Autosalon Ženeva 2016 se už blíží
Slovní spojení „automobilový svátek“ slýcháme poměrně často s ohledem na různé akce a výstavy. Každý správný fanoušek ale ví, že ten jediný a pravý automobilový svátek se odehrává každý rok ve švýcarské Ženevě začátkem jara.
Ženevský autosalon je zcela jistě tím nejslavnějším ve světě. Každá automobilka se na této sledované akci snaží zaujmout a přitáhnout k sobě co největší množství pozornosti.
Na co se tedy můžeme v průběhu letošního autosalonu těšit?
Škoda VisionS Concept – koncept SUV Kodiaq
Po dlouhém čekání jsme se konečně dočkali! Na ženevském autosalonu se v celé své kráse konečně představil koncept budoucího designového jazyka, který bude Škoda aplikovat na svou novou řadu SUV. Koncept VisionS je prakticky údajně totožný se sériovým Kodiaqem, který se představí již na podzimním autosalonu v Paříži. Bude se jednat o první vůz s okřídleným šípem na kapotě, který nabídne prostor pro sedm cestujících a navíc i hybridním systém pohonu. Samotný VisionS je poháněný benzínovým agregátem 1,4 TSI. Ten je spárován s automatickou převodovkou DSG. V té je ukryt elektromotor o výkonu 54 koňských sil. Další elektromotor se nachází na zadní nápravě a produkuje výkon 116 koní. Velmi podobný systém pohonu nalezneme i na produkčním vozu. Tento systém bude v nabídce samozřejmě doplněn klasickými zážehovými a vznětovými motory, které známe z portfolia koncernu Volkswgen.
Bugatti Chiron
Co ale víme se stoprocentní jistotou jsou záměry Bugatti. Tento stánek bude jistě tím nejsledovanějším místem v celé Ženevě. Svou slavnostní premiéru zde prožije nástupce slavného Veyronu – Chiron. S ohledem na svého předchůdce, který nadefinoval ve světě hypersportů zcela nová měřítka, to nebude mít automobil pojmenovaný po slavném závodním jezdci Louisi Chironovi vůbec snadné. V útrobách vozu se bude ukrývat stejný osmilitrový agregát s šestnácti válci uspořádanými do W, který známe z Veyronu. Co se týče exteriéru, Bugatti nám naznačilo svůj budoucí designový jazyk již konceptem Gran Turismo, který se představil na letošním autosalonu ve Frankfurtu. U produkčního Chironu se máme dočkat ostrých a agresivní rysů. Konečnou podobu vozu, si můžete velmi dobře představit při pohledu na špionážní fotografie, které byly pořízeny během testů Bugatti.
Lamborghini Centenario
Když už je řeč o hypersportech musíme zmínit i italskou automobilku s rozzuřeným býkem ve znaku – Lamborghini. Ta se na ženevském autosalonu chystá odhalit nový tajemný vůz, kterým završí oslavy sta let od narození zakladatele automobilky – Ferruccia Lamborghiniho. Tento hypersport má brát své základy u současného Aventadora. Po stránce designu i jízdního projevu se má ale jednat o zcela jedinečný stroj. Dle zvyku Lamborghini se má jednat o opravdu limitovaný vůz. Vyrobeno bude pouze 20 exemplářů. S největší pravděpodobností tak vznikne 10 vozů s karosérií kupé a 10 kabrioletů. Cena jednoho takového vozu se bude pohybovat kolem 50 milionů korun.
Alfa Romeo Giulia
Abychom zde ale nemluvili jen o samých hypersportech s astronomickými cenami, pojďme se podívat na vůz, který se svou cenou mnohem více přibližuje běžným smrtelníkům. V Ženevě se má totiž představit i základní varianta, dlouho očekávané Alfy Romeo Giulie. Ano je to trochu nestandardní postup. Bývá zvykem, že automobilka nejprve představí běžný model a až poté se dočkáme odhalení i ostré verze, ale v případě Alfy Romeo, toto jistě nikoho nepřekvapuje. Celý svět tak bedlivě očekává, jak moc se bude civilní verze odlišovat od ostré varianty Quadrifoglio Verde.
Maserati Levante
Alfa Romeo ale není jedinou automobilkou z portfolia koncernu Fiat, která se má čím pochlubit. I modenské Maserati se má čím pochlubit. I tato luxusní značka se po vzoru Porsche nebo Bentley rozhodla pro stavbu luxusního SUV. Jeho vývoj započal již před několika lety. Projekt i vzniklý koncept byl původně označován jako Kubang. A právě na základě tohoto konceptu vzniklo první SUV automobilky s názvem Levante, který jak mi jistě dáte za pravdu, zní mnohem lépe než Kubang. Původně se hovořilo o tom, že Levante bude postaveno na platformě, kterou využívá nový Jeep Cherokee. Nakonec bude ale vůz využívat stejný základ, včetně pohonné jednotky jako Quattroporte.
Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupe
Toužíte po pořádném sportovním Mercedesu? Pak se samozřejmě nabízí model GT. Ten ale někomu nemusí vyhovovat pro svůj výrazný vzhled. Toužíte-li po něčem méně ukřičeném, můžete sáhnout po C63 AMG Coupé. Jenže co když se vám nechce živit ukřičený osmiválec? Ještě nedávno byste měli zkrátka smůlu. Naštěstí pro vás ale Mercedes v Ženevě připravil model C 43 4Matic Coupe. Jak název napovídá, jedná se o další model vycházející ze třídy C v provedení kupé. Pod jeho kapotou namísto osmiválce nalezneme třílitrové, šestiválcové véčko bi-turbo s výkonem 367 koní a točivým momentem 520 Nm.
Citroën Space Tourer
Volkswagen Transporter T6 je na současném trhu společně s Fordem Turneo lídrem mezi kříženci MPV a dodávkami. Pozice těchto dvou velikánů se pokusí ohrozit francouzský Citroën se svou novinkou, kterou odhalil v Ženevě. Ta nese jméno SpaceTourer. Vyráběn bude hned v několika provedeních. Zákazník si může určit délku rozvoru i délku samotného vozu. Je tak jasné, že Citroën se snaží s jedním vozem konkurovat rozměrnému Transporteru a Turneu, tak i menšímu MPV typu Ford Galaxy. O pohon vozu se budou starat pouze vznětové agregáty 1,6 a 2,0 litru.
K vidění je v Ženevě ale i další vůz s názvem Space Tourer. Ten se navíc chlubí přídomkem Hyphen. Jedná se o koncept s o mnoho agresivnějším exteriérem, jehož míra oplastování ukazují i na nějaké terénní ambice. Tomu také nahrává pohon všech kol od společnosti Automobil Dangel. Za zmínku stojí rovněž i interiér. Sedadla jsou čalouněna kůží nappa a každé jednotlivé sedadlo je oděno do jiné barvy.
Volvo V90 2016
Švédská automobilka Volvo je nejen synonymem pro bezpečnost, ale rovněž i pro velké rodinné kombíky, které spíše často působily jako velké krabice od bot na kolech. Doby krabicovitého designu jsou ale dávno pryč a Volva jsou nyní atraktivnější než kdy dříve. To si můžeme ukázat na novém kombíku V90, který se představil v Ženevě. Technologicky je vůz identický s elegantním sedanem S90. Díky tomu poráží vůz své konkurenty, jak na poli designu interiéru a exteriéru a dokonce co se týče použitých technologií. Co nás ale zajímá u vozů s karoserií combi je objem kufru a bohužel pro Volvo zde ho válcuje konkurence od Mercedesu, BMW i Audi.
Opel Mokka X
Kompaktní crossover Mokka se v posledních letech stal jedním z nejlépe prodávaných vozů z portfolia německého Opelu. Tento vůz si nedávno prošel omlazovací kůrou, jejíž výsledky nám jsou prezentovány na ženevském autosalonu. Změny, které si všimnete jako první je již v názvu. Vůz nyní nese název Mokka X. Mnohem podstatnější, než přidání písmena na záď vozu, je ale úprava interiéru a použité techniky. Interiér i příplatková výbava nyní nese spoustu prvků, které známe ze současné generace Astry. Pod kapotu je možné vybrat si nové přeplňované diesely 1.6 CDTI nebo zážehový 1.4 Turbo.
Ferrari California T Handling Speciale
Jsou tomu již dva roky od doby, kdy Ferrari představilo omlazenou Californii s přídomkem T. Pro letošní ženevský autosalon si automobilka z Maranella připravila nový paket, který dokáže Californii T ještě přiostřit. Nejedná se ale o žádné úpravy výkonnostní stránky vozu. Úprav se dočkal výfukový systém, převodovky, řízení a podvozek. Bez ohledu na zvolený režim převodovky má řadit o poznání rychleji. Citlivěji a rychleji reaguje také magnetické tlumení i systém stabilizace. Že kolem vás prosvištěla California T s paketem Handling Speciale, poznáte díky nové masce chladiče a novému zadnímu difuzoru.
Peugeot 2008 2016
Po vzoru Opelu přivezla do švýcarského velkoměsta svůj omlazený crossoveru i francouzská automobilka Peugeot. Faceliftovaný 2008 se vyznačuje především úpravou designu přední části vozu, zejména úpravou masky chladiče. Velkou změnu zaznamenáváme také ve dostupných výbavách. Známé verze Acces, Active a Allure nově doplní sportovně zaměřená výbava GT line, která nabízí velká 17“ kola a černě lakované doplňky exteriéru. Co se týče motorů, mají zákazníci na výběr tři výkonové varianty vznětového agregátu 1,6 BlueHDI a zážehového motoru 1,2.
Ford Kuga 2017
Již před zahájením ženevského autosalonu představil americký Ford na barcelonské Mobile World Congres, faceliftovaný crossover Kuga. Omlazený model poznáme zejména díky nové šestiúhelníkové masce chladiče, díky které Kuga zapadá do současné produkční linii Fordu. Další změny exteriéru se týkají předních i zadních světel. V interiéru nalezneme nový 8“ dotykový display, nový vyhřívaný volant, nová sedadla. Z prostoru kabiny také zcela zmizela klasická ruční brzda, která byla nahrazena elektronickou. Mezi dostupné motorizace přibyl nový 1,4 litrový diesel s výkonem 120 koňských sil, který se chlubí udávanou spotřebou paliva 4,4 litru na 100 km.
Kia Optima SportWagon
Volvo není jediný výrobce, který do Ženevy přivezl praktický a zároveň atraktivní kombík. Combi variantu svého vlajkového sedanu přiváží i korejská Kia. Ta se rozhodně nemá za co stydět. Optima Sportwagon míří na oblíbené kombíky střední třídy. Zákazníky se pokusí zaujmout především svým svůdným vzhledem, který v mnohém připomíná kultovní model Alfa Rome 159 Sportwagon. To platí dvojnásob pro ostrou verzi Sportwagon GT, která disponuje dvoulitrem T-GDI s výkonem 245 koňských sil a atraktivním bodykitem obsahující i výrazný zadní difuzor, spoiler a osmnáctipalcová kola GT.
Renault Mégane Sport Tourer (kombi) 2016
Říká se do třetice všeho dobrého. Pojďme se tedy podívat na třetí z party v Ženevě představených kombíků. Ten je k vidění na stánku francouzského Renaultu. Mégane Sport Tourer nabízí svým zákazníkům úložný prostor o objemu 580 litrů, nadprůměrný prostor pro cestující a navíc velmi atraktivní design, což platí dvojnásob pro sportovní verzi GT. Ta navíc krom atraktivního vzhledu disponuje i výkonným motorem 1,6 Tce o výkonu 205 koní a pohonem všech čtyř kol.
BMW M760Li xDrive
Řada 7 je v současné době nejvyšší modelovou řadou automobilky BMW. Ta s sebou do Ženevy navíc převezla absolutní vrchol této řady s přídomkem M. A jelikož, jak se zdá, je v Bavorsku svět stále v pořádku, nalezneme pod dlouhou muskulaturní kapotou masivní 6,5 litrový dvanáctiválec bi-turbo s výkonem 600 koní a točivým momentem 800 Nm. Tento agregát poskytuje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 vteřiny a maximální rychlost je tradičně elektronicky omezena na 250 km/h. Pokud jste ale ochoten si připlatit za výbavu M Driver, bude omezovač odstraněn a maximální rychlost vozu bude činit 305 km/h.
Seat Ateca
Na loňském, ženevském autosalonu nám byl na stánku španělského Seatu představen koncept 20V20. Jednalo se již o třetí koncept SUV této automobilky a předznamenal příchod vozu, který se nám představuje letos. První SUV Seatu nese název Ateca. K dispozici bude s benzínovými i dieselovými motory s výkonnostní škálou od 115 do 190 koní. Na španělském a německém trhu se vůz objeví již začátkem léta. Čeští zákazníci si budou Atecu moci zakoupit již v červenci.
Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX patří v České republice, i díky své nízké ceně, mezi nejoblíbenější vozy segmentu SUV. Během listopadového autosalonu v Ženevě byl představen jeho facelift. Jednalo se ale o vůz specifikovaný pro americký trh a na ten evropský jsme si museli počkat až do Ženevy. Při bližším zkoumání zjistíte, že se faceliftované ASX moc nezměnilo. Vůz dostal novou masku, zrcátka a kola. To jsou jediné změny v exteriéru vozu. Další novinky musíme hledat v kabině. Zde nalezneme nový audiosystém a vylepšenou dotykovou obrazovku, samozatmavovací zrcátko a nový volant. Jednu novinku nalezneme i mezi dostupnými motory. Zde přibyl diesel 1,6 litru s výkonem 113 koní.
Audi RS Q3 performance
Toužíte po opravdu rychlém a zároveň kompaktním crossoveru? Pak byste jistě neměli v Ženevě minout stánek Audi. Automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku zde prezentuje model Q3, který byl do nedávna nejmenším zástupce Audi v segmentu crossoverů a SUV, v jeho vrcholném provedení. Model RS Q3 Performace okrývá pod kapotou stejný 2,5 litrový pětiválcový agregát TFSI, který nalezneme i v modelu RS 3. Pro malý crossover byl ale jeho výkon navýšen o 27 koňských sil a točivý moment poposkočil o 15 Nm. To tedy znamená, že pod kapotou vozu se ukrývá stádo 362 koní a točivý moment 465 Nm. Díky těmto hodnotám dokáže vůz vystřelit z 0 na 100 km/h za skvělých 4,4 vteřiny.
Audi Q2
Jak jste si mohli všimnout, při popisu modelu Audi RS Q3 Performance, jsem ho uvedl jako „do nedávna nejmenší zástupce Audi v segmentu crossoverů a SUV“. Audi do Ženevy přivezla i zcela nový model Q2. Ten vyzve na souboj BMW X2 a Mercedes-Benz GLA. Q2 měří na délku 4,19 m, na šířku 1,79 m a na výšku 1,5 m. Pro vůz, s hmotností 1205 kg jsou připraveny vznětové i zážehové motory s výkonnostním rozpětím od 148 do 148 koňských sil. Očekává se ale rovněž příchod silnějších variant RS.
VW Phideon
Nebudeme nikterak přehánět, když řekneme, že Volkswagen Phiedon je největší překvapení letošního ženevského autosalonu. Volkswagen nám o jeho příchodu nedával žádné průběžné zprávy, nevydával žádné teasery. Zkrátka mlčel a tvrdě pracoval. Mnozí považují Phiedon za druhou generaci evropského Pheatonu. To je ale velký omyl. Phiedon sice je velká, přes 5 metrů dlouhá, limuzína, v Evropě se jí ale nedočkáme. Phiedon je totiž navržen jen a pouze pro čínský trh. Zde bude i vyráběn. Standardně bude vůz dodáván s pohonem všech kol. V nabídce nalezneme velkou plejádu motoru zahrnující šetrné čtyřválce, výkonný šestiválec i nový hybridní systém.
Pagani Huayra Roadster
Ještě na okamžik zůstaneme v Itálii. Další italskou společností, která se chystá v Ženevě představit žhavou novinku je Pagani. Tento výrobce již před třemi lety oznámil vývoj svého supersportu Huayra ve verzi Roadster. Co se týče techniky, bude vůz pravděpodobně navazovat na svého bratra se střechou. Těšit se tak opět můžeme na šestilitrové dvanáctiválcové véčko s výkonem 730 koňských sil.
Bentley Mulsane facelift
Výše jsme zmínili automobilku Bentley. I ta se na svém stánku bude mít čím pochlubit. Velká limuzína nabitá luxusem, Mulsane, se prozatím neprodává tak, jak by si automobilka představovala. Facelift Mulsanu tak přichází dříve, než bylo původně avizováno. Ten by měl prodeje vozu alespoň částečně resuscitovat. Jak ale Bentley známe, změny nebudou nějak markantní a bude se jednat pouze o drobné kosmetické úpravy. Ty by se konkrétně měly týkat světlometů, mřížky chladiče a předního i zadního nárazníku.
Porsche Panamera druhé generace
Od představení Porsche Panamera brzy uběhne již dlouhých sedm let. Stuttgartská automobilka tak do Ženevy přiváží druhou generaci své čtyřdveřové limuzíny. Základ vozu bude tvořit nová platforma vytvořená Volkswagenem s názvem MSB. To tedy znamená, že se Porsche u Panamery drží tradiční architektury – motor vpředu a pohon zadních kol. Hlavní myšlenkou „dvojkové“ Panamery bude úspora hmotnosti. Většina dílů vozu je tak vyrobena z hliníku. Díky tomu bude, i přes své větší rozměry, druhá generace Panamery vážit nanejvýše 1900 kg.
[su_youtube url=“https://www.youtube.com/watch?v=Ie0juSfrx7E“]
Mercedes C-klass cabrio
Další německou novinkou v druhém největším městě Švýcarska bude nová generace kabrioletu s trojcípou hvězdou na kapotě. Jedná se o „dvojkovou“ generaci kabrioletu třídy C. Jeho základní verze kupé nám byla představena již na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Tento kabriolet se zadním pohonem, bude stejně jako kupé poháněn benzínovým šestiválcem nebo naftovým čtyřválcem. V nabídce ale nebude chybět ani model C450 Sport, kterému se bude pod kapotou rozkládat vidlicový osmiválec s dvojicí turbodmychadel, výkonem 362 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h za pod pět vteřin.
Renault Scenic
Pozadu nezůstává ani francouzský Renault. Ten do Ženevy také přiváží velkou novinku. V tomto případě se ale nebude jednat ani při nejmenším o žádné překvapení. Nová generace rodinného MPV Scenic se nám sice ještě nepředstavila ani virtuálně, ale dle uniklých a špionážních fotografií je design vozu více než předvídatelný. Ten by měl perfektně zapadat do řady současného designového jazyka značky s diamantem ve znaku. Dle samotných tvůrců má vůz kombinovat dva zcela odlišné přístupy – tradiční směr, který vyznává Talisman a inovátorský, který představuje současná generace Espacu.
Hyundai Ioniq
Jedněmi proklínaná a nenáviděná, druhými obdivovaná a milovaná. Přesně to je úděl známé Toyoty Prius. Ta se v posledních měsících a letech musí utkávat na poli hybridů se stále větším počtem konkurentů. Na autosalonu v Ženevě bude slavnostně odhalen další takový, kterého by Toyota neměla v žádném případě podcenit. Jedná se o o hybridní novinku v portfoliu jihokorejské Hyundai s názvem Ioniq. Již na první pohled každému dojde, že designeři exteriéru si jako prioritu určili vytvořit vůz s velmi nízkým odporem vzduchu. O tom, co nalezneme pod kapotou vozu se prozatím neví vůbec nic. Předpokládá se ale, že vůz bude dodáván hned ve třech variantách: s plně elektrickým pohonem, jako plug-in hybrid a nebo jako čistý hybrid.
Zdroj: Youtube.com, Alfa Romeo, Autobild, Lamborghini, autoblog.com