Zajímavosti
🕓 3 min

Kultovní auta: Peugeot 205 Rallye – 4. díl

Dvěstěpětka: superlehké ultravýkonné auto velikosti krabičky od sirek.

Peugeot 205 je malý osobní automobil, který v roce 1983 představila automobilka na autosalonu v Ženevě a pak až do roku 1997 vyráběla. Celkem z pásů továrny sjelo až neuvěřitlených 5,3 milionu vozů ve verzích tří- nebo pětidveřový hatchback, nebo pak dvoudveřový kabriolet. Předchůdcem tohohle prcka byl Peugeot 104 a jeho nástupcem se stal Peugeot 206. Vůz v komerčním provedení získal také titul Auto osmdesátých let od časopisu Car Magazine.

Speciál postavený pro závody ve skupině A měl podpořit prodeje nového vozu, ale protože v roce 1983 zuřilo šílenství zvané skupina B, rozhodla se továrna vuyžít jej a přidat se do bojů také. Aby mohlo být auto vůbec homologváno, musela být postavena dvousetkusová série. Motor nového, agresivnějšího Peugeotu 205 byl umístěn za předními sedadly, měl turbodmychadlo a šestnáct ventilů, vůz měl samozřejmě pohon všech kol, protože jinak by si v závodech ani neškrtl.

Přestavba pro skupinu B

Tovární tým Peugeot Talbot Sport se pustil do přestavby auta, které mělo bojovat proti Quattru a Lancii. Autu zůstal vlastně pouze jeho charakteristický vzhled, jinak vzniklo úplně nové auto, mrštné a agresivní. Nad přední nápravou vrčel šestnáctiventilový čtyřválec s turbem, umístěný uprostřed skeletu ze svařovaných ocelových výlisků, jehož výkon se rovnal 350 koním. Konstruktéři přidali dvoulamelovou spojku a pětistupňovou převodovku, náhon mělo auto na všechna čtyři kola. Základ karoserie tvořily ocelové výlisky a vestavěný rám, ale kromě ocelové střechy byl zbytek krycích dílů vyroben z kevlaru a přední a zadní část se daly vyklápět.

První prototyp soutěžního Peugeotu 205 T16 byl představen v roce 1983 a prvním ostrým startem byla Korsická rallye 1984, kde se představilo i nové Sport Quattro. Ari Vatanen tam dva dny vedl startovní pole, a nakonec polehké nehodě vybojoval skvělé čtvrté místo. Hned v první sezóně dvěstěpětka třikrát zvítězila a tým Peugeot Sport skončil celkově třetí za Audi Sport a Lancia Racing.
Korsická rallye 1985 byla první soutěží vylepšené verze 205 T16 Evo 2, která měla výkon kolem 530 koní a po celou sezónu likvidovala konkurenci. Až do argentinské rallye, kde děsivým způsobem havaroval Ari Vatanen. Po několikadenním boji o život se dával dohromady rok a půl a do bojů ve skupině B se už nikdy nevrátil. Přesto však dokázal tým Peugeot Talbot Sport zvítězit v poháru konstruktérů a titul mistra světa získal Timo Salonen.

Poslední rok úspěchů

Rok 1986 byl poslední sezónou, kdy v rallye figurovala brutální skupina B – Lancia nasadila Deltu S4 a Audi přišlo s legendárním sport Quattro S1. V důsledku tragických havárií v průběhu sezóny a sporných diskvalifikací v závodě San Remo, který byl nakonec úplně anulován, se podařilo Peugeotu zvítězit v poháru konstruktérů, ale tím skupiona B definitivně skončila.

Po zrušení skupiny B bylo Peugeoty 205 přestavovány pro dálkové soutěže a rallyecross, jeden z nich vyhrál Rallye Dakar 1987 a Rallye Dakar 1988.
Ari Vatanen se po svém uzdravení s upraveným vozem zúčastnil v roce 1978 závodu Pikes Peak, ale prohrál s Audi. O rok později se vrátil a natočil zde s Peugeotem 405 T16 nezapomenutelný krátký film Climb Dance.

Kultovní auta: Škoda 130 RS – 1. díl

Kultovní auta: Lancia Delta Integrale – 2. díl

Kultovní auta: Audi Quattro – 3. díl

Kultovní auta: Lancia Stratos – 5. díl

Kultovní auta: Ford RS2000 – 6. díl

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *