Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Haldex, aneb jak funguje čtyřkolka v koncernu

Haldex, aneb jak funguje čtyřkolka v koncernu

0

Dnes se budeme brodit v koncernových vodách, kdy většina koncernových vozů s pohonem 4×4 používá právě výše zmíněný systém pohonu všech kol Haldex. Je Haldex dobrý nebo špatný?

Haldex, aneb jak funguje čtyřkolka v koncernu

Co je to Haldex

Systém Haldex je tzv. systém pohonu 4×4 s možností připojení zadní nápravy, kdy primární hnaná náprava bývá právě přední. Haldex ušel kus cesty a dá se říci, že poslední generace jsou tzv. chytrá a opravdu intuitivní. Součástí tohoto pohonu, je tzv. mezinápravová spojka. Celý systém funguje za pomocí hydraulického čerpadla a přepouštěcího ventilu, kterému napomáhá elektronika. Součástí je samozřejmě i kardan, spojující přední a zadní nápravu. Celý systém dostal pojmenování právě po švédské mezinápravové spojce Haldex.

Hlavní součástí, jak zaznělo je mezinápravová spojka, která dokáže spínat na základě informací z vozovky, chcete-li kol. Při prokluzu je možnost sepnutí mezinápravové spojky a zapojení zadní nápravy. V normálních podmínkách (kdy se všechny kola otáčí stejnou rychlostí) je mezinápravová spojka rozpojena (ne však zcela, vždy nějaký výkon putuje i na zadní kola, avšak jen kolem 10% a to také so ohledem na jakou generaci Haldex se jedná) a primárně auto funguje, jako každá klasická předokolka.

Jak to celé funguje?

Jak již zaznělo výše Haldex funguje především na hydraulickém principu. Díky tomu, že Haldexu již existuje několik generací, kdy se mění především jeho účinnost a nástup reakce, fungují všechny generace podobně. Více si řekneme, až si budeme dané generace popisovat. Abychom to tedy shrnuli. Haldex se připojí na základě získaných informací ze systému ABS/ESP předních kol. Na základě tohoto signálu vyšle řídící jednotka do jednotky Haldexu informaci a ten za pomoci hydraulického čerpadla zvýší tlak na lamely mezinápravové spojky, které díky tomu sepnou a připojí zadní nápravu. Tlak na spojkovou lamelu mezinápravové spojky je tím větší, čím větší nastává prokluz na předních kolech, kdy se může přelít až 100 % výkonu, zde se opět přesun výkonu odvíjí od generace Haldexu, kdy v první generaci bylo možné přesunutí pouze 50 %. Samozřejmě s přibývající elektronikou vozu vstupují do děje i další elektronické systémy vozu.

Jak šel čas?

Haldex prochází vývojem a svět spatřila 1, 2, 3, 4, 5 generace tohoto pohonu. S každou generací přišli inovace a dá se říci větší nástup elektroniky i plynulosti.

Haldex 1. generace

Tento systém je především známý ze Škody Octavie 1. generace. Jedná se o poměrně jednoduchý a velmi spolehlivý systém. Bohužel, jeho zapojení rozhodně nemůže být přihlédnuto, protože jeho nástup byl téměř vždy doprovázen citelným škubnutím. Jedná se především o tzv. pasivní systém 4×4, který reaguje, až za vzniklé situace a nezapojuje se aktivně do její předcházení. Za normálních podmínek bylo dáno 90 % výkonu na přední nápravu a 10 % na zadní.

V případě prokluzu mohl být výkon rozdělen mezi nápravy 50:50. Jeho způsob fungování jsme si vlastně uvedli výše, funguje na základě informací získaných z ABS/ESP, kdy na nastalou situaci reaguje elektronika a díky rozdílu otáček mezi přední a zadní nápravou začne mechanismus Haldexu fungovat za pomoci přepouštěcího ventilu „jako hydraulické čerpadlo“ a tím tlačí mezinápravovu spojku.

Haldex 2. generace

V druhé generaci došlo ke zrychlení reakce Haldexu. Tento systém jsme mohli nalézt ve Škodě Octavii 2. generace. Opět však zůstává pouze pasivním systémem. Ke zrychlení došlo díky  čerpadlu, které dokáže rychle měnit tlak v systému, od toho se odvíjí  výše zmíněná reakce. Posun je i v přesunu sil za normálních podmínek, kdy jde na přední nápravu, až 95 % výkonu. V případě prokluzu, však zůstává poměr sil rozložen 50:50.

Změnou oproti předchůdci je i reakce, při zatažení ruční brzdy, kdy se dokáže systém odpojit, aby nebyl tzv. „kontraproduktivní“ . Změna nastala i v prokluzu kol a reakci ABS „tzv. prokluzu kol“ při brždění, zde se systém opět odpojuje, aby zvýšil efektivitu brždění.  Posun nastal i v řídící jednotce Haldexu, u druhé generace lze programovat tuto řídící jednotku a tím lze dosáhnout změn režimu, díky změně charakteristiky spojky.

Haldex 3. generace

Nyní se poprvé budeme bavit o tzv. „chytrém systému“. Největším posunem je natlakování čerpadla Haldex po startu automobilu. Díky udržování tlaku v soustavě se nejen, že opětovně zrychlila odezva, ale dokázala předcházet prokluzu kol. Rekce je nyní pouze 1/24 otáčky kola. Změnou je i to, že tuto generaci Haldexu neobjevíte v koncernových vozech. Našel si však využití v Land Roveru Freelanderu 2, Fordu Kuga i Volvu. K posunu došlo i v řídící jednotce Haldexu. Princip ostatního fungování je však shodný s druhou generace.

Haldex 4. generace

Pomalu a jistě se dostáváme do současnosti. Haldex 4. generace je mnohem více elektronicky propracovaný, než jeho předchůdci. Dostal do vínku diferenciál s omezenou svorností, který je umístěný na zadní nápravě. Díky této inovaci dokáže přenášet výkon na jednotlivá kola, což jeho předchůdci nedokázali. Sevření spojky je nyní v plné režii čerpadla. Systém je samozřejmě, jako jeho předchůdce, aktivní a dokáže předcházet prokluzu kol. Jeho reakce se opět zrychlili. Rozdíl je i v rozdělení sil, kdy dokáže posílat 100 % výkonu na přední, nebo zadní nápravu. Tento systém, je již k vidění u faceliftu Škody Octavie 2. generace. Setkat se zde můžeme se zkratkou EDS, což je v překladu výše zmíněný elektronicky řízený diferenciál. Velkým posunem je samozřejmě tzv. křížení náprav.

Haldex 5. generace

Nyní se ocitáme v současnosti. O Haldexu 5. generace toho víme měně, než o jeho předchůdcích. Jeho reakce a elektronický systém, by měl být opětovně zrychlen a lépe přepracován. Objevit jej můžeme ve Škodě Octavii současné generace, ale stejně tak i u nového Volva V40. Největší změnou, je však u vlastníka tohoto pohonu, kdy nyní dodává mezinápravovou spojku firma Borgwarner. Systém byl odlehčen proti jeho předchůdci, kdy došlo ke snížení olejové náplně a tím i celkové hmotnosti a pyšní se nižší spotřebou paliva. Což je vcelku relativní tvrzení.

Významná změna se však odehrála v srdci Haldexu. Bylo zde použito axiální čerpadlo s šesti písty. Při  pohledu nám  toto čerpadlo připomene čerpadlo kompresoru. Soustava je propletena kanálky, které při stavu běžné jízdy bez prokluzu kol pouze přepouštějí olej mezi čerpadlem a jeho zásobníkem. Při prokluzu nastane to, že na páky umístěné v čerpadlu působí odstředivý tlak, který vyvolá jejich posun a dojde k doputování oleje k pístu, jež zatlačí na spojku a systém tzv. sepne. Změnu můžeme zaznamenat i v jeho řídící jednotce.

Nejčastější poruchy systému Haldex

Haldex je sice spolehlivým systémem, ale vzhledem k obsazeným věcem se může porouchat.

Zanedbání výměn oleje

Toto je jedna z nejzávažnějších poruch. V minulosti se totiž tradovalo, že olej v Haldexu je tzv. „doživotní“, což rozhodně není pravdou. V případě výměn je třeba postupovat s názorem odborníků, kteří radí měnit olej co 60 000 km a nebo nejpozději co 3 roky. Na zvážení je i to, že pokud vozem najedeme velké porce kilometrů ročně a tento systém využíváme více, není na škodu olej měnit co rok. Nezapomínejme na výměnu i filtru.

Porucha řídící jednotky

Nestává se to často, ale i řídící jednotka Haldexu může selhat, což je vcelku nákladná oprava.  Ceny se odvíjejí od jeho generace, kdy se můžeme bavit v řádu od 5 000 Kč až po pár desítek tisíc. Většina projevů elektronických problémů Haldexu se samozřejmě projeví nesepnutím pohonu, ale bez absence hluku to nám může napovědět, že se jedná o elektronickou závadu. Zde je dobré také provést diagnostiku systému.

Závada čerpadla

Selhání čerpadla je další z možných závad. Existuje postup, jak tuto závadu ověřit. V odpojení svorkovnice a pojistky ABS.

Porucha rozvodky

Tato porucha se projevuje nepříjemnými zvuky. Identifikace pomůže odpojení přívodu z elektroinstalace ze spojky Haldex a pokud hluk neustane je třeba hledat problém v kardanu a jeho ložiskách či rozvodce.

Poškození vnitřních zubů

Pokud odpojíme rozvodku a vše kolem, nicméně ozývá se stále nepříjemný zvuk, je třeba přistoupit k vnitřním útrobám Haldexu. Zde je nasnadě vše vyměnit.

Samozřejmě, Haldex může špatně fungovat i kvůli dalším elektrosoučástím a k jeho správné diagnostice je třeba zkušeností.

Jak odzkoušet Haldex?

U první a druhé generace je dobré zvednout vozidlo do vzduchu. Je třeba, aby se kola nedotýkali země. Nastartuju motor a zařadíme první stupeň rychlosti. Provedeme úkon rozjezdu. Všechny kola by se měla zažít otáček. Nyní zatáhneme ruční brzdu a to by mělo uvést zadní kola do klidu a přední pokračovat v otáčení. Pokud ano, tak je systém v pořádku. Takto se vyzkouší systém Haldex 1 a 2 generace.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články