Dvěstěpětka: superlehké ultravýkonné auto velikosti krabičky od sirek.
Peugeot 205 je malý osobní automobil, který v roce 1983 představila automobilka na autosalonu v Ženevě a pak až do roku 1997 vyráběla. Celkem z pásů továrny sjelo až neuvěřitlených 5,3 milionu vozů ve verzích tří- nebo pětidveřový hatchback, nebo pak dvoudveřový kabriolet. Předchůdcem tohohle prcka byl Peugeot 104 a jeho nástupcem se stal Peugeot 206. Vůz v komerčním provedení získal také titul Auto osmdesátých let od časopisu Car Magazine.
Speciál postavený pro závody ve skupině A měl podpořit prodeje nového vozu, ale protože v roce 1983 zuřilo šílenství zvané skupina B, rozhodla se továrna vuyžít jej a přidat se do bojů také. Aby mohlo být auto vůbec homologváno, musela být postavena dvousetkusová série. Motor nového, agresivnějšího Peugeotu 205 byl umístěn za předními sedadly, měl turbodmychadlo a šestnáct ventilů, vůz měl samozřejmě pohon všech kol, protože jinak by si v závodech ani neškrtl.
Přestavba pro skupinu B
Tovární tým Peugeot Talbot Sport se pustil do přestavby auta, které mělo bojovat proti Quattru a Lancii. Autu zůstal vlastně pouze jeho charakteristický vzhled, jinak vzniklo úplně nové auto, mrštné a agresivní. Nad přední nápravou vrčel šestnáctiventilový čtyřválec s turbem, umístěný uprostřed skeletu ze svařovaných ocelových výlisků, jehož výkon se rovnal 350 koním. Konstruktéři přidali dvoulamelovou spojku a pětistupňovou převodovku, náhon mělo auto na všechna čtyři kola. Základ karoserie tvořily ocelové výlisky a vestavěný rám, ale kromě ocelové střechy byl zbytek krycích dílů vyroben z kevlaru a přední a zadní část se daly vyklápět.
První prototyp soutěžního Peugeotu 205 T16 byl představen v roce 1983 a prvním ostrým startem byla Korsická rallye 1984, kde se představilo i nové Sport Quattro. Ari Vatanen tam dva dny vedl startovní pole, a nakonec polehké nehodě vybojoval skvělé čtvrté místo. Hned v první sezóně dvěstěpětka třikrát zvítězila a tým Peugeot Sport skončil celkově třetí za Audi Sport a Lancia Racing.
Korsická rallye 1985 byla první soutěží vylepšené verze 205 T16 Evo 2, která měla výkon kolem 530 koní a po celou sezónu likvidovala konkurenci. Až do argentinské rallye, kde děsivým způsobem havaroval Ari Vatanen. Po několikadenním boji o život se dával dohromady rok a půl a do bojů ve skupině B se už nikdy nevrátil. Přesto však dokázal tým Peugeot Talbot Sport zvítězit v poháru konstruktérů a titul mistra světa získal Timo Salonen.
Poslední rok úspěchů
Rok 1986 byl poslední sezónou, kdy v rallye figurovala brutální skupina B – Lancia nasadila Deltu S4 a Audi přišlo s legendárním sport Quattro S1. V důsledku tragických havárií v průběhu sezóny a sporných diskvalifikací v závodě San Remo, který byl nakonec úplně anulován, se podařilo Peugeotu zvítězit v poháru konstruktérů, ale tím skupiona B definitivně skončila.
Po zrušení skupiny B bylo Peugeoty 205 přestavovány pro dálkové soutěže a rallyecross, jeden z nich vyhrál Rallye Dakar 1987 a Rallye Dakar 1988.
Ari Vatanen se po svém uzdravení s upraveným vozem zúčastnil v roce 1978 závodu Pikes Peak, ale prohrál s Audi. O rok později se vrátil a natočil zde s Peugeotem 405 T16 nezapomenutelný krátký film Climb Dance.
Kultovní auta: Škoda 130 RS – 1. díl
Kultovní auta: Lancia Delta Integrale – 2. díl
Kultovní auta: Audi Quattro – 3. díl
Kultovní auta: Lancia Stratos – 5. díl
Kultovní auta: Ford RS2000 – 6. díl