Pro řidiče Autoškola
🕓 7 min

Skupiny řidičského oprávnění. Od A do T

Víte, jaké jsou skupiny řidičského oprávnění? Na jaká vozidla se vztahují a jaké jsou pro ně věkové limity? Poradíme, jaký je řidičák na skútr, motorku, autobus, náklaďák nebo třeba traktor.

Obsah: Skupiny řidičského oprávnění. Od A do T Zobrazit

    Pojďme si ujasnit pojmy!

    Než se do toho pustíme, tak si upřesněme významy těchto pojmů, a to je řidičské oprávnění a řidičský průkaz. Tyto dva pojmy se často zaměňují, ale v realitě znamenají úplně něco jiného.

    • Řidičské oprávnění je něco, na základě čehož můžeme legálně řídit, tudíž nás opravňuje k řízení některé ze skupin vozidel.
    • Řidičský průkaz je doklad neboli kartička, jimž se prokazuje řidičské oprávnění k řízení silničních vozidel. Je to kartička, kterou vozíme v peněžence a předkládáme ji při policejní kontrole.

    Ještě do minulého roku 2023 byla povinnost mít u sebe fyzicky řidičský průkaz, jinak hrozila pokuta ve výši 2 000 Kč, ve správním řízení to mohlo být až 2 500 Kč. To se novelou silničního zákona od ledna 2024 změnilo.

    Od 1. ledna 2024 řidiči nemusejí při cestách po České republice mít u sebe řidičský průkaz a technický průkaz, avšak oba dva dokumenty musí být stále platné!

    Skupiny řidičského oprávnění

    Řidičská oprávnění jsou udělována pro různé druhy vozidel, například pro motocykly (skupina A), osobní automobily (skupina B), nákladní vozidla (skupina C) a autobusy (skupina D).

    Tato oprávnění mohou zahrnovat také kombinaci s přívěsy v rámci skupiny E a s podskupinami 1 nebo 2. Zvláštní pozornost je věnována traktorům, pro které existuje samostatná skupina T.

    Skupin řidičských oprávnění je hned několik. Některé mají tu výhodu, že opravňují řídit více typů vozidel. V následujícím textu se podíváme na všechny pěkně jednu po druhé. Kdybyste si někdy nebyli jistí, pro jaká všechna vozidla máte oprávnění, podívejte se do registru řidičů. Další užitečné údaje obsahuje evidenční karta řidiče.

    Skupina AM

    Skupina řidičského oprávnění AM umožňuje řídit motorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h. Tento řidičák můžete získat již od 15 let. Omezení zde platí u:

    • dvoukolových vozidel – spalovací motor má mít objem do 50 kubických cm, elektromotor zase výkon do 4 kW.
    • V případě tříkolových vozidel je omezen objem motoru do 50 kubických cm a ostatní motory do výkonu 4 kW.

    Skupině AM se často přezdívá řidičák na skútr. Lze řídit nejen slabší skútry, motorky, ale i čtyřkolová vozidla. Ta ale nesmí přesáhnout celkovou hmotnost 350 kg v nenaloženém stavu. Omezení pro motor je stejné jako u předchozích kategorií, tedy objem motoru do 50 kubických cm a ostatní motory do výkonu 4 kW.

    Skupina A1

    Řidičský průkaz skupiny A1 je možné získat od 16 let. Opravňuje vás k řízení lehkých motocyklů s výkonem maximálně 11 kW. Dokonce mohou mít postranní vozík. Výkon/hmotnost musí být v poměru do 0,1 kW/kg a zdvihový objem spalovacího motoru maximálně 125 kubických cm.  

    U vozidel se třemi koly je potřeba dodržet hranici 15 kW. Je to i řidičák na čtyřkolku. Čtyřkolová vozidla by měla mít rovněž výkon do 15 kW a jejich hmotnost v nenaloženém stavu nesmí přesáhnout 400 kg. Zdvihový objem spalovacího motoru je do 125 cm³. Když získáte řidičák na motorku této skupiny, automaticky získáte i oprávnění skupiny AM.

    Skupina A2

    Skupina A2 je další, kterou nabízí řidičák pro motorky. Lze ho získat až v dospělosti, tedy potom, co dosáhnete 18 let. Vůz musí mít výkon motoru maximálně 35 kW. Poměr výkonu a hmotnosti má být nejvíc 0,2 kW/kg.

    Získejte řidičák na motorku A2 a automaticky získáte oprávnění na vozidla skupiny AM a A1.

    Skupina A

    Do skupiny A spadají nejsilnější motocykly, ať už s postranním vozíkem nebo bez. Dále sem patří tříkolová a čtyřkolová vozidla s výkonem motoru do 13 kW. Hmotnost nenaloženého čtyřkolového vozidla má být v nenaloženém stavu maximálně 400 kg.

    Se skupinou A získáte oprávnění na skupiny AM, A1, A2. Lze ho získat od 24 let, nebo v případě, že vám bylo 20 a máte dva roky oprávnění A2.

    řidičák na motorku

    Skupina B1

    Oprávnění skupiny B1 se říká také malý řidičák na auto. Můžete ho získat od 17 let a smíte s ním řídit čtyřkolová motorová vozidla s výkonem do 15 kW. Hmotnost v nenaloženém stavu je povolená do 400 kg. S malým řidičákem na auto získáte také oprávnění řídit vozidla skupiny AM a tříkolové vozy A1.

    Skupina B

    Řidičák na auto skupiny B1 vás opravňuje k řízení automobilů do hmotnosti 3500 kg. Do této skupiny patří řidičák na automat. Zároveň získáváte oprávnění na vozidla skupiny AM, A1 s automatickou převodovkou, tříkolová vozidla skupiny A (ale až od 21 let), dále B1 a B78. Vydání řidičáku je možné od 18 let.

    Výhodou základního řidičáku na auto je, že lze vléct připojené vozidlo do hmotnosti 750 kg nebo řídit jízdní soupravu. Pozor, celková hmotnost obou vozidel nesmí přesáhnout 3,5 tuny. Je to vlastně i řidičák na karavan, pozor jen, abyste dodrželi stanovenou hmotnost.

    Většině řidičů postačí obyčejné béčko. Jediné, o co se musíte starat, je pravidelná výměna řidičáku. Ta se ostatně týká i ostatních skupin.

    Skupina B + E

    Do této kategorie spadají řidičáky na karavan. Smíte řídit jízdní soupravy sestávající z motorového vozidla skupiny B s přípojným vozidlem, které je těžší než 750 kg (max 3,5 tuny). Celková hmotnost jízdní soupravy má limit na 7 tunách.

    S řidičákem na karavan BE můžete řídit také AM, A1 s automatickou převodovkou, A tříkolová (od 21 let), B1. Jestli se chystáte s karavanem do zahraničí, nezapomeňte se podívat na pravidla ohledně mezinárodního řidičského průkazu.  

    Skupina C1

    Řidičák na náklaďák, řidičák na dodávku. Smíte s ním řídit motorová vozidla, která mají maximální hmotnost do 7,5 tuny. Míst k sezení smí být 8. Nepatří sem traktory. Smíte mít přípojné vozidlo o maximální hmotnosti 750 kg.

    Skupina C

    Skupině C se říká také řidičák na náklaďák, řidičák na dodávku. Smíte s ním řídit motorová vozidla s hmotností nad 3500 kg a maximálním počtem míst k sezení 9. Lze táhnout přípojné vozidlo o maximální hmotnosti 750 kg. Podmínkou je vlastnictví řidičáku skupiny B.

    Jestli nepatříte k celníkům, armádě, policii atd., tak si na tento řidičák počkáte do 21 let. Ve zmíněných případech platí výjimka, můžete ho získat od 18.

    řidičák na náklaďák

    Skupina C + E

    Jinak také řidičák na kamion. S tímto oprávněním smíte řídit vozidla skupiny C s přípojným vozidlem o hmotnosti nad 750 kg. Podmínkou je vlastnictví řidičáku C.

    Skupina D1

    Řidičák na menší autobus (=řidičák na minibus). Smíte s ním řídit vozidla o délce osm metrů, které mají maximálně 16 míst k sezení (nepočítá se řidič). Lze mít připojené vozidlo o hmotnosti maximálně 750 kg. Tento řidičák se uděluje na základě oprávnění supiny B.

    Skupina D1 + E

    Smíte řídit jízdní soupravu složenou z vozidla D1 a přípojného vozidla o hmotnosti vyšší než 750 kg. Základem je řidičák na minibus (D1). Smíte řídit také jízdní soupravy, které patří do skupiny B + E.

    Skupina D

    Řidičák na autobus, dále také řidičák na trolejbus nebo na řízení drážního vozidla. Jestli chcete řídit autobus, budete potřebovat oprávnění skupiny D. S ním budete moci řídit vozidla s více než osmi místy k sezení. Navíc můžete mít připojen vozidlo do hmotnosti 750 kg.

    D platí i pro vozidla ze skupiny D1. Smí ho získat jen řidič, který už má řidičák skupiny B. Standardně se uděluje od 24 let. Pokud máte profesní průkaz, lze ho získat od 21 let.

    řidičák na autobus

    Skupina D + E

    S tímto oprávněním smíte řídit jízdní soupravou složenou z vozidla skupiny D a přípojného vozidla. Smíte řídit také soupravy B + E nebo D1 + E. Uděluje se řidičům, kteří mají oprávnění skupiny D, tedy klasický řidičák na autobus.

    Skupina T

    Skupinu T označujeme jako řidičák na traktor. Patří sem traktory a samojízdné pracovní stroje, včetně přípojných vozidel. Uděluje se od 17 let. Od roku 2022 smí traktor řídit i držitelé řidičského průkazu skupiny C, tedy řidičáku na náklaďák.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *