Na dálnicích, ale také rychlostních silnicích, které jsou důležitou tepnou dopravy, je bezpečnost a plynulost provozu zásadní. Jedním z důležitých prvků, který by měl k tomu přispět, je koncept stoupajícího pruhu, známého též jako pomalý pruh. Pro koho je tento pruh určen a k čemu slouží?
Bezpečnost a plynulost na dálnici
Stoupající pruh na dálnici má především za úkol oddělit pomalejší provoz od rychlejších vozidel na dálnici. Tím se minimalizuje konflikt mezi vozidly pohybujícími se různými rychlostmi, což snižuje riziko kolizí a zlepšuje celkovou bezpečnost dopravy. To je obzvláště důležité při předjíždění a při rozdílných rychlostech vozidel.
Pozor, stoupající pruh není povinné používat, pokud jede řidič více než 80 km/h.
Dále je zásadní udržet plynulost provozu na dálnici. Vozidla v pomalém neboli stoupajícím pruhu nebrzdí ostatní řidiče, kteří chtějí jet rychleji. To pomáhá minimalizovat zácpy a zvyšuje efektivitu celé dopravy.
Stoupající pruh na dálnici a jeho použití
Od roku 2016 platí nová pravidla právě pro stoupající, označovaný též jako pomalý jízdní pruh. Tento pruh byl zaveden s cílem zlepšit plynulost provozu na frekventovaných úsecích s výrazným a prudkým stoupáním. V praxi to znamená, že vozidla, která nedokážou udržet vysokou rychlost v daném úseku, se jednoduše přesunou do pravého přídavného pruhu, aby nezdržovala a neohrožovala ostatní vozidla, která jedou podstatně rychleji.
Na dálnicích a rychlostních silnicích se setkáváme s těmito dodatečnými pruhy určenými pro pomalejší vozidla. Pro koho je stoupající pruh určen? Především se jedná o vozidla, která nedosahují rychlosti 80 km/h v dané oblasti, obvykle ve svahu. Pokud například nákladní vozidlo na dálnici nedokáže udržet rychlost 80 km/h do kopce, je povinné se zařadit do tohoto pruhu.
Dopravní značka: Jízdní pruh pro pomalá vozidla
Doprovodný stoupací pruh je označen příslušnou speciální dopravní značkou. Podle vyhlášky č. 294/2015 Sb se jízdní pruh pro pomalá vozidla specifikuje takto:
Dopravní značka IP18c Jízdní pruh pro pomalá vozidla vyznačuje počet a uspořádání jízdních pruhů. Značka zároveň vyznačuje přídatný pruh na dálnici a silnici pro motorová vozidla určený pro motorová vozidla, která v takto označeném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nedosáhnou rychlosti jízdy alespoň 80 km.h-1. Jiná motorová vozidla užívají jízdní pruh pro pomalá vozidla, jestliže je jejich rychlost jízdy v daném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla výrazně nižší než rychlost jízdy ostatních vozidel jedoucích v témže směru jízdy.
Doprovodný stoupací pruh je označen speciální dopravní značkou. V tomto pruhu by se měla nacházet veškerá vozidla, která nedosahují rychlosti vyšší než 80 km/h v úseku se stoupáním. Tím pádem v pravém pruhu převažují zejména velká nákladní vozidla. Do stoupacího pruhu by se měla zařadit i vozidla, která by mohla zpomalit rychlost ostatních vozidel na dálnici nebo silnici.
Jak to celé funguje v praxi?
Bohužel se často stává, že lidé špatně chápou smysl pravého pomalého pruhu a myslí si, že je určený pouze pro kamiony. Realita je ale jiná. Místo aby řidiči pomalu jedoucích aut využili pravý pruh, zůstávají často ve středním pruhu, i když je pravý volný a určen právě pro ně. Toto neefektivního využití pravého pruhu často zpomaluje provoz, což je přesný opak toho, co by měl stoupací pruh přinést.
Stoupající pruh je určen pro všechny pomalejší vozidla, která v daném úseku, nejčastěji ve stoupání nedosahují rychlosti 80 km/h.
Pokud rychlost našeho vozidla v daném úseku je výrazně pomalejší než rychlost ostatních vozidel, je možné se zařadit do tohoto pruhu. Ovšem za předpokladu, že žádné pomalejší vozidlo se nenachází v toto pruhu, které bychom při jízdě mohli omezit či ohrozit. Proto můžeme použít tento pruh pro normální jízdu s vyšší rychlostí, než je stanoveno, a také proto, že svou jízdou můžeme brzdit ostatní účastníky na dálnici.
Pokud nastane například takováto situace, kdy jedeme 110 km/h v úseku, kde nemůžeme jet rychleji, protože nám to například vozidlo nedovolí, a za námi se tlačí rychlejší vozidla, která nemohou předjíždět v levém pruhu, tak co dělat? V takovém případě můžeme využít pomalý pruh, abychom nebránili rychlejším vozidlům vpřed, a zároveň abychom neohrožovali ostatní účastníky silničního provozu. Jakmile je situace opět bezpečná, můžeme se vrátit.
Není povinností využívat pomalý pruh, pokud tím neohrozíme ani neomezíme ostatní účastníky silničního provozu. Jestliže máme vyšší cestovní rychlost než 80 km/h a nezpomalujeme ostatní vozidla, není tento pruh určený pro nás a naše vozidlo.
Jaké hrozí pokuty?
Řidiči by určitě neměli tento pomalý pruh ignorovat, protože riskují pokuty. Policie může udělit pokutu až do výše 2 000 Kč řidičům, kteří nepoužívají pravý pruh určený pro pomalá vozidla. V rámci správního řízení může částka pokuty dosáhnout od 1 500 do 2 000 Kč.
Obecné principy používání stoupajícího pruhu
1. Používejte ho v souladu s dopravními předpisy: Stoupající pruh by měli využívat především řidiči vozidel, kteří se pohybují pomaleji než zbytek provozu, jako jsou nákladní vozidla nebo vozidla s přívěsy.
2. Nepoužívejte ho k předjíždění: Stoupající pruh není určen pro předjíždění. K tomu slouží jiné vymezené pruhy, které by měly být použity podle příslušných pravidel.
3. Udržujte konzistentní rychlost: Řidiči v stoupajícím pruhu by měli udržovat konstantní rychlost, pokud to situace dovoluje. Tím minimalizují rušivé změny rychlosti a přispívají k plynulosti provozu.
Nejčastější otázky a odpovědi
Tento pruh byl zaveden s cílem zlepšit plynulost provozu na frekventovaných úsecích s výrazným a prudkým stoupáním. V praxi to znamená, že vozidla, která nedokážou udržet vysokou rychlost v daném úseku, se jednoduše přesunou do pravého přídavného pruhu, aby nezdržovala a neohrožovala ostatní vozidla, která jedou podstatně rychleji.
Je určen především pro vozidla, která nedosahují rychlosti 80 km/h v dané oblasti, obvykle ve svahu. Pokud například nákladní vozidlo na dálnici nedokáže udržet rychlost 80 km/h do kopce, je povinné se zařadit do tohoto pruhu.
Dopravní značka IP18c Jízdní pruh pro pomalá vozidla označuje tento doprovodný stoupající pruh na dálnicích a také na rychlostních silnicích.
Řidiči by určitě neměli tento pomalý pruh ignorovat, protože riskují pokuty. Policie může udělit pokutu až do výše 2 000 Kč řidičům, kteří nepoužívají pravý pruh určený pro pomalá vozidla. V rámci správního řízení může částka pokuty dosáhnout od 1 500 do 2 000 Kč.
Zdroj: zakonyprolidi.cz.
" ["post_title"]=> string(90) "Stoupající (pomalý pruh) na dálnici: K čemu slouží a pro koho je primárně určen?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(15) "stoupajici-pruh" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-03 11:41:15" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-03 09:41:15" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=42816" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [1]=> object(WP_Post)#29947 (24) { ["ID"]=> int(28847) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2024-01-10 12:57:25" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-01-10 11:57:25" ["post_content"]=> string(11341) "Blíží se vám dovolená a chcete se ujistit, že nepojedete po dálnici bez platné dálniční známky? Nejvyšší čas si online ověřit, jak na tom jste. Přinášíme detailní návod včetně obrázků, se kterým to zvládnete během 2 minut.
Elektronická verze dálniční známky nám všem o dost ulehčila život. Jenže kdo si má pamatovat, kdy přesně končí? Tím spíš, pokud jste si ji koupili jen na kratší dobu. Dávejte si na to pozor, jízda bez zaplacené známky se nevyplácí. Kontroly dálniční známky jsou dnes mnohem důkladnější než kdy dřív.
Jak zjistit, kdy končí platnost dálniční známky
Nákup i kontroly dálničních známek se dají provést na jednom serveru, edalnice.cz. Stačí najít formulář Ověření platnosti, do kterého zadáte stát registrace a svou SPZ. Na detailní návod se podíváme v následující kapitole.
Při příštím nákupu uveďte svůj kontakt (telefon či e-mail) a zaškrtněte, že chcete dostat upozornění na končící platnost. Server vám pošle SMS nebo e-mail s dostatečným předstihem a upozorní vás, že bude brzy potřeba kupon obnovit. V případě roční známky přijde upozornění 10 dní před koncem její platnosti, v případě 30denní známky 5 dní a v případě 10denní 2 dny před koncem platnosti.
Jak ověřit platnost dálniční známky – návod s obrázky
Na stránkách edalnice.cz sjeďte níž na stránku pod nabídku nákupu elektronické dálniční známky a hromadného nákupu elektronické dálniční známky.
V další sekci uvidíte kolonku Ověření platnosti. Zadejte SPZ vozidla bez mezer a klikněte na tlačítko Ověřit platnost.
Pokud je známka neplatná, ukáže se vám červený text. Zároveň vám server umožní rovnou kupon přikoupit.
V případě, že je dálniční známka platná, ukáže se vám zelený text Můžete vyrazit na cestu.
Platnost skončila? Co nejrychleji to napravte
Čeká vás jízda na dovolenou, a právě jste zjistili, že už vám vypršela platnost dálniční známky? Nic se neděje. Elektronickou verzi si totiž koupíte z pohodlí domova přes e-shop edalnice.cz. Stačí vzít do ruky telefon a kartu. Platba proběhne okamžitě. Bankovním převodem se proces trochu pozdrží. Více informací najdete v článku o dálničních známkách.
Jestli se z nějakého důvodu vyhýbáte platbám po internetu, dálniční známku pořídíte i na pobočkách České pošty a čerpacích stanic EuroOil. Hned po zaplacení můžete vyrazit.
Jak dlouho platí dálniční známka
Platnost dálniční známky se počítá vždy ode dne, který jste vy sami zvolili jako počátek kuponu.
V případě, že si chcete kupon koupit na jízdu v ten samý den, zaplaťte online kartou nebo osobně na vybrané pobočce. Pokud totiž zaplatíte bankovním převodem, začne vám dálniční známka platit až v momentu, kdy peníze dojdou na účet zřizovatele. To se u některých bankovních společností může protáhnout i na několik dní.
Roční dálniční známka vám platí přesně 365 dní bez ohledu na kalendářní rok (přestupní, nebo ne). Konec platnosti se počítá na dny, ne na měsíce.
Nejčastější dotazy
Platnost elektronické dálniční známky zjistíte online. Připravili jsme pro vás krátký návod, během kterého to zvládnete během 2 minut.
Platnost kuponu se počítá ode dne, který jste při nákupu sami zvolili jako počátek platnosti. Roční dálniční známka platí 365 dní – tedy opět se platnost počítá po dnech, nikoliv kalendářním roku nebo měsících. Stejný princip platí u měsíční známky.
Každý samozřejmě ví, že na českých dálnicích je omezená rychlost, kterou řidiči nesmí překročit. Aktuálně je stanovena maximální rychlost 130 km/h. Do budoucna se předpokládá, že by se z nynější maximální rychlosti mohla rychlost zvýšit na některých konkrétních úsecích až na 150 km/h. Mnohem méně se ale baví o opačném rychlostním limitu, který na dálnicích platí také. A tím je minimální povolená rychlost. V našem článku se podíváme, jak je to s nejnižší povolenou rychlostí na dálnici, ale také na ostatních pozemních komunikacích, a zdali hrozí pokuty za nedodržení.
Co je to minimální rychlost?
Minimální rychlost je nejnižší povolená rychlost, kterou řidič smí dosahovat během jízdy na daném úseku silnice nebo dálnice. Tato rychlost je stanovena z důvodu udržení plynulého a bezpečného provozu na pozemní komunikaci. Řidiči jsou povinni dodržovat minimální povolenou rychlost stejně jako maximální povolenou rychlost, aby nedocházelo k nebezpečným situacím nebo zbytečnému zpomalování provozu.
V České republice je nejnižší dovolená rychlost upravena dopravní značkou s názvem Nejnižší dovolená rychlost, která přikazuje řidiči jet nejméně rychlostí v konkrétních kilometrech za hodinu vyjádřenou číslem na značce. To ovšem neplatí, pokud by takovou rychlost vylučovaly provozní podmínky, například intenzita provozu, překážka provozu, nebo pokud by taková rychlost ohrožovala bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, například za mlhy nebo jiných nepříznivých povětrnostních podmínek. Naopak dopravní značka Konec nejnižší dovolené rychlosti ukončuje platnost značky Nejnižší dovolená rychlost.
Minimální povolenou rychlost, tak jako maximální povolenou rychlost na pozemních komunikacích a také na dálnici je nutné respektovat a dodržovat, protože jinak hrozí pokuty. Abyste se vyhnuli další pokutě, nezapomeňte, že na dálnicích v České republice platí od 1.1. 2021 elektronická dálniční známka, kterou je povinné mít na všech zpoplatněných dálnicích a rychlostních silnicích.
Jaká je minimální rychlost na dálnici v České republice?
Zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů v § 35 uvádí:
„Na dálnici je dovolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 km/h. Mimo obslužná zařízení dálnice je ostatním účastníkům provozu na pozemních komunikacích zakázán vstup na dálnici, chůze a jízda po dálnici.“
Z předchozího odstavce je zcela jasné, že nemáte na dálnici co dělat, pokud váš automobil nedokáže vyvinout rychlost alespoň 80 km/h. S takovým autem tedy na dálnici nejezděte, jinak vám hrozí pokuta.
Jaká je minimální rychlost na dálnici v obci v ČR?
Podle zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích se uvádí:
„V úseku dálnice procházející obcí je dovolen i provoz motorových vozidel a jízdních souprav pro veřejnou hromadnou dopravu, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 65 km/h. Mimo obslužná zařízení dálnice je ostatním účastníkům provozu na pozemních komunikacích zakázán vstup na dálnici, chůze a jízda po dálnici.“
To znamená, že pokud úsek dálnice prochází městem, tak zde platí úplně stejné pravidlo, jako na klasické dálnici, ale minimální rychlost, jež vozidlo musí vyvinout, je snížena na 65 km/h.
Pozor na poruchu vozidla během jízdy po dálnici
Věnujte pozornost § 36, odst. 2, který uvádí:
„Dojde-li během jízdy na vozidle nebo nákladu k závadě, pro kterou nelze dosáhnout na rovině rychlosti nejméně 80 km/h, musí řidič dálnici opustit na nejbližším výjezdu.“
V praxi to znamená, že pokud dojde během jízdy na dálnici ke snížení rychlosti, například v případě poruchy vozidla a schopnosti dosáhnout nejnižší stanovenou rychlost 80 km/h, je nutné, co nejdříve využít nejbližší sjezd z dálnice a dálnici tak opustit.
Výše uvedené podmínky se logicky nevztahují na vozidla, která patří správcům komunikací. Kvůli jejich určení mají samozřejmě výjimku.
Jsou stanovené nejnižší povolené rychlosti i na jiných pozemních komunikacích?
Zatímco maximální povolená rychlost je pro jednotlivé druhy silnic jasně stanovena, co se týče nejnižší povolené rychlosti nebo chcete-li minimální povolené rychlosti, tak ve většině případů nejsou pravidla pro rychlost jednoznačně stanovena.
Jak již bylo řečeno na dálnici je nejnižší povolená rychlost stanovena!
Ovšem žádné jiné předpisy nám konkrétně nespecifikují a nestanovují minimální možnou rychlost na jiných pozemních komunikacích. Vše totiž závisí na několika různých faktorech, které je velmi těžké spojit. Patří sem například viditelnost, provedení manévru, ale také typ vozidla a schopnosti řidiče.
Pro posouzení, zda řidič porušil předpis týkající se pomalé jízdy, je nutné vzít v úvahu všechny proměnné a vyvodit z nich přesné důsledky.
Existují výjimky, na konkrétních úsecích pozemních komunikacích, kde se můžete setkat s nejnižší povolenou rychlostí, kterou řidič musí dodržovat. Nejnižší povolená rychlost je upravena dopravní značkou a přikazuje tak řidiči jet nejméně rychlostí v konkrétních kilometrech za hodinu vyjádřenou číslem na značce.
Zákon ukládá a přikazuje všem účastníkům silničního provozu dodržovat plynulost jízdy.
Logicky mohou nastat odlišné situace, kdy například přepravujeme materiál, máme nemocného pasažéra nebo nám selhává vozidlo. V takovém okamžiku je vhodné zapnout výstražná světla, a co nejvíce se držet pravého okraje vozovky.
Jak již bylo řečeno nejnižší povolená rychlost není stanovena, avšak jsou ustanovení, která přikazují, že:
Řidič nesmí:
a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
b) omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.
Termín "bezdůvodně nebo nepřiměřeně nízká rychlost" je velkým problémem silničního provozu. Samotná pomalá jízda není problematická. Je zřejmé, že řidič by měl upravit svou jízdní rychlost dle svých schopností, povětrnostních podmínek a stavu silnice. Nicméně v případě, že řidič na rovné silnici za dokonalé viditelnosti jede rychlostí 40 km/hod, zatímco povolená rychlost na tomto úseku činí 90 km/hod, vytváří překážku a vyvolává u ostatních řidičů silné emoce.
Víte, jaká je pokuta za pomalou jízdu nebo nedodržení nejnižší povolené rychlosti?
Pomalá jízda je velmi těžce dokazatelná v obci nebo mimo obec. Při prokazování přestupku o pomalé jízdě je nutné zjistit pádné důvody, proč tomu tak bylo.
Nízká nebo pomalá rychlost je totiž považována za přestupek, za který vám může policista udělit na místě pokutu až ve výši 2 000 Kč, naopak v rámci správního řízení by se pak mohla částka vyšplhat až na 2 500 Kč, až 5 000 Kč.
Pokud vás zajímají jaké jsou pokuty za překročení rychlosti nebo jak se rychlost měří, podívejte se na nás článek.
Nejčastější otázky a odpovědi
Minimální rychlost je nejnižší povolená rychlost, kterou řidič smí dosahovat během jízdy na daném úseku silnice nebo dálnice. Tato rychlost je stanovena z důvodu udržení plynulého a bezpečného provozu na pozemní komunikaci. Řidiči jsou povinni dodržovat minimální povolenou rychlost stejně jako maximální povolenou rychlost, aby nedocházelo k nebezpečným situacím nebo zbytečnému zpomalování provozu. Tato povolená rychlost je upravena dopravní značkou.
Na dálnici je dovolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 km/h. To znamená, že pokud váš automobil nedokáže vyvinout rychlost alespoň 80 km/h. S takovým autem tedy na dálnici nejezděte, jinak vám hrozí pokuta.
V úseku dálnice procházející obcí je dovolen i provoz motorových vozidel a jízdních souprav pro veřejnou hromadnou dopravu, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 65 km/h. To znamená, že úsek dálnice procházející městem má upravenou minimální rychlost 65 km/h.
Dojde-li ke snížení rychlosti během jízdy na dálnici, například v případě poruchy vozidla je nutné, okamžitě využít nejbližší sjezd a opustit dálnici.
Chystáte se na výlet a hodila by se vám jednodenní dálniční známka? Máme pro vás dobrou zprávu – vláda už na ní pracuje. Za jak dlouho bude na pultech a kolik asi bude stát?
Dá se v ČR koupit jednodenní dálniční známka?
V současnosti se u nás jednodenní dálniční známka koupit nedá. Dálniční známky jsou k dostání na 1 rok, 30 dní a 10 dní ve dvou cenových pásmech – standard a eko. Tarif eko je pro auta na CNG a biometan. Takže kdo se na dálnici vydává jen příležitostně, může využít známku desetidenní. Výhodnější koupě pro něj není. Tedy alespoň zatím.
Vypadá to, že se blýská na lepší časy. I pro nás, kdo se na vysokorychlostní komunikace vydáváme jen občas. Současný ministr dopravy za ODS, Martin Kupka, sdělil na CNN Prima News, že by jednodenní dálniční známky mohly být brzy k mání i v České republice. Bohužel nás zřejmě nemine ani celkové zdražení dálničních poplatků.
Jednodenní dálniční známka bude – a kdy?
Vznik jednodenní známky určitě uvítá spousta řidičů. Bývalý ministr dopravy za ANO, Karel Havlíček, tvrdí, že návrh podpoří. Očekává, že nový druh kuponu však budou využívat hlavně cizinci. Zavedení jednodenní dálniční známky si nicméně odhlasovaly i samotné členské státy na půdě Evropské unie.
Jedná se tedy nejen o přání ministra dopravy, ale i o evropskou směrnici. Což je pozitivní správa – už si při cestě na dovolenou přes Slovinsko nebo Rakousko nebudete muset kupovat kupony na delší časový úsek jako je týden nebo deset dní.
Kdy si budete moct jednodenní dálniční známku koupit u nás v České republice? Celé se to má uvést do praxe k 1. 3. 2024. To znamená, že hnedka od 1. března bude možné jednodenní dálniční známku zakoupit.
A co cena?
Evropské předpisy stanovily, že by její cena neměla být vyšší než 9 % ceny ročního poplatku. Aktuálně jsou ceny zveřejněny. Jednodenní dálniční známka vyjde pro osobní automobily na 200 Kč, pro vozidla na zemní plyn a biometan bude stát 100 Kč. A nově budou dálniční poplatky platit také pro vozidla hybridní s emisemi CO2 do 50 g/km. Pro tyto vozy bude jednodenní dálniční známka stát 50 Kč.
Kde koupit jednodenní dálniční známku
Předpokládáme, že jednodenní dálniční známku koupíte úplně stejným způsobem, jako ostatní kupony. Aby také ne – to by bylo dost kontraproduktivní. Tedy počítejte s tím, že ji seženete:
- online na e-shopu edalnice.cz,
- v samoobslužných kioscích,
- na pobočkách České pošty
- a na čerpacích stanicích EuroOil.
Nejčastější dotazy
V současné době ne. Nicméně, od 1. března 2024 bude jednodenní dálniční známka k dispozici.
Cena za jednodenní dálniční známku pro osobní vozidla do 3,5 tuny bude k dispozici za 200 Kč.
Zajímají vás pravidla ohledně jízdy v pruzích? Připravili jsme pro vás shrnující článek, kde najdete vše, co potřebujete vědět. Ať už se jedná o střídavou jízdu, záchranářskou uličku anebo třeba jízdu v levém a prostředním pruhu. S námi už chybu neuděláte!
Střídavá jízda
Na střídavou jízdu narazíte v úsecích, kde je nutná jízda v zúžení. Příslušná značka dává vědět, že před vámi není dost místa pro jízdu dvou aut vedle sebe. Zpomalte a přizpůsobte se ostatním. Během střídavé jízdy jedou řidiči cik cak za sebou v jednom a druhém pruhu.
- Co se během střídavé jízdy nesmí? Jak neudělat chybu a jaké hrozí pokuty? To vše se dozvíte v samostatném článku >> Střídavá jízda. Jak jezdit?
Jízda v levém a prostředním pruhu
Podle zákona se smí v obci jezdit v jakémkoliv jízdním pruhu, levém i prostředním. Existují však výjimky – v určitých situacích musíte levý krajní pruh uvolnit. Mimo obec je situace trochu jiná, máte povinnost jet jen v pravém pruhu. Do levého pruhu se smíte zařadit ve 4 situacích. Speciální situace potom vzniká v případě souběžné jízdy nebo jízdy v zúžení.
Jaká jsou pravidla pro jízdu v levém a prostředním pruhu v obci a mimo ni? A co se stane, když pravidla nedodržíte? Dočtete se v článku >> Jízda v levém a prostředním pruhu v obci a mimo obec.
Záchranářská ulička
Záchranářskou uličku tvoří řidiči proto, aby umožnili bezpečný průjezd vozidel Integrovaného záchranného systému (IZS). Neslouží však pro ostatní řidiče. A kdyby ji někdo zneužil k rychlejšímu projetí kolony, hrozí mu pokuta. Řidiči během její tvorby bohužel často chybují. Pravidla jsou přitom jednoduchá a existuje na to i šikovná mnemotechnická pomůcka.
- Zjistěte, jak se tvoří záchranářská ulička a na co si dát pozor >> Záchranářská ulička v 7 bodech.
Předjíždění zprava
Podjíždění neboli předjíždění zprava je ze zákona zakázané – tedy když k němu dochází mimo obec. A za porušení padají docela vysoké pokuty, které sahají až do výše 10 000 Kč. Tak jako u všeho i zde ale existují 2 výjimky, případy, kdy se mimo obec podjíždět smí. Například když využíváte odbočovací nebo připojovací pruh.
- Kdy se mimo obec smí podjíždět? A kolik bodů dostanete, když zákaz nedodržíte? Přečtěte si >> Předjíždění zprava. 2 případy, kdy se vyhnete pokutě.
Pravidlo ZIPování
S pravidlem zipu se setkáte hlavně na dálnicích a vysokorychlostních silnicích. Věděli jste, že je od roku 2000 dokonce i v zákoně? ZIP se uplatňuje tam, kde řidiči nemohou jet ve svém jízdním pruhu. Začínají se do něj řadit před místem, kde se dva druhy spojují v jeden.
- Jak ZIPovat a nedělat chyby? Prolistujte článek >> Pravidlo zipu: proč řidiče tak moc nebaví.
Připojovací a odbočovací pruh
Připojovací a odbočovací pruhy jsou budované proto, aby umožnily bezpečné zařazení do průběžného jízdního pruhu nebo jeho opuštění. Jak používat připojovací pruh? Jednak je důležité nabrat tu správnou rychlost. Za druhé musíte mít na zřeteli bezpečnost ostatních účastníků provozu.
Co všechno byste si měli ohlídat? Tak například mrtvý úhel, blinkr a další. Dobrou zprávou je, že když pojedete rychleji než auta v pruhu průběžném, nedopouštíte se přestupku podjíždění.
- Jak správně používat připojovací a odbočovací pruh? A jak se dobře zařadit do průběžného jízdního pruhu? Odpovíme v textu >> Připojovací a odbočovací pruh. Jaká jsou pravidla?
Předjíždění cyklisty
Jak postupovat v situaci, kdy před vámi jede cyklista a vy ho máte v úmyslu předjet? Novela silničního zákona od roku 2022 ustanovila v této věci pár změn. Nově byste měli během předjíždění od cyklisty dodržet vzdálenost 1,5 metrů. Ale tam, kde je nejvyšší povolená rychlost 30 km/h se vzdálenost při předjíždění snižuje na 1 metr.
- Co dalšího si při předjíždění cyklisty ohlídat se dozvíte v samostatném článku.
Na dálnicích, ale také rychlostních silnicích, které jsou důležitou tepnou dopravy, je bezpečnost a plynulost provozu zásadní. Jedním z důležitých prvků, který by měl k tomu přispět, je koncept stoupajícího pruhu, známého též jako pomalý pruh. Pro koho je tento pruh určen a k čemu slouží?
Bezpečnost a plynulost na dálnici
Stoupající pruh na dálnici má především za úkol oddělit pomalejší provoz od rychlejších vozidel na dálnici. Tím se minimalizuje konflikt mezi vozidly pohybujícími se různými rychlostmi, což snižuje riziko kolizí a zlepšuje celkovou bezpečnost dopravy. To je obzvláště důležité při předjíždění a při rozdílných rychlostech vozidel.
Pozor, stoupající pruh není povinné používat, pokud jede řidič více než 80 km/h.
Dále je zásadní udržet plynulost provozu na dálnici. Vozidla v pomalém neboli stoupajícím pruhu nebrzdí ostatní řidiče, kteří chtějí jet rychleji. To pomáhá minimalizovat zácpy a zvyšuje efektivitu celé dopravy.
Stoupající pruh na dálnici a jeho použití
Od roku 2016 platí nová pravidla právě pro stoupající, označovaný též jako pomalý jízdní pruh. Tento pruh byl zaveden s cílem zlepšit plynulost provozu na frekventovaných úsecích s výrazným a prudkým stoupáním. V praxi to znamená, že vozidla, která nedokážou udržet vysokou rychlost v daném úseku, se jednoduše přesunou do pravého přídavného pruhu, aby nezdržovala a neohrožovala ostatní vozidla, která jedou podstatně rychleji.
Na dálnicích a rychlostních silnicích se setkáváme s těmito dodatečnými pruhy určenými pro pomalejší vozidla. Pro koho je stoupající pruh určen? Především se jedná o vozidla, která nedosahují rychlosti 80 km/h v dané oblasti, obvykle ve svahu. Pokud například nákladní vozidlo na dálnici nedokáže udržet rychlost 80 km/h do kopce, je povinné se zařadit do tohoto pruhu.
Dopravní značka: Jízdní pruh pro pomalá vozidla
Doprovodný stoupací pruh je označen příslušnou speciální dopravní značkou. Podle vyhlášky č. 294/2015 Sb se jízdní pruh pro pomalá vozidla specifikuje takto:
Dopravní značka IP18c Jízdní pruh pro pomalá vozidla vyznačuje počet a uspořádání jízdních pruhů. Značka zároveň vyznačuje přídatný pruh na dálnici a silnici pro motorová vozidla určený pro motorová vozidla, která v takto označeném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nedosáhnou rychlosti jízdy alespoň 80 km.h-1. Jiná motorová vozidla užívají jízdní pruh pro pomalá vozidla, jestliže je jejich rychlost jízdy v daném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla výrazně nižší než rychlost jízdy ostatních vozidel jedoucích v témže směru jízdy.
Doprovodný stoupací pruh je označen speciální dopravní značkou. V tomto pruhu by se měla nacházet veškerá vozidla, která nedosahují rychlosti vyšší než 80 km/h v úseku se stoupáním. Tím pádem v pravém pruhu převažují zejména velká nákladní vozidla. Do stoupacího pruhu by se měla zařadit i vozidla, která by mohla zpomalit rychlost ostatních vozidel na dálnici nebo silnici.
Jak to celé funguje v praxi?
Bohužel se často stává, že lidé špatně chápou smysl pravého pomalého pruhu a myslí si, že je určený pouze pro kamiony. Realita je ale jiná. Místo aby řidiči pomalu jedoucích aut využili pravý pruh, zůstávají často ve středním pruhu, i když je pravý volný a určen právě pro ně. Toto neefektivního využití pravého pruhu často zpomaluje provoz, což je přesný opak toho, co by měl stoupací pruh přinést.
Stoupající pruh je určen pro všechny pomalejší vozidla, která v daném úseku, nejčastěji ve stoupání nedosahují rychlosti 80 km/h.
Pokud rychlost našeho vozidla v daném úseku je výrazně pomalejší než rychlost ostatních vozidel, je možné se zařadit do tohoto pruhu. Ovšem za předpokladu, že žádné pomalejší vozidlo se nenachází v toto pruhu, které bychom při jízdě mohli omezit či ohrozit. Proto můžeme použít tento pruh pro normální jízdu s vyšší rychlostí, než je stanoveno, a také proto, že svou jízdou můžeme brzdit ostatní účastníky na dálnici.
Pokud nastane například takováto situace, kdy jedeme 110 km/h v úseku, kde nemůžeme jet rychleji, protože nám to například vozidlo nedovolí, a za námi se tlačí rychlejší vozidla, která nemohou předjíždět v levém pruhu, tak co dělat? V takovém případě můžeme využít pomalý pruh, abychom nebránili rychlejším vozidlům vpřed, a zároveň abychom neohrožovali ostatní účastníky silničního provozu. Jakmile je situace opět bezpečná, můžeme se vrátit.
Není povinností využívat pomalý pruh, pokud tím neohrozíme ani neomezíme ostatní účastníky silničního provozu. Jestliže máme vyšší cestovní rychlost než 80 km/h a nezpomalujeme ostatní vozidla, není tento pruh určený pro nás a naše vozidlo.
Jaké hrozí pokuty?
Řidiči by určitě neměli tento pomalý pruh ignorovat, protože riskují pokuty. Policie může udělit pokutu až do výše 2 000 Kč řidičům, kteří nepoužívají pravý pruh určený pro pomalá vozidla. V rámci správního řízení může částka pokuty dosáhnout od 1 500 do 2 000 Kč.
Obecné principy používání stoupajícího pruhu
1. Používejte ho v souladu s dopravními předpisy: Stoupající pruh by měli využívat především řidiči vozidel, kteří se pohybují pomaleji než zbytek provozu, jako jsou nákladní vozidla nebo vozidla s přívěsy.
2. Nepoužívejte ho k předjíždění: Stoupající pruh není určen pro předjíždění. K tomu slouží jiné vymezené pruhy, které by měly být použity podle příslušných pravidel.
3. Udržujte konzistentní rychlost: Řidiči v stoupajícím pruhu by měli udržovat konstantní rychlost, pokud to situace dovoluje. Tím minimalizují rušivé změny rychlosti a přispívají k plynulosti provozu.
Nejčastější otázky a odpovědi
Tento pruh byl zaveden s cílem zlepšit plynulost provozu na frekventovaných úsecích s výrazným a prudkým stoupáním. V praxi to znamená, že vozidla, která nedokážou udržet vysokou rychlost v daném úseku, se jednoduše přesunou do pravého přídavného pruhu, aby nezdržovala a neohrožovala ostatní vozidla, která jedou podstatně rychleji.
Je určen především pro vozidla, která nedosahují rychlosti 80 km/h v dané oblasti, obvykle ve svahu. Pokud například nákladní vozidlo na dálnici nedokáže udržet rychlost 80 km/h do kopce, je povinné se zařadit do tohoto pruhu.
Dopravní značka IP18c Jízdní pruh pro pomalá vozidla označuje tento doprovodný stoupající pruh na dálnicích a také na rychlostních silnicích.
Řidiči by určitě neměli tento pomalý pruh ignorovat, protože riskují pokuty. Policie může udělit pokutu až do výše 2 000 Kč řidičům, kteří nepoužívají pravý pruh určený pro pomalá vozidla. V rámci správního řízení může částka pokuty dosáhnout od 1 500 do 2 000 Kč.
Zdroj: zakonyprolidi.cz.
" ["post_title"]=> string(90) "Stoupající (pomalý pruh) na dálnici: K čemu slouží a pro koho je primárně určen?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(15) "stoupajici-pruh" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-03 11:41:15" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-03 09:41:15" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=42816" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } ["comment_count"]=> int(0) ["current_comment"]=> int(-1) ["found_posts"]=> int(5) ["max_num_pages"]=> float(1) ["max_num_comment_pages"]=> int(0) ["is_single"]=> bool(false) ["is_preview"]=> bool(false) ["is_page"]=> bool(false) ["is_archive"]=> bool(true) ["is_date"]=> bool(false) ["is_year"]=> bool(false) ["is_month"]=> bool(false) ["is_day"]=> bool(false) ["is_time"]=> bool(false) ["is_author"]=> bool(false) ["is_category"]=> bool(true) ["is_tag"]=> bool(false) ["is_tax"]=> bool(false) ["is_search"]=> bool(false) ["is_feed"]=> bool(false) ["is_comment_feed"]=> bool(false) ["is_trackback"]=> bool(false) ["is_home"]=> bool(false) ["is_privacy_policy"]=> bool(false) ["is_404"]=> bool(false) ["is_embed"]=> bool(false) ["is_paged"]=> bool(false) ["is_admin"]=> bool(false) ["is_attachment"]=> bool(false) ["is_singular"]=> bool(false) ["is_robots"]=> bool(false) ["is_favicon"]=> bool(false) ["is_posts_page"]=> bool(false) ["is_post_type_archive"]=> bool(false) ["query_vars_hash":"WP_Query":private]=> string(32) "fc05af57ca7030cc225b06b27738a1c8" ["query_vars_changed":"WP_Query":private]=> bool(true) ["thumbnails_cached"]=> bool(false) ["allow_query_attachment_by_filename":protected]=> bool(false) ["stopwords":"WP_Query":private]=> NULL ["compat_fields":"WP_Query":private]=> array(2) { [0]=> string(15) "query_vars_hash" [1]=> string(18) "query_vars_changed" } ["compat_methods":"WP_Query":private]=> array(2) { [0]=> string(16) "init_query_flags" [1]=> string(15) "parse_tax_query" } }