Domů » Pro řidiče » Novela silničního zákona 2025: Co všechno se mění od 1. července?
Pro řidiče
🕓 6 min

Novela silničního zákona 2025: Co všechno se mění od 1. července?

Rok 2025 přináší zásadní změny pro motoristy v České republice. Od 1. července 2025 vstupuje v platnost novela zákona o silničním provozu, která přináší největší úpravy za poslední roky. Změny se dotýkají nejen dopravních nehod, evidenčních kontrol, ale také vydávání řidičských průkazů. Všechny změny mají společný cíl – zjednodušit, digitalizovat a zpřehlednit pravidla pro všechny účastníky silničního provozu.

Zobrazit

    Co už se pro řidiče důležité změnilo před novelou?

    Ještě před novelou silničního zákona, která bude platná od července 2025 prošli řidiči několika důležitými změnami. Od roku 2024 přibylo mnoho důležitých změn, například se rozšířila povinnost uzavřít povinné ručení i na méně tradiční vozidla, jako jsou elektrokoloběžky, segwaye nebo zahradní traktůrky. Minimální limit plnění se zvýšil na 50 milionů korun a nově platí, že pojistka je účinná až po zaplacení první splátky!

    Také došlo ke změnám v dokladechvelký technický průkaz skončil a místo něj se vydává pouze malý techničák. Navíc už není nutné mít u sebe žádné fyzické dokumenty, včetně zelené karty. 

    Prodloužení platnosti evidenční kontroly na 2 roky

    Od 1. července 2025 se mění pravidla pro evidenční kontrolu vozidel. Její platnost se prodlužuje z jednoho na 2 roky a nově se bude krýt s platností technické kontroly (STK). To znamená, že platnost evidenční kontroly bude u většiny vozidel stejná jako platnost STK. Pokud tedy bude mít vozidlo platnou technickou, nebude potřeba absolvovat zvláštní evidenční kontrolu například při přepisu auta na nového majitele.

    Tato změna se dotkne zejména běžných motoristů, kteří kupují nebo prodávají ojetý vůz. Přepis vozidla tak bude možné vyřídit bez zbytečné návštěvy stanice technické kontroly, pokud STK není starší než dva roky

    Evidenční kontrola zůstane povinná pouze u vozidel, která ještě technickou kontrolu neměla – například u zcela nových vozů, které na první STK míří až po 4 letech od registrace. Stejně tak se povinnost vztahuje na auta s propadlou technickou, která nesmějí na silnice a musí být na kontrolu dopravena například odtahem.

    Policie jen u vážnějších nehod: Minimální limit škody se zvyšuje

    Jednou z nejvýraznějších změn je zvýšení hranice škody, od které je povinné přivolání policie k dopravní nehodě. Doposud museli řidiči volat policii, pokud škoda na některém z vozidel přesáhla 100 000 Kč. Tento limit však neodpovídá dnešním cenám oprav – i drobný náraz může způsobit škodu přesahující tuto částku.

    Od července 2025 se limit zvyšuje na 200 000 Kč. Pokud tedy při nehodě nevznikne škoda vyšší než tato částka, nedojde ke zranění, škodě na majetku třetí osoby ani k zablokování silnice, není přítomnost policie nutná. Účastníci si mohou vše vyřídit mezi sebou, vyplnit záznam o nehodě a následně řešit s pojišťovnami. 

    Řidičský průkaz bez čekání a bez návštěvy úřadu

    Získání nového řidičského průkazu, jeho výměna po skončení platnosti nebo vydání duplikátu kvůli ztrátě už nebude vyžadovat osobní návštěvu úřadu. Požádat lze online přes Portál dopravy, přičemž fyzická karta řidičáku vám bude doručena do samoobslužných výdejních boxů nebo na partnerská výdejní místa České pošty. Celkem má být v provozu až 3 000 výdejních míst (1 500 výdejních míst po celé České republice a 1 500 samoobslužných boxů).

    Další novinkou je také to, že už nemusíte odevzdávat starý řidičský průkaz. Stačí ho sami znehodnotit, například přestřižením. 

    Navíc můžete řídit okamžitě po schválení žádosti o nový řidičák, protože oprávnění bude zapsáno v registru řidičů. Plastovou kartičku si pak můžete vyzvednout až později, kdykoliv se vám to bude hodit.

    Nové mobilní jednotky (INSID): Technické kontroly a emisí přímo na silnici

    Od 1. července 2025 se v oblasti silniční kontroly otevírá zcela nová kapitola – vzniká Inspekce silniční dopravy (INSID), specializovaný orgán s rozsáhlými pravomocemi v terénu. Tento státní orgán bude mít k dispozici mobilní stanice určené k měření hmotnosti nákladních vozidel, kontrolu měření emisí a také provádění technických kontrol stavu vozidel přímo na místě. 

    Kontroloři INSID budou moci vozidla zastavovat samostatně pomocí modrých majáků, a to bez asistence Policie ČR nebo celníků. V případě zjištění závažných nedostatků budou mít pravomoc ukládat pokuty, vybírat kauce a v krajním případě odebrat vozidlu registrační značku nebo technický průkaz. Cílem je zlepšit technický stav vozidel v provozu a posílit bezpečnost bez nutnosti zatěžovat běžné STK nebo čekat na dopravní policii.

    Kontrola a měření emisí na silnicích

    Digitalizace plných mocí: Vyřídí to za vás kdokoli

    Díky propojení Portálu dopravy s registrem zastupování REZA můžete od poloviny roku 2025 udělit elektronickou plnou moc – a kdokoli za vás může vyzvednout nový řidičák, značky nebo řešit přepis vozidla. Tuto změnu ocení nejen rodiny, ale zejména firmy, které mohou snadněji spravovat firemní flotily. V budoucnu bude možné online zažádat také o profesní průkazy nebo kartu do digitálního tachografu.

    Pokuty ze zahraničí vás už neminou

    Evropská směrnice, která zavádí digitální systém Cross-Border Enforcement (CBE) pro vymáhání dopravních pokut mezi státy EU, byla schválena v roce 2024.

    Podle dostupných informací má být plně zavedena do dvou a půl let od schválení, tedy nejpozději do konce roku 2026. Přesné datum spuštění systému závisí na harmonogramu implementace v jednotlivých členských státech, ale očekává se, že první části systému začnou fungovat už během poloviny roku 2025.

    Systém CBE má zamezit situacím, kdy řidiči unikají pokutám za přestupky spáchané v zahraničí, zejména těm zachyceným radary. Nově budou muset členské státy mezi sebou sdílet potřebné údaje a zřídí kontaktní místa pro spolupráci mezi úřady.

    Pravidla pro autonomní vozidla

    Pravidla pro provoz autonomních vozidel vstoupí v platnost 1. července 2025 spolu s novelou zákona o silničním provozu. Novela poprvé zavádí právní rámec pro testování a provoz vozidel s autonomními funkcemi na českých silnicích

    Klíčovou podmínkou je, že osoba sedící na místě řidiče musí být po celou dobu jízdy střízlivá a připravená kdykoliv převzít řízení – buď na výzvu vozidla, nebo v případě neočekávané situace. Přestože tedy řidič neřídí aktivně, odpovědnost za bezpečný průběh jízdy zůstává na něm. Legislativa tímto krokem reaguje na technologický vývoj a otevírá cestu k postupnému nasazení autonomních technologií v běžném provozu.

    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *