Pokuta za prasklé čelní sklo – kdy se vás netýká

0
559
prasklé čelní sklo pokuta

Prasklina na čelním skle je pěkně nepříjemná záležitost. A také drahá, pokud tedy nejste pojištění nebo nechytíte viníka. Existují situace, kdy se s prasklinou jezdit smí. Ale rozhodně byste neměli s opravou nebo výměnou otálet. Poradíme, jak postupovat.

Prasklé čelní sklo je v naprosté většině případů dílem náhody. Nejčastěji za ním stojí drobný kamínek, který se odrazil a vletěl na sklo. Nebo nepřízeň počasí. Aniž byste to mohli jakkoliv ovlivnit, prasklina je na světě. O to víc je nepříjemné, že je toto poškození fatální a hrozí za něj postih. V extrémních případech znemožní řidiči vidění, jindy je to jen malá prasklinka. Policisté se ale na oba případy dívají stejně.

Prasklé čelní sklo – pokuta

Jaká je pokuta za prasklé čelní sklo? Podle zákona jízdou s poškozeným sklem v oblasti stírané plochy ohrožujete provoz. S prasklinou větší než 20 mm v oblasti stěračů je možné pouze nouzově dojet domů nebo do servisu.

Nejen, že máte aktuálně sníženou viditelnost, ale prasklina by se mohla při jízdě (třeba vlivem počasí) ještě dál rozšířit. Jakmile policisté zpozorují, že je to i váš případ, připravte se na pokutu.

  • Pokuta za jízdu s prasklým čelním sklem je až 10 000 Kč.
  • Zároveň jde o přestupek, za který obdržíte 5 trestných bodůbodového systému řidičů.

Tak jak to u blokových pokut bývá, i tento případ je hodně o domluvě. Jestli poškození není natolik dramatické, že byste přes něj neviděli, policista může být shovívavější a udělit vám sankci jen ve výši několik set korun. Přesto není dobré benevolenci orgánů pokoušet – nakonec jde i o vaše bezpečí.

Co dělat s prasklým čelním sklem

Prasklé čelní sklo je důležité co nejdříve opravit nebo vyměnit. Jestli prasklina není nějak velká, většino postačí jen prostá oprava zničené části. Ale neotálejte s tím, praskliny totiž mají tendenci se rozšiřovat. A potom už by oprava nemusela stačit.

Jak probíhá oprava a kdy už není možná

Část prasklého čelního skla se opraví pomocí scelení. Z praskliny se vysaje vzduch a vyplní se pryskyřicí, která má podobné vlastnosti jako sklo. Celá procedura vás vyjde na zhruba 1000 Kč v závislosti na tom, jak je poškození velké. Což je celkem sympatická cena v porovnání s částkou za celkovou výměnu.

Tento postup lze provést pouze v případě, že je prasklina menší než 4 cm v průměru a je více než 7 cm od úplného okraje. Praskliny u okraje se nedají moc dobře opravit, sklo by mohlo prasknout celé. Zároveň se k opravám nepřistupuje, když je prasklina přímo před řidičem, tedy v oblasti zorného pole v průměru 30 cm.  

pokuta za prasklé čelní sklo

Kolik stojí výměna čelního skla

Jestli prasklina nespadá do parametrů pro výměnu nebo jde o rozsáhlejší poškození, musíte sklo kompletně vyměnit. Tento úkon je podstatně dražší a vyjde vás na zhruba 4000 až 30 000 Kč v závislosti na autu. U nejnovějších vozů má totiž čelní sklo i různé speciální funkce, a tedy i vyšší cenu.

Nezapomeňte se připojistit

První eventualitou je, že existuje řidič, který je za poškození zodpovědný. Například že kámen odlétl od jeho kol a narazil do vašeho skla. V takovém případě jděte za zodpovědnou osobou a sepište s ním protokol o pojistné události. Náklady na opravu nebo výměnu se zaplatí z jeho povinného ručení. Tahle situace je ale dost ideální a v realitě na ni moc často nenarazíte. Buď řidiče vůbec neodchytíte, nebo bude popírat vinu.

Druhou eventualitou tedy potom je, že vlastně ani nevíte, jak škoda vznikla a nějaký viník je buď nedohledatelný, nebo vůbec neexistuje. V takových případech se rozhodně vyplatí mít sjednané havarijní pojištění s připojištěním na škody na čelním skle. Havarijní pojištění nemáte? Podívejte se na 3 důvody, proč se havarijní pojištění vyplatí, není to jen o čelním skle.  

Někdy lze škody na čelním skle nahradit z povinného ručení, ale to závisí na konkrétní smlouvě. Někdo v ní připojištění pro tyto situace zahrnuté má, jiný zase ne. Jestli máte štěstí a připojištění jste, pojišťovna vše uhradí, aniž byste měli nějakého konkrétního viníka.

Pokud si tedy nechcete sjednávat havarijko, poptejte se po připojištění čelního skla v rámci povinného ručení. Platba se vám ročně navýší zhruba o 800 , závisí na konkrétní společnosti. Rozhodně je to lepší než nárazově zaplatit desetitisíce korun. V tomto připojištění jsou většinou chráněna všechna okna, nejenom to čelní. Což je praktické – snadno může dojít i k poškození skla bočního.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno