Test letních pneumatik 195/65 R15 2018

Letní pneu 195/65 R15
Letní pneu 195/65 R15

Magazín Autobild každý rok testuje více než 50 letních pneumatik, aby napomohl řidičům s výběrem správné sady letních pneumatik. Prvním krokem je test brzdné dráhy, ze kterého vzejde dvacítka pneumatik, které se dostanou do druhého kola testování. Mimo brzdné dráhy na suchu a mokru tak můžeme zjistit i známku, kterou pneumatiky dostala v sekci provozní náklady. To nám říká, jak se pneumatika projeví na spotřebě automobilu a jak dlouho vám také vydrží. Jak můžete okamžitě vidět, tak tento test ovládly pneumatiky s názvem Hankook Ventus Prime3 K125.

Pneumatiky Hankook jsou již několik let na špici žebříčku, kde je hlavním parametrem poměr ceny a výkonu. V těsném závěsu za nimi podle výsledků pneu Falken a Firestone, které doopravdy ztrácí jen minimálně. Možná si říkáte, proč jsme přeskočily Continentaly, které skončily na druhém místě. Jsou totiž výrazně dražší než uvedené tři pneumatiky, což se negativně odrazí na poměru cena/výkon.

WordPress Table

Proč je důležité přezout na letní pneumatiky?

Na rozdíl od takové Itálie, v České republice legislativa nevyžaduje přezutí na letní pneumatiky. Mnohem větší důležitost je kladena na povinnost zimních pneumatik, které jsou vyžadovány v období 1. listopadu až 31. března (pokud se naplní určené podmínky). Ve zbytku roku můžete jezdit s pneumatikami letními. Ačkoliv se najdou řidiči, kteří v létě jezdí na ojetých zimních pneumatikách, tak vy se tomuto nebezpečnému chování vyhněte. Letní pneumatiky jsou výrazně tvrdší, jelikož měkká směs zimní pneumatiky ve vyšších teplotách ztrácí svou přilnavost.

Dezén letních gum má větší množství drážek určených pro odvod vody a jízda v dešti je tak bezpečnější. Pouhým přezutím na letní pneumatiky za odpovídajících podmínek zkrátíte brzdnou dráhu o 20 % a zároveň snížíte spotřebu vozidla. Správně vybrané pneumatiky výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a jízda se stane méně hlučnou.

Rychlostní index letních pneumatik

Rychlostní index v zásadě znamená maximální přípustnou konstrukční rychlost pneumatiky. A tato rychlost by v zájmu bezpečí během používání neměla být překročena. Zařazení pneumatiky dle rychlostního indexu si můžete okamžitě ověřit písmenem, které je udáváno jako poslední znak u rozměru pneumatik. Hned za zátěžovým indexem. Kód označení je stejný pro pneumatiky na celém světě.

Zátěžový index letních pneumatik

Nosnostní index nám udává maximální zatížení, které je konstrukčně přípustné pro jednu pneumatiku. Tyto hodnoty jsou platné globálně a značka pneumatiky nebo země původu nehraje žádnou roli. Označení nosnostního indexu najdete v technickém průkazu vozidla a má podobu čísla v rozmezí 50 až 124. Ve většině případů ho najdete u rychlostního indexu. Nikdy nesmíte použít pneumatiky s nižším indexem než jaký je uveden v TP, ale stejně jako v případě rychlostního indexu, vyšší hodnoty povoleny jsou. V praxi znamená vyšší nosnostní index větší ochranu proti proražení ale horší zážitek z jízdy.