AC a DC dobíjení: Co nabízí dobíjecí stanice?
AC nabíjení je proces dobíjení elektromobilu střídavým proudem, který pochází z wallboxu, běžné zásuvky nebo dobíjecí stanice. Tato metoda je pomalejší, protože palubní nabíječka musí nejprve přeměnit střídavý proud na stejnosměrný, což může ovlivnit dobu nabíjení. Nicméně, AC nabíjení je šetrnější k baterii, což může přispět k její delší životnosti.
DC nabíjení využívá stejnosměrný proud, což umožňuje rychlejší dobíjení. V závislosti na kapacitě stanice a stavu baterie můžete nabít vůz za několik minut až desítek minut. Pro nabíjení na veřejných místech se doporučuje hledat DC dobíjecí stanice, zejména pokud potřebujete rychlé dobití.
Existují také HPC (High Power Charging ) a UFC (Ultra Fast Charging ) nabíječky, které představují ultrarychlé nabíjení. Tyto stanice rovněž využívají stejnosměrný proud a jsou mezi nejrychlejšími dostupnými možnostmi na trhu. I když nabíjejí velmi rychle, bývají také nákladnější a zatím není k dispozici tolik těchto stanic. Příklady poskytovatelů ultrarychlého nabíjení zahrnují například Ionity, E.ON nebo ČEZ.
Rozdíly mezi palubními nabíječkami
Při výběru palubních nabíječek je důležité věnovat pozornost jejich výkonu . Ten by měl co nejvíce odpovídat výkonu nabíjecí stanice , protože elektromobil se nabíjí pouze výkonem, který zvládne jeho palubní nabíječka . Tato úvaha se vztahuje zejména na AC nabíjení.
Na trhu se můžete setkat s různými výkony nabíječek, jako jsou 3,6 kW, 7,2 kW, 11 kW a 22 kW. Nižší výkony jsou obvykle přítomny u levnějších elektromobilů a plug-in hybridů, zatímco novější modely elektromobilů obvykle disponují palubními nabíječkami s výkonem 7,2 nebo 11 kW .
Pokud dobíjíte vůz na stanici s vyšším výkonem, než jaký má vaše palubní nabíječka, rychlost nabíjení bude omezena právě tímto výkonem . Například pokud máte palubní nabíječku s výkonem 7,2 kW a připojíte se na stanici s výkonem 22 kW, vůz se stále nabije pouze výkonem 7,2 kW.
Na rozdíl od AC nabíjení u rychlonabíjecích stanic (DC nabíjení) není třeba se obávat výkonu palubní nabíječky. Tyto stanice poskytují stejnosměrný proud, který elektromobil nemusí převádět, takže není omezen výkonem palubní nabíječky. To umožňuje mnohem rychlejší nabíjení, které může výrazně zkrátit čas potřebný k dobití.
Kolik stojí nabití elektromobilu na veřejných místech?
Aktuálně se cena nabíjení elektromobilů doma odvíjí od tarifů za elektřinu, které máte sjednané. Dobíjení elektromobilu na veřejných stanicích bývá o něco dražší než nabíjení doma . V České republice se situace však stále zlepšuje, protože počet nabíjecích stanic roste, přičemž většinu z nich provozují renomované energetické společnosti, jako jsou E.ON, ČEZ a PRE.
Ceny nabíjení se přitom často liší v závislosti na tom, zda jste registrovaným zákazníkem konkrétní společnosti, a také podle typu nabíječky, kterou používáte . Vlastníci elektromobilů by si měli být vědomi těchto rozdílů, aby mohli co nejlépe využít dostupné možnosti nabíjení a snížit své náklady.
ČEZ
Klasická nabíječka : cca 8 Kč za kWh pro registrované uživatele, cca 12 Kč pro neregistrované.
Rychlejší nabíječka : cena se pohybuje od 13 Kč za kWh pro registrované a až 15 Kč pro neregistrované.
ČEZ zavedl pro vlastníky elektromobilů platformu nazvanou Driver portál a mobilní verzi FUTUR/E/GO. Tento systém umožňuje efektivní správu veřejné sítě dobíjecích stanic. Uživatelé mají možnost sledovat aktuální obsazenost stanic, informovat se o jejich funkčnosti a získávat přehled o cenách nabíjení, a to jak doma, tak na cestách. Ceny se vždy liší v závislosti na typu nabíječky.
Je dobré mít na paměti, že při využívání veřejných dobíjecích stanic se mohou vztahovat povinné poplatky za obsazení místa . Řidiči budou muset zaplatit 2 Kč za každou minutu, kdy zůstávají u nabíjecí stanice poté, co je baterie plně nabitá . Tyto poplatky se také uplatňují po uplynutí určitých časových limitů, jako je 480 minut u běžných nabíječek, 90 minut u rychlých nabíječek a 45 minut u ultrarychlých nabíječek, i když baterie ještě není plně nabita. Tímto způsobem se snaží provozovatelé nabíjecích stanic zajistit, aby místa byla uvolněna pro další uživatele.
E.ON
Klasická nabíječka : cca 8 Kč pro registrované, cca 10 Kč pro neregistrované.
Rychlejší nabíječka : cca 12,50 Kč pro registrované a cca 15 Kč pro neregistrované. Ultrarychlé nabíjení může stát až 14,90 Kč.
E.ON nabízí svým zákazníkům registrovaným v programu E.ON Drive atraktivní možnosti dobíjení. Po registraci získá řidič zdarma RFID kartu , která umožňuje dobíjení u nabíječek E.ON za zvýhodněné ceny. Tento systém je navržen tak, aby usnadnil a zlevnil používání elektromobilů pro uživatele.
PRE
Klasická nabíječka : 8 Kč pro registrované, 9 Kč pro neregistrované.
Rychlejší nabíječka : 11 Kč pro registrované a až 12 Kč pro neregistrované.
Pro obyvatele Prahy je zásadní seznámit se s ceníkem PRE , největšího poskytovatele elektřiny v hlavním městě, který spravuje síť veřejných nabíjecích stanic známých jako PREpointy. PRE nabízí výhodné možnosti pro pravidelné uživatele prostřednictvím dobíjecích čipů nebo pražské Lítačky .
Registrace u provozovatelů dobíjecích stanic a následné zaplacení členství vám mohou přinést výhodnější ceny nabíjení. Jakmile se zapojíte do konkrétního programu, získáte přístup k nižším tarifům, což se může vyplatit, zejména při častém používání veřejných nabíjecích stanic.
Nicméně, je dobré mít na paměti, že ceny elektřiny se mohou měnit a v současné době jsou značně nepředvídatelné, takže je dobré sledovat trh a být připraven na možné výkyvy. Více informací najdete v článku o cenách nabíjení elektromobilu .
Na veřejných nabíjecích stanicích je obvykle vyšší cena za elektřinu . Dalším problémem může být nedostatek volných nabíjecích míst ; může se stát, že všechny stanice budou obsazené. V takovém případě budete muset buď čekat, až se některé místo uvolní, nebo hledat alternativní stanici, kde byste mohli dobít svůj elektromobil.
Je dobré být připraven na tyto situace a mít v záloze více možností pro nabíjení.
Jak dlouho se nabíjí elektromobil?
Nabíjení elektromobilu závisí na několika faktorech, jako je kapacita baterie, výkon nabíječky, a dokonce i stav nabití baterie v okamžiku, kdy začnete nabíjet .
Doma na běžné zásuvce (2,3 kW) může nabíjení trvat i celou noc , přičemž doba nabíjení je přibližně 14 hodin na plné nabití pro elektromobil s kapacitou 32,2 kWh. Využívání domácího wallboxu (s výkonem kolem 7,4 kW) může tuto dobu výrazně zkrátit na přibližně 4–5 hodin.
Jak dlouho se nabíjí elektromobil si můžete spočítat tak, že vydělíte dostupnou kapacitu baterie v kWh výkonem domácí zásuvky (takže např. vybitá baterie 32,2 kWh/domácí zásuvka 2,3 kW = 14 hodin).
Na veřejných nabíjecích stanicích, zejména těch rychlonabíjecích, může být doba nabíjení mnohem kratší, například kolem 30 minut až jedné hodiny , pokud máte elektromobil s podporou rychlého nabíjení. Pokud používáte ultrarychlé nabíječky (HPC), zvládne vůz doplnit značnou část baterie za 15–30 minut.
Důležité je také pamatovat na výkon palubní nabíječky vašeho vozidla, který může omezit rychlost nabíjení . I když je stanice vybavena vysokým výkonem, auto bude využívat jen takový výkon, jaký je jeho nabíječka schopna zvládnout. To znamená, že i na stanici s výkonem 100 kW se elektromobil s maximálním výkonem 50 kW bude nabíjet pouze rychlostí 50 kW.
Doba nabíjení tedy závisí na kombinaci výkonu stanice, palubní nabíječky, stavu baterie a způsobu nabíjení.
Jak nabíjet elektromobil doma?
Nabíjení elektromobilu doma je praktické a pohodlné, ale rychlost a efektivita závisí na několika faktorech, jako je typ zásuvky nebo využití wallboxu.
Nabíjení ze zásuvky 230 V
Nejjednodušší způsob nabíjení je přes běžnou domácí zásuvku (230 V). K tomu budete potřebovat volitelný síťový nabíjecí kabel, který umožní připojení přímo ze zásuvky. Tento způsob je však pomalý – nabíjení může trvat i celou noc nebo déle , v závislosti na velikosti baterie vašeho elektromobilu a jejím aktuálním stavu.
Výhody : snadná dostupnost, žádná instalace dalších zařízení.
Nevýhody : dlouhá doba nabíjení, nižší efektivita.
Nabíjení z třífázové 400V zásuvky
Třífázová zásuvka (400 V) nabízí mnohem rychlejší nabíjení s výkonem až 11 kW. Ale pozor, ne všechny elektromobily nebo jejich palubní nabíječky třífázové nabíjení podporují. Přes tuto zásuvku se vaše auto nabije výrazně rychleji než z klasické 230 V zásuvky .
Výhody : rychlejší nabíjení oproti 230 V.
Nevýhody : náročnější na instalaci, závislost na kompatibilitě auta.
Wallbox jako efektivní řešení
Wallbox je nabíjecí zařízení, které se instaluje do garáže nebo na zeď u vašeho parkovacího místa. Wallboxy poskytují výkon až 22 kW a výrazně zrychlují nabíjení oproti standardní zásuvce . Instalace wallboxu je ideální pro domácnosti s rodinným domem a vlastní garáží.
Výhody : rychlé a bezpečné nabíjení, lepší kontrola nad spotřebou elektřiny.
Nevýhody : vyšší počáteční investice do wallboxu a jeho instalace.
Jak nabíjet krok za krokem
Připojte kabel do zásuvky (nebo wallboxu) a zapojte konektor do elektromobilu.
Zamkněte vozidlo, aby se proces nabíjení spustil automaticky.
Po ukončení nabíjení vůz odemknete a kabel odpojíte.
Pokud máte doma instalovaný wallbox, zkontrolujte, zda je kompatibilní s vaším elektromobilem a jaký maximální výkon zvládne vaše palubní nabíječka, aby nabíjení probíhalo co nejrychleji a nejefektivněji.
Nabíjení elektromobilu z veřejné sítě
Možnosti nabíjení elektromobilů na veřejných místech se v posledních letech výrazně rozšířily. Kromě tradičních poskytovatelů, jako jsou ČEZ , Ionity , E.ON , a PRE , přibývá nových míst, kde můžete svůj elektromobil pohodlně dobít.
Veřejné dobíjecí stanice
Veřejné stanice od poskytovatelů jako ČEZ, Ionity, E.ON a PRE pokrývají velkou část území ČR. Často se nacházejí v blízkosti klíčových dopravních uzlů a ve velkých městech .
Parkoviště u nákupních center
Supermarkety a obchodní centra budují nabíjecí stanice na svých parkovištích. To vám umožní během nákupů pohodlně dobít auto, obvykle na dostatečnou kapacitu pro jeden až dva dny jízdy po městě.
Dálnice a hlavní dopravní tepny
Infrastruktura rychlonabíjecích a ultrarychlých stanic se neustále zlepšuje, zejména podél dálnic a hlavních silničních tras . Rok od roku přibývá nových stanic, což usnadňuje delší cesty.
Parkovací domy a čerpací stanice
Rostoucí počet čerpacích stanic a parkovacích domů nabízí nabíjecí možnosti. To zahrnuje i podzemní garáže ve větších městech .
Nabíjení v hotelech a restauracích
Rostoucí počet hotelů a restaurací nabízí nabíjecí stanice jako bonus pro své hosty. Některé hotely nabízejí nabíjení zdarma jako součást pobytu, což je výhodné zejména při delších cestách. Jiné hotely chtějí zaplatit, avšak za výhodných podmínek. Rezervace ubytování s nabíjecí stanicí je možná přes různé aplikace, které tuto informaci obsahují.
Nabíjení v centrech měst
Města podporují elektromobilitu budováním veřejných nabíjecích stanic na náměstích , v blízkosti úřadů, knihoven a veřejných budov. Tyto stanice jsou ideální pro krátké zastávky, návštěvy nebo jednání.
Parkoviště P+R (Park and Ride)
Mnoho městských aglomerací nabízí na svých okrajích tzv. parkoviště P+R , kde můžete zaparkovat svůj vůz a využít městskou hromadnou dopravu. Na těchto místech se často nacházejí nabíjecí stanice, které umožňují dobíjení během pracovní doby nebo výletů do centra města.
Tipy na navigace k dobíjecím stanicím
ČEZ nabízí interaktivní mapu dobíjecích stanic , která se hodí pro plánování cest. K dispozici jsou také užitečné aplikace, jako je ABRP , PlugShare nebo Nabíjím zadarmo , které dokážou najít stanice s nabíjením. Některé stanice nabízejí nabíjení za příznivé ceny při splnění určitých podmínek, jako je nákup v daném obchodě a podobně.
Více informací najdete v článku Nabíjení elektromobilu zdarma .
Nabíjení elektromobilu u zaměstnavatele
Pokud bydlíte v nájemním bytě nebo v domě, který spravuje společenství vlastníků, může být nabíjení elektromobilu složitější, protože infrastruktura pro domácí nabíjení ještě není vždy dostupná. Je proto možné, že nenajdete nabíjecí stanici přímo před svým domem. Jak tuto situaci vyřešit?
Jedním z nejjednodušších řešení je nabíjení elektromobilu u zaměstnavatele, pokud ten tuto možnost nabízí , například prostřednictvím vybudovaných nabíjecích stanic na pracovišti. Váš elektromobil se může nabíjet během pracovní doby, což je pro vás pohodlné a časově úsporné.
Navíc, pokud dojíždíte do práce na vzdálenost kolem cca 50 km, nemusíte dobíjet každý den – většinou stačí dobít jednou týdně.
Nejčastější dotazy
Jak nabíjet elektromobil? Můžete nabíjet doma nebo na veřejných místech. Dále u zaměstnavatele či na nákupech. Nabíjecí stanice potkáte také u restaurací, sportovišť atd.
Jaké jsou druhy nabíjecích stanic/nabíječek? Stanice nabízí AC, DC a HPC dobíjení. U AC jste limitovaní výkonem své palubní nabíječky. U ostatních nikoliv. AC nabíjení probíhá také v domácím prostředí ze zásuvky.
Jak dlouho se nabíjí elektromobil? U AC nabíjení počítejte s dobíjením přes noc a déle. Rychlonabíječky a ultrarychlé nabíječky to zvládnou během minut a desítek minut. Záleží i na kapacitě a stupni vybití baterie.
Jak nabíjet elektromobil doma? Ze zásuvky 230 V či z třífázové zásuvky. Další variantou je wallbox.