Můj první rok na motorce: Co bych rád byl věděl, než jsem vyrazil na silnici na dvou kolech

0
476
motorka

Motorka pro někoho může být láska na celý život, pro jiného noční můra. Každému zkrátka nesedne a je potřeba si ji zkusit. Stejně jako u čehokoli jiného, ani tady nebyly začátky nikterak lehké. Když se podívám zpátky, některé informace by mi to usnadnily, ale tehdy ještě internet neměl dnešní podobu a v okolí se nebylo koho zeptat. Vše probíhalo metodou pokus omyl. Proto se chci podělit o pár tipů se začínajícími motorkáři. Tak pojďme na to. A jak se říká – spal gumu, ne duši.

Motorka jako základ

Jakou motorku tedy vybrat? Než vyrazíte na silnici na dvou kolech, mějte na paměti, že si chcete jízdu hlavně užít a ve zdraví dojet. Tomu by měl odpovídat výběr vaší první motorky. A především kvalitní vybavení, které je stejně důležité. Doba, kdy jste si vystačili s Jawou a koženou bundou, je dávno pryč.

Mrkněte se mnou prvně na jednotlivé typy motorek, abyste se trochu zorientovali. Nejprve si ujasněte, k čemu vás to vlastně táhne. Zda toužíte na motorce objet svět, chcete trávit odpoledne na okruhu nebo na ní jezdit městem do práce. Tohle by měl být základ. Z čeho tedy můžete vybírat?

Naked Bike

Tohle by mohla být vhodná volba do začátku. Jsou to cenově dostupné motorky, které se snadno ovládají. Většinou mají oproti sportovním kouskům zvýšená řídítka, což umožňuje vzpřímenější posed. Hodit se bude do města i na rychlejší silnici.

Sportovní motorka

Sportovní motorka patří na okruh a všude tam, kde jí můžete dát prostor. Její kvality využijete až od určité rychlosti, takže chcete-li se s ní prodírat každé ráno městskou špičkou do práce, brzo jí budete mít plné zuby. Navíc se s ní pojí také zodpovědnost a pro začátek nemusí být silnější varianta zrovna tou správnou volbou. Pokud po ní přesto toužíte, nebojte se sáhnout do začátku po třístovce.

Cestovní motorka

Samostatnou kategorií je cestovní motorka. Na první pohled se vyznačuje kapotáží a zvýšeným plexi štítem zaručujícím pohodlí na delších vzdálenostech. Tenhle typ má výhodu v širokých možnostech výběru. Koupíte vše od dvouválce až po šestiválec. Vybírejte také podle toho, zda jezdíte sami nebo ve dvou. Sami si pro začátek vystačíte i se šestistovkou, ve dvou už to chce větší objem.

Sem zařaďme ještě cestovní enduro. Tahle motorka už se hodí lehce do terénu, a to díky svým větším kolům a vyšší dráze odpružení. Využijete ji v dobře sjízdné přírodě i ve městě. Většinou jsou to dvouválce, které pořídíte už od třístovky. Tady se ale nemusíte bát sáhnout hned v začátcích po silnějším stroji.

Enduro a motocross

Klasická endura jsou vhodná vyloženě pro sportovní vyžití. Jejich využití najdete v lese. Hodí se spíše na odpoledne, kdy si motorku užijete, než na dlouhé vzdálenosti. Jejich dojezd většinou není příliš velký kvůli malé nádrži a pneumatikám, které na asfaltu trpí.

Motocrossové motorky mají oproti enduru zesílený rám a jejich podvozek je výrazně masivnější. Jedná se o kousek pro čisté závodění. Bez lásky k tomuhle sportu nemá smysl si ji pořizovat.

Cruiser a chopper

Tak teprve tohle je láska s velkým L na celý život. Kdo přesedlal na tenhle typ, většinou už jiný nechce. Je to především životní styl. Cruiser je pohodlná motorka, stavěná na dlouhé projížďky. Sedadlo řidiče je umístěno spíše vzadu, takže může být nevýhodou, že cítíte každou nerovnost terénu. Nevýhodou jsou také nohy natažené dopředu, neumožňující nadzvednout se ve stupačkách. Cruisery se vyznačují větším objemem a vysokou hmotností.

Chopper je lehčí verzí cruiseru, zbaveného všeho nepodstatného. Ani tady nejde o rychlost.  Chopper se vyznačuje vysoko zvednutými řídítky, dlouhou vidlicí a – stejně jako u cruiseru – nohama nataženýma dopředu. Jedinou nevýhodou je, že se dnes už nevyrábí a vy si tedy musíte koupit starší kousek. Tady je lepší poradit se s někým, kdo tomu rozumí.

Hmotnost a ovladatelnost

Typ už máme. Teď se podívejme na výběr konkrétního modelu. Hlavní roli by měla hrát vaše výška a váha. Motorku byste měli ovládat vy, ne ona vás. Základem je její samotná váha. Když ji v zatáčce položíte, nemůžete čekat na prvního kolemjdoucího, který vám ji pomůže zvednout. Důležité je také to, abyste dosáhli na zem.

Síla motorky by měla odrážet vaše zkušenosti. Nebojte se pořídit si do začátku slabší stroj, na kterém se naučíte techniku, než přejdete na něco silnějšího.

To správné pojištění

Motorku už máme, teď je potřeba ji ještě pojistit. Pojištění motocyklu je povinné a neliší se od povinného ručení u auta. Výše pojistného se odvíjí od místa bydliště, kategorie, zdvihového objemu a výkonu motorky, limitem pojistného plnění, připojištění a takzvaného bonusu a malusu neboli vaší řidičské historie.

Pojištění se dělí na několik kategorií. Do první kategorie spadají stroje o objemu do 50 cm3, druhá kategorie patří mašinám od 51 do 350 cm3, třetí kategorie je vyhrazena pro stroje od 351 do 500 cm3 a do čtvrté kategorie spadá vše nad 500 cm3.

Řidičský průkaz

Motorky spadají do jednostopých vozidel. U nás se setkáte se čtyřmi typy řidičských oprávnění.

  • AM – mopedy do 50 cm3 s maximální rychlostí 45 km/h. Řidičské oprávnění lze získat už v 15-ti, ale do 18-ti je potřeba mít souhlas zákonného zástupce.
  • A1 – motocykly do 125 cm3 a 11 kW. Řidičské oprávnění lze získat už v 16-ti, ale do 18-ti je potřeba mít souhlas zákonného zástupce.
  • A2 – motocykly o výkonu od 25 kW do 35 kW. Řidičské oprávnění lze získat až v 18-ti.
  • A – motocykly o výkonu nad 35 kW. Řidičské oprávnění lze získat až ve 24 letech.

Užijte si své první jízdy a nezapomeňte – vzít za plyn umí každý, ale ubrat ho jen ti nejlepší.

Zdroj obrázku: OlegRi / Shutterstock.com

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno