Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Kontrola vozu před dovolenou a co si vzít s sebou?

Kontrola vozu před dovolenou a co si vzít s sebou?

Léto je pro většinu z nás obdobím dovolených – ať už v zahraničí, po Česku nebo u příbuzných. Většina lidí cestuje autem, a proto je dobré nechat svůj vůz před cestou zkontrolovat, případně si ho alespoň prověřit a zkontrolovat sami.

Zobrazit

    Co zkontrolovat před dovolenou svépomocí?

    Je pár věcí, které si na svém voze dokážeme před vyjetím zkontrolovat sami. Pojďme se na to podívat.

    Olej

    Olej je alfou a omegou fungování motoru. Jeho kontrola je jednoduchá, je však důležité vůz postavit na rovinu, ideálně na co nejrovnější povrch. Dále je potřeba kontrolovat olej u vozu, který nějakou dobu stojí – ideálně půl dne či den. Kontrola je jednoduchá: vyjmeme olejovou měrku, otřeme její konec hadříkem a znovu ji zasuneme zpět do pouzdra. Poté ji opět vyjmeme a zkontrolujeme množství oleje. Ideální hladina oleje je mezi minimem a maximem na ukazateli.

    Chladící kapalina

    Nádobka na chladicí kapalinu bývá často dobře přístupná a snadno kontrolovatelná. I zde platí, že hladina kapaliny by měla být mezi ryskami na nádobě – tedy mezi minimem a maximem.

    Pozor! Nikdy neotvírejte tuto nádobku, pokud jste právě odněkud přijeli, vždy nechejte vůz, ideálně půl dne odstát a pak případně víčko odšroubujte a nalévejte. Pokud to uděláte na horkém motoru, hrozí nebezpečí vyvření kapaliny a popálení! 

    Pokud se navíc chystáte do chladnějších oblastí, někam na sever, je dobré změřit i teplotu, při které kapalina zamrzá.

    Brzdová kapalina

    Další nádobkou, kterou můžeme zkontrolovat, je nádobka na brzdovou kapalinu. I zde najdeme rysky „min“ a „max“, mezi kterými by se měla hladina kapaliny nacházet.

    Voda do ostřikovačů

    Ideální je dolít si před cestou vodu do ostřikovačů. Není nic horšího než jet v létě k moři, mít celé přední sklo ulepené od hmyzu a nemít možnost ho umýt. Proto si raději vždy kupte vodu do ostřikovačů a dolijte nádobku až po okraj.

    Pro „seveřany“ a cestující do mrazu doporučuji použít zimní směs.

    Světla svítí

    Důležitá je i kontrola světel. Klidně poproste manželku, přítelkyni, syna či dceru, aby vám pomohli zkontrolovat všechna světla na voze. Není nic horšího, než hned po vyjetí platit pokutu za nesvítící světla, nebo řešit výměnu žárovky na poslední chvíli.

    Zkontrolujte všechna světla včetně směrovek, brzdových světel, zpátečky a nezapomeňte ani na osvětlení registrační značky.

    Hloubka dezénu a tlak v pneumatikách

    Pokud se vám pneumatiky nezdají, přeměřte hloubku dezénu. Buď vám poslouží stará dobrá šuplera, nebo měrka k tomu určená. Dále zkontrolujte, zda je dezén opotřeben rovnoměrně – pokud je guma sjetá nerovnoměrně nebo „smýkaná“, může to být známka špatného seřízení podvozku.

    Následně zkontrolujte tlak v pneumatikách podle údajů uvedených ve velkém technickém průkazu nebo podle doporučení výrobce. Tyto informace najdete často na víčku palivové nádrže nebo na štítku ve dveřním rámu. Pokud máme doma kompresor s manometrem nebo pumpu s měřičem tlaku, můžete kontrolu provést sami. V opačném případě stačí zajet k nejbližší čerpací stanici.

    Nepodceňujte střešní boxy a úchyty na kola

    Ano, i tohle je součást vozu. Pokud máte střešní box nebo nosič kol a chystáte se je použít, nezapomeňte na jejich důkladnou kontrolu. Zkontrolujte, zda je vše pevně a bezpečně uchyceno a jestli není nic poškozeno.

    Není nic horšího než když za jízdy box uletí, nebo se horská kola vydají z nosiče na vlastní túru.

    Zkontrolujte i funkce ve voze

    Kontrolky v autě

    Před cestou věnujte pozornost i všem kontrolkám na palubní desce. Po nastartování by se měly rozsvítit a po chvíli zhasnout – pokud některá zůstane svítit, může to signalizovat problém, který by měl být před jízdou vyřešen.

    Zvlášť pozorní buďte u kontrolek motoru, brzd, ABS, airbagů nebo dobíjení. Není nic horšího než zjistit na dálnici v zahraničí, že vám auto hlásí závadu, kterou jste mohli vyřešit doma během pár minut.

    Kontrolky ve vozidle

    Klimatizace

    Vyzkoušejte, jak dobře vám funguje klimatizace a zda by nebylo vhodné ji nechat doplnit. Její funkčnost si doma ověříte snadno, ale samotné plnění už vyžaduje návštěvu servisu. Naštěstí existují autoservisy, které klimatizaci doplní i na počkání. Cena se odvíjí od množství chladiva potřebného pro váš konkrétní vůz.

    Okénka fungují

    Velmi často přehlíženou součástí vozu jsou okna a jejich ovládání. Pokud máte ruční stahování alias „švihadla“, většinou fungují bez problémů. U elektrického ovládání ale doporučuji okna před cestou vyzkoušet.

    Nechcete přece v Chorvatsku u mýtné brány vylézat z auta, protože vám nejde stáhnout okénko. Ještě horší scénář? Okénko stáhnete a ono už se nezvedne – parkování v zahraničí s otevřeným oknem pak opravdu není ideální.

    Rádio/Mapy

    Některé vozy mají chytrá rádia s navigací – pokud máte výletní auto, které nepoužíváte každý den, zkuste si rádio zapnout ještě doma. Pokud má i navigaci, zadejte cvičně nějaký cíl.

    Není nic příjemnějšího, než když po vyjetí zjistíte, že rádio nehraje, a nezbývá než držet bobříka mlčení, nebo se doprovázet vlastním chorálem (což ale někdy nemusí být na škodu).

    Navigaci je také dobré otestovat – spoléhat se na to, že „tam přece je a dovede mě“, může být zrádné. Může chybět aktualizace, nebo třeba vůbec nepodporuje mapy pro oblast, kam míříte.

    Klakson troubí, stěrače stírají

    Jo, je to jako z českého filmu, ale věřte, že klakson se na cestě opravdu může hodit. Podobně důležité jsou i stěrače. Není nic horšího, než když vás na cestě zastihne pořádná průtrž mračen a stěrače nestírají, jeden upadává nebo – v tom nejhorším případě – nefungují vůbec.

    Pokud si jejich funkčnost chcete vyzkoušet doma a zrovna neprší, poproste někoho, ať vezme konvičku nebo zahradní hadici a simuluje vám menší průtrž mračen. Jen pozor – používejte rozprašování, ne proud vody. Tak totiž většinou neprší.

    Výhřev sedadel

    Jsou i tací, co v létě vyrážejí na sever, klidně až tam, kde začíná zima. Eskymo Welzl, mimochodem můj krajan, to zvládl s kožichem a psím spřežením. Ale pokud si vaše drahá polovička značně vymrzlá sedne do ledové sedačky, která se ne a ne vyhřát, protože nefunguje vyhřívání sedadel, tak to může být mírně nepříjemné. A jak víme – mrzutá žena se rovná mrzutému cestování. A na to pozor.

    Topení topí

    Klimatizaci jsme už vyzkoušeli, ale co topení? I to se vyplatí otestovat – i v létě totiž mohou být noční přesuny nebo přespání v autě pořádně chladné. Zkouška je jednoduchá: nastartujte, projeďte se, zahřejte motor a poté nastavte topení na maximum. Pokud navíc máte nezávislé topení a plánujete ho využít při spaní v autě, určitě ho také před cestou otestujte.

    Bacha na povinnou výbavu

    Před cestou je dobré zkontrolovat povinnou výbavu vozu. Pokud míříte do zahraničí, nezapomeňte si ověřit, jakou výbavu vyžaduje cílová země – některé státy mají odlišné požadavky, než jsme zvyklí z Česka.

    A co nechat na servise?

    Ideální je nechat si před delší cestou – pokud už je to potřeba – vyměnit olej a olejový filtr. Dále zkontrolovat brzdy a celé jejich vedení.

    Pokud jste navíc, jak už bylo zmíněno výše, zaznamenali únik jakékoli kapaliny, neobvyklé rány od podvozku, zhoršené jízdní vlastnosti nebo poškození, nechte vše zkontrolovat v servisu.

    V případě, že máte pneumatiky na hranici sjetí, doporučuji kola přezout, vyvážit a případně i seřídit geometrii.

    Před dovolenou není zas tak špatný nápad servis navštívit, pokud vozům nerozumíme a nechat vše potřebné opravit, vyměnit a překontrolovat.

    Kontrola vozu v servise

    I to navíc

    Nezapomeňte zkontrolovat i doplňky, které sice nejsou nezbytné pro provoz vozu, ale na cestách je určitě oceníte.

    Patří sem například měniče napětí z 12V na 230V, stínítka pro děti, autochladnička, dětské sedačky nebo další cestovní vybavení. Lepší je vše otestovat v klidu doma, než to řešit někde na parkovišti u dálnice.

    Pojištění vám kryje záda

    Dobrá pojistka je dobrý parťák v zádech. Hodně lidí cestovní autopojištění podceňuje, ale pokud vyrážíte do zahraničí nebo na delší trasu, je rozumné se buď připojistit, nebo si aspoň ověřit, co přesně máte pojištěno.

    To je dobré řešit s předstihem před cestou a ne, až v průběhu, či na samotných cestách. Stáhněte si čísla asistenčních služeb do mobilu, a nebo si je i s pojistkou vytiskněte a mějte je tzv. i v offline podobě. Může se totiž stát, že budete mimo signál a něco se stane a vy pak nebudete schopni asistenční službě sdělit číslo pojištění a u některých služeb, to může být problém.

    Základní nářadí se hodí

    Gola sada, pár šroubováků, kleště, baterka a stahovací pásky (lidově „pinda pásky“) – to jsou pomocníci, kteří už zachránili nejednu situaci. Někdy totiž něco po cestě upadne, praskne žárovka, nebo se stane menší nehoda. Mít alespoň základní výbavu nářadí může znamenat rozdíl mezi pokračováním v cestě a čekáním na odtah.

    Stará dobrá mapa

    Pokud jedeme do oblastí, kde nemusí být úplně pokrytí, tak je dobré mít i starou dobrou mapu. Jasně, můžete mít mapy offline, GPS, aplikace a všechno možné, ale když technika selže, stará dobrá mapa je k nezaplacení.

    Tajný typ, klíče navíc

    Pokud máte od vozu více klíčů, je dobré nechat jeden nebo dva doma. Ale na delší cestu se rozhodně vyplatí vzít si s sebou náhradní klíč. Nikdy nevíte – může se poškodit, nebo dokonce ztratit. A v takovém případě je druhý klíč naprostou spásou.

    Ideální je dát ho manželce, mít ho odděleně u sebe, nebo ho (v případě zkušenějších šprýmařů) schovat do tajné přihrádky ve voze. Nejednomu z mých kamarádů už náhradní klíč zachránil dovolenou.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *