Často se na dálnicích setkáváme s řidiči nákladních vozidel, kteří přecení svou přiměřenou rychlost a provádějí dlouhá předjíždění. Toto chování vede ke zpomalení dopravy a zvyšuje riziko dopravních nehod, protože rychlejší vozidla na dvouproudých silnicích nemají možnost bezpečného předjetí. Taková situace má nepříznivý dopad i na ostatní řidiče nákladních vozidel, což stigmatizuje i ty, kteří jedou zodpovědně a ohleduplně.
Nedodržování bezpečné vzdálenosti a narušování plynulosti dopravy je podle Ředitelství silnic a dálnic jedním z velkých a také nejčastějších problémů na českých silnicích a dálnicích.
Úseky, kterých se týká zákaz předjíždění kamionů
V České republice se postupně rozšiřuje síť úseků dálnic, kde platí zákaz předjíždění kamionů. V současnosti jsou tyto omezení v platnosti na několika klíčových úsecích dálnic.
Zákaz předjíždění pro nákladní vozidla byl zaveden postupně ve dvou etapách.
- 1. etapa: od poloviny listopadu 2023 na dálnici D1 začal platit zákaz předjíždění mezi kilometry 90 a 112 (úsek mezi Humpolcem a Jihlavou).
- Dále byl zaveden zákaz předjíždění na úseku mezi kilometry 141 a 182 (úsek od Velkého Meziříčí východně až po exit Kývalka), s výjimkou úseků se stoupacími pruhy.
- 2. etapa: na začátku roku 2024 došlo k rozšíření tohoto zákazu na úsek mezi kilometry 21 a 90 (mezi Mirošovicemi a Humpolcem).
- A také na úseku mezi kilometry 112 a 141 (od Jihlavy až po Velké Meziříčí-západ), s opětovnou výjimkou úseků se stoupacími pruhy, kde je předjíždění povoleno.
- Od června 2024 by mohl být zákaz předjíždění na dálnici D1 rozšířen na vybraných úsecích v rozmezí od 21. do 230. kilometru.
Tímto by měl vzniknout souvislý úsek dálnice, kde by nákladní vozidla oficiálně neměla povoleno vjíždět do levého pruhu.