Na parkovišti nemusí vaše auto ohrozit pouze nešikovní řidiči nebo neopatrné děti. Často si na něj „brousí zuby“ i sama příroda. A nejde jen o ptačí trus či mouchy na kapotě, problémem mohou být i kroupy, silný vítr, popadané větve, sníh, led nebo dokonce kuna v motoru. Některá rizika dokáže pokrýt pojištění, jiná vyžadují aktivní ochranu a prevenci. Přinášíme přehled přírodních hrozeb, které na auto číhají, a rady, jak se jim co nejlépe bránit.

Ptačí trus: Neviditelný nepřítel laku
Trus ptáků není jen neestetický, obsahuje kyseliny, které po zaschnutí mohou velmi silně narušit lak karoserie. Když je navíc horké léto, zaschne velmi rychle a jeho odstranění může být velmi náročné. Pokud zůstane na autě delší dobu, může se do laku doslova „vžrat“ a zanechat na něm trvalé stopy. Čím déle trus na autě zůstane, tím vyšší je riziko poškození.
Auto parkujte mimo stromy a vedení, ideálně pod přístřeškem nebo v garáži. Ptačí trus odstraňte co nejdříve, vlhkým hadříkem, houbičkou nebo speciálními přípravky. Pomoci může také vosk nebo keramická ochrana, která zamezí přímému kontaktu trusu s lakem.

Hmyz na čelní masce a skle
Při delší jízdě, zvlášť v teplých měsících, se přední část auta promění v takové pohřebiště hmyzu. Mouchy, mušky i větší brouci ulpívají na masce, světlech, čelním skle i zpětných zrcátkách. Zaschlý hmyz nejen poškozuje lak, ale také zhoršuje výhled a omezuje čitelnost registrační značky, za což může být i pokuta.
Používejte ochranný vosk na karoserii. Ten usnadní následné čištění. Po každé delší jízdě hmyz co nejdříve odstraňte, ideálně vlažnou vodou nebo speciálním čističem na hmyz. Čím dříve, tím snáz to půjde. Počítejte s tím, že zaschlý hmyz se odstraňuje obtížněji a může zanechat šmouhy nebo drobné poškození.

Kuna v motoru: Mazaný a škodlivý host
Kuna hledá teplo a přístřeší, no a právě motorový prostor je pro ni ideální. Škody však mohou být fatální, ať už to jsou překousané kabely, potrhaná izolace, poškozené hadice nebo dokonce zničená elektroinstalace. Poznáte to třeba podle toho, že auto nenastartuje nebo začne blikat kontrolka motoru. Někdy po sobě kuna zanechá i trus nebo zbytky potravy.
Co opravdu funguje na její odpuzení? Používejte pachové odpuzovače, ultrazvukové plašiče nebo kovové pletivo pod auto. Pomáhá také pravidelná kontrola motorového prostoru. Pokud problém přetrvává, poraďte se s odborníkem nebo servisem.
Srnky a jiná zvěř na silnici
Především v lesních úsecích nebo v blízkosti polí hrozí riziko střetu se zvěří. Srnky, divoká prasata nebo zajíci mohou nečekaně vběhnout na silnici, zvláště za šera, v noci nebo brzy ráno. Srážka se zvěří je nejen nebezpečná pro posádku, ale také může auto vážně poškodit, zejména přední část, světlomety nebo čelní sklo. Následky bývají drahé a opravy složité.
Dávejte pozor na dopravní značky „Pozor, zvěř!“ a vždy zpomalte. Sledujte okraje silnice, oči zvěře často odrážejí světla. Pokud ke střetu dojde, vždy volejte policii, bez jejich protokolu pojišťovna škodu neproplatí. Při jízdě si dejte pozor i na bezdůvodné troubení za účelem plašení zvěře, může to být hodnoceno jako přestupek a hrozí za něj pokuta.
Myši a hlodavci v garáži
V zimních měsících hledají drobní hlodavci úkryt před chladem, a právě motorový prostor nebo interiér auta jim připadá jako ideální místo. Kromě nepříjemného zápachu a nepořádku mohou překousat kabely, potrhat izolace nebo se pustit do čalounění. Pokud si v autě začnou stavět hnízdo, může být oprava velmi nepříjemná i nákladná.
V garáži udržujte pořádek, pravidelně větrejte a nenechávejte tam krmivo pro domácí zvířata ani jiné zbytky jídla, které by je mohli přitahovat. Do motorového prostoru lze umístit pytlíčky s odpuzovačem, např. levanduli, mátu nebo speciální granuláty proti hlodavcům. Pomoci může i jemné pletivo nebo elektronické plašiče.
Mravenci, vosy a jiný hmyz v interiéru
Nezabezpečené auto, například s pootevřeným okénkem, zbytky jídla nebo bez pravidelného úklidu se může stát ideálním útočištěm pro hmyz. Vosy si někdy staví hnízda v dutinách vozu, zejména v letních měsících. Mravenci zase mohou zalézt do mezer mezi sedačky, pokud narazí na drobky nebo sladké nápoje. Přítomnost hmyzu v interiéru je nejen nepříjemná, ale může být i nebezpečná při řízení.
V autě nenechávejte jídlo ani obaly, pravidelně vysávejte a kontrolujte větrací otvory. Pokud už se hmyz objeví, můžete použít přírodní odpuzovače (např. citrusové nebo mátové esence) nebo se obrátit na odborníka, pokud jde o vosí hnízdo nebo větší zamoření.
Kroupy: Přírodní kladivo na plechy
Letní bouřky často přinášejí z nenadání kroupy, které mohou karoserii nenávratně poškodit. I menší kroupy zanechají na střeše a kapotě nevzhledné důlky, větší dokážou rozbít čelní sklo, střešní okno nebo zrcátka. Oprava karoserie auta po kroupách může stát i desítky tisíc korun, a poškození obvykle nelze jednoduše opravit svépomocí.
Co dělat? A jak se tomu vyvarovat? Ideálně parkujte auto v garáži nebo pod přístřeškem. Na cestách může pomoci speciální tzv. „anti-hail“ neboli plachta s výstelkou, případně silnější deka nebo matrace (v krajním případě). Sledujte předpověď počasí a v případě varování raději nechte auto stát v bezpečí. Zvažte havarijní pojištění, které kryje škody způsobené krupobitím, zejména pokud často parkujete venku.

Silný vítr a padající větve
Vítr s sebou může přinést nejen prach a písek, ale také shodit větve, střešní tašky, reklamní cedule nebo další předměty z okolí. V extrémních případech může poškodit karoserii, rozbít okna, zrcátka nebo způsobit promáčkliny na střeše. Riziko roste nejvíce během bouřek nebo při náhlých poryvech větru, zejména v otevřené krajině nebo u okraji lesa.
Vyhněte se parkování pod starými, nakloněnými nebo nemocnými stromy. Při silném větru raději volte kryté parkování nebo místo chráněné budovou. Na silnicích sledujte dopravní značku „Nebezpečí bočního větru“, protože značí úsek, kde může prudký poryv větru náhle strhnout vozidlo do jiného pruhu, což je zvlášť nebezpečné pro dodávky, SUV nebo vozy s nosiči. Přizpůsobte rychlost a pevně držte volant.

Slunce a UV záření
Dlouhodobé vystavení slunci škodí nejen laku, ale i interiéru auta. UV záření způsobuje blednutí plastů, látky a čalounění, oslabuje pružnost gumových těsnění a zvyšuje teplotu uvnitř vozidla často až na extrémní hodnoty. Přehřátý interiér je nepříjemný pro posádku a může poškodit i elektroniku nebo drobné předměty ponechané v autě (např. spreje, powerbanky či hračky).
Používejte stínítka do oken, ochranné folie nebo potahy na palubní desku. Pomůže také tónování skel nebo pravidelné voskování karoserie s UV ochranou. Pokud můžete, parkujte ve stínu nebo alespoň natáčejte auto tak, aby přímé slunce dopadalo co nejméně na interiér.
Listí a míza ze stromů
Na jaře a na podzim představují problém nejen barevné listí, ale i pyl a míza ze stromů. Na karoserii zanechávají lepkavé a obtížně odstranitelné fleky, které mohou poškodit lak. Spadané listí často ucpává odtoky u čelního skla a zadržuje vlhkost – v extrému může přispět k rezavění skrytých míst.
Vyhýbejte se dlouhodobému parkování pod stromy, zvlášť v době pylových nánosů nebo při podzimním opadu listí. Pravidelně čistěte odtokové kanálky u čelního skla, oplachujte auto vodou a zvažte voskování karoserie, které usnadní odstranění pylu a mízy. Pokud už míza zaschne, použijte jemný čistič nebo navlhčený hadřík a neškrábejte ji nasucho.
Sníh a led
Těžký sníh nebo kusy ledu, které se sesunou ze střechy domu nebo garáže, mohou poškodit kapotu, čelní sklo nebo zrcátka. Při tání navíc hrozí zatečení vody do elektrických komponentů, což může způsobit poruchu nebo oxidaci kontaktů.
Při parkování kontrolujte, zda se nad autem nenachází ledové převisy, sněhové laviny ze střech nebo větve ohnuté pod tíhou sněhu. V zimě si také dejte pozor na zamrzlé stěrače, pokus o jejich spuštění může vést k poškození motoru stěračů nebo plastového mechanismu. Pokud parkujete venku, zvažte použití ochranné plachty.
Silniční prach a pyl v sání
Na jaře a v období květu se pyl neukládá jen na karoserii, ale také se dostává do ventilačního systému vozidla. Ucpaný kabinový filtr zhoršuje proudění vzduchu a účinnost klimatizace, pyl navíc dráždí alergiky a zvyšuje množství nečistot v interiéru.
Pravidelně měňte kabinový filtr, ideálně jednou ročně nebo častěji, pokud jezdíte ve městě nebo prašném prostředí. Nechte klimatizaci jednou ročně vyčistit a vydezinfikovat. Pokud vás trápí alergie, zvažte filtr s aktivním uhlím nebo proti pylu, protože výrazně zlepší kvalitu vzduchu v kabině.
Průtrže mračen a zatopení
Silné deště a bleskové povodně mohou během pár minut proměnit běžné silnice v nebezpečné pasti. Ucpané kanálky, zaplavené podjezdy nebo nízko položené úseky často nevypadají na první pohled vážně, ale pokud do nich vjedete, hrozí nasátí vody do motoru (tzv. hydrolock), což bývá fatální, oprava často znamená výměnu celého motoru.
Vyhýbejte se podjezdům, podchodům, nábřežím a jiným nízko položeným místům, zvlášť při prudkém dešti nebo bouřce. Pokud už je vozovka pod vodou, nikdy nejezděte tam, kde není vidět dno. Voda sahající nad spodní hranu dveří už představuje vážné riziko – raději se otočte nebo najděte jinou cestu.
Námraza a led na střeše auta
V zimě se na střeše auta snadno vytvoří vrstva ledu nebo sněhu. Pokud ji před jízdou neodstraníte, může se za jízdy uvolnit, ledové desky pak mohou dopadnout na auto za vámi nebo ohrozit chodce. Kromě nebezpečí pro ostatní vám hrozí i pokuta za ohrožení provozu.
Před jízdou vždy důkladně očistěte nejen skla, ale i střechu auta, kapotu a kufr. Led a sníh nesmí z vozidla padat ani při rozjezdu. Používejte škrabku, smetáček a v případě potřeby odmrazovací sprej. Nezůstávejte jen u čelního skla, policie kontroluje i střechu a zadní část vozidla.
Sůl a posypový materiál v zimě
V zimních měsících se silnice sypou solí a drceným kamenivem, které sice zlepšují adhezi, ale pro auto představují velké riziko. Sůl urychluje korozi podvozku, výfuku, brzdových vedení i dalších kovových částí. Posypový materiál navíc může odštípnout lak na prazích a blatnících, kde se pak koroze snadno uchytí.
Po jízdě v zimě pravidelně oplachujte podvozek a spodní části karoserie – ideálně v automyčce s programem pro zimní provoz. Zvažte ochranný nástřik podvozku antikorozním voskem nebo gumoasfaltem. Pravidelně kontrolujte i stav brzd, protože sůl může urychlit zadírání brzdových pístků a poškození lanek ruční brzdy.