Ze samotného chování a projevu vozidla můžeme zjistit mnohé o jeho stavu. Dlouhá brzdná dráha znamená opotřebované brzdy či pneumatiky, špatné chování ve výmolech a zatáčkách odhalí problém na podvozku a tak podobně. Stejné je to i s plynem, který jde z výfuku. V ideálním případě by neměl jít vůbec vidět. Situace se ale změní, když je něco v nepořádku. Co znamenají různé barvy výfukového plynu?
Pozorně svůj vůz sledujte
Bílý kouř z výfuku během chladného rána obvykle nebývá problémem. Je to přirozené a nějaké problémy za tím nehledejte. Opačná situace ale nastává během příjemného letního dne. Pokud jde z výfuku hustý kouř i v tomto případě, tak je zaručeně něco v nepořádku. Obecně můžeme určit tři barvy kouře. Jsou jimi bílá, modrá a černá. Ano, podle barvy kouře je přibližně možné odhalit jeho příčinu. Ta může být lehce odstranitelná, nebo může znamenat velký problém.
Černý kouř z výfuku
Kdo ještě nepotkal na cestě turbodiesel, jemuž šel z výfuku černý dým. V tomto případě se ale nemusí jednat o závadu. Dým vzniká v důsledku spalování velice bohaté směsi. Palivo se nedokáže kompletně spálit ve spalovací komoře a vznikají saze. Ty jsou společně s výfukovými plyny vytlačeny výfukem. Tuto barvu výfukových plynů může zavinit protékající vstřikovač paliva, poškozený regulátor tlaku paliva, ucpané zpětné palivové vedení nebo překážky v sání vzduchu. Pomoci tedy může i výměna vzduchového filtru. Černý kouř můžeme pozorovat i u některých upravených benzínových závodních aut, mezi něž patří i Nissan GT-R.
Bílý kouř z výfuku
Tady se dostáváme k onomu dýmu během chladného rána. Obvykle je to vodní pára vytvářená rozdílnými teplotami výfukových plynů a výfukového systému. Vlhkost se kondenzuje na potrubí a během několika prvních kilometrů by měl tento jev zcela vymizet. Pokud se tak nestane a z motoru i nadále putuje ven hustý bílý dým, tak je na vině voda v motoru. Teď už to ale není voda sražená, nýbrž chladící kapalina. Ta si do spalovací komory najde cestu díky prasklému těsnění hlavy. V drtivé většině případů je to tedy snadno a levně odstranitelná závada, ale její zanedbání může dojít ke zničení motoru.
Modrý kouř z výfuku
Je ta nejhorší varianta. Modrá barva totiž značí přítomnost oleje ve spalované směsi. To je normální u dvoudobého a rotačního motoru, jelikož se používá k mazání. U čtyřdobého motoru je to velký problém a může nastat poškození motoru. Do spalovací komory se může motorový olej dostat několika způsoby. Opotřebené válce a pístní kroužky mohou špatně stírat olej nebo propouštět olej z klikové hřídele. Stejně tak je pravděpodobné poškození těsnění, dříku ventilu nebo pístu. V každém případě se snažte příčinu co nejrychleji objevit a eliminovat.