterou bez škrabky neodstraníte. Pomůže, když nastartujete auto pár minut před odjezdem – teplo z motoru začne led uvolňovat a zároveň tím motoru dopřejete čas, aby se pozvolna prohřál.

    Často je také možné vidět auta s kartonem připevněným před chladičem, aby se údajně rychleji ohřála. Dnes už je to zbytečné i neúčinné, protože moderní vozy jsou vybaveny termostatem, který automaticky uzavírá okruh chladicí kapaliny, dokud se motor neohřeje na provozní teplotu.

    Před zimou si do svého vozidla nezapomeňte ještě přidat tak zvanou zimní pohotovostní sadu, které by měla ideálně obsahovat:

    • lopatu
    • rukavice
    • zimní boty
    • pytel s pískem nebo stelivo pro kočky
    • tažné popruhy
    • zapalovač
    • silniční světlice
    • nabíječku na telefon
    • svítilnu
    • teplou deku nebo teplé oblečení
    • občerstvení a vodu
    • lékárničku
    • startovací kabely

    Sněhové řetězy a pytel s pískem?

    Podle předpisů musíte mít v povinné výbavě reflexní vestu pro případ, že budete muset vystoupit z vozidla. Někdy totiž není důležité jen dobře vidět, ale především být viděn. Vesta by měla být snadno dostupná přímo v kabině, nikoliv uložená v kufru.

    Pokud v zimě vyrážíte na hory, vyplatí se přibalit i malou lopatku, pytlík s pískem nebo plastové mřížky, které pomohou při vyprošťování auta ze sněhu. V podstatě cokoliv, co pneumatikám umožní získat lepší trakci, může být v krizové situaci k nezaplacení.

    Při očekávané bohaté sněhové nadílce nezapomeňte také na sněhové řetězy – na horských silnicích vám mohou ušetřit spoustu starostí i pokutu při silniční kontrole.

    Jak používat sněhové řetězy?

    • Maximální rychlost 50 km/h
    • Ne všechny jsou použitelné s hliníkovými ráfky
    • Jejich použití nařizuje značka C 5a 
    • Na zbytku cest záleží na uvážení řidiče

    Ani kvalitní zimní pneumatiky nejsou jistota toho, že v hlubokém sněhu nezapadnete. Pokud je situace doopravdy zlá, tak na scénu přicházejí sněhové řetězy. V některých zemích jsou dokonce v povinné výbavě a u nás jejich použití nařizuje příkazová dopravní značka C 5a (modrý terč se symbolem kola s řetězy). Se sněhovými řetězy nesmíte jet rychleji než 50 km/h a nic na tom mění různé druhy řetězů. Použít je můžete v podstatě kdekoliv a záleží tedy jen na vašem úsudku. Určitě jste již narazili na zimní pneumatiky s hroty. Tak ty u nás legálně použitelné nejsou a výjimku tvoří pouze automobilové soutěže. Ještě se hodí uvést, že ne všechny řetězy se kamarádí s litými koly. Při výběru si na tento aspekt proto dejte pozor.

    Sněhové řetězy: Používání v zemích Evropské unie

    Povinnost mít sněhové řetězy je v každé zemi odlišné. Většina evropských států vyžaduje používání sněhových řetězů v zimních podmínkách. 

    Během silničních kontrol, zejména v oblastech s horským terénem, může být od řidičů vyžadováno předložení zimních řetězů. Z tohoto důvodu se doporučuje neodkládat nákup sněhových řetězů na poslední chvíli, protože jejich pořízení je mnohem výhodnější než čelit možným pokutám, které mohou v různých zemích hrozit.

    Státy, kde je vyžadováno použití sněhových řetězů podle příslušných dopravních značek: Česká republika, Německo, Polsko, Maďarsko, Švýcarsko, Itálie, Srbsko, Rumunsko, Francie, Španělsko, Portugalsko.

    Evropské země, kde jsou sněhové řetězy považovány za součást povinné výbavy: Rakousko, Slovensko, Slovinsko, Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Albánie, Makedonie, Turecko, Norsko.

    Picture of Marek Hervíř

    Marek Hervíř

    Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *