Od 1. ledna 2024 bude možné získat řidičský průkaz skupiny B již od 17 let. Jak to celé bude fungovat? Jaká jsou pravidla pro řidiče a jaká pro mentory? Co je nutné splnit?
Změny v silničním provozu od roku 2024
Od 1. ledna 2024 nabude účinnosti novela silničního zákona 361/2000 Sb., kterou vláda schválila v minulém roce. Tato novela přináší celou řadu významných změn v oblasti silničního provozu. Tyto úpravy jsou zaměřeny na zvýšení bezpečnosti na českých silnicích, optimalizaci dopravního toku a současně posílení trestů za nejtěžší dopravní přestupky a také změny v bodovém systému. Další významnou novinkou je pro potenciální řidiče tzv. řidičský průkaz na zkoušku a tzv. řidičák od 17 let, tedy možnost dřívějšího řízení s mentorem.
Řidičský průkaz od 17 let: Co je to režim L17?
Od 1. ledna 2024 je v České republice spuštěn řidičský průkaz od 17 let, známý také jako režim L17, v souladu s ustanovením § 83a zákona č. 361/2000 Sb.
Systém L17 představuje alternativu k tradičnímu modelu autoškoly, umožňující absolvovat výuku a výcvik v autoškole již před dosažením věku 17 let a následně úspěšně absolvovat závěrečné zkoušky právě ve věku 17 let. Po úspěšném dokončení tohoto procesu mohou mladí začínající řidiči v režimu L17 a jejich mentoři podílet se na reálném silničním provozu, kde mohou zdokonalovat své dovednosti a znalosti získané v průběhu autoškoly.
Systém je postaven na principu dobrovolnosti. Nadcházející řidiči tak mají možnost rozhodnout se, zda se zaregistrují do tradiční autoškoly a získají řidičský průkaz až v 18 letech, nebo zvolí vstup do programu L17 a úspěšně složí zkoušky již o rok dříve.
Novým zákonem je umožněno zahájit výuku v autoškole nejdříve již ve věku 15,5 let, avšak dokončení výuky a získání odborné způsobilosti bude možné až od 17 let. Po dosažení této věkové hranice je možné podstoupit zkoušku odborné způsobilosti a po jejím úspěšném absolvování získá uchazeč řidičský průkaz.
Od 17 let bude řidič v režimu L17 oprávněn řídit osobní automobil pouze za přítomnosti zkušeného řidiče, který bude plnit roli mentora. Mentor bude muset splňovat kvalifikační požadavky a během jízdy bude povinen sedět na místě spolujezdce. Informace o účasti v režimu L17 pro mladé řidiče i pro mentora budou zaznamenány v evidenční kartě řidiče.
Umožnění řízení osobního automobilu s dohledem mentora od 17 let má za cíl posílit bezpečnost na silnicích. Hlavním záměrem je rozvíjet řidičské dovednosti pod vedením zkušeného a bezúhonného řidiče neboli mentora. Za případné porušení pravidel hrozí mentorovi pokuta až ve výši 25 000 Kč.
Po dosažení věku 18 let, pak bude možné, aby mladý řidič jezdil sám. Avšak je nutné brát v potaz, speciální režim tzv. řidičský průkaz na zkoušku, který se nově vztahuje a platí pro ty řidiče, kteří drží řidičské oprávnění kratší dobu, než dva roky od získání prvního řidičského oprávnění, a to nehledě na věk řidiče.
Řidičský průkaz na zkoušku při získávání řidičského průkazu slouží jako preventivní opatření pro nové řidiče. Pokud v průběhu dvou let od udělení řidičského oprávnění spáchají šestibodový přestupek nebo jim bude řidičský průkaz odebrán kvůli závažnému přečinu, musí absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a tzv. evaluační jízdu. Tato čtyřhodinová výuka se zaměřuje na příčiny dopravních nehod, jejich prevenci, a zahrnuje také čtyřhodinovou teorii a jízdu v autoškole.
Jaké jsou výhody L17?
Velkou výhodou programu L17 je řízený a kontrolovaný vliv na mladé začínající řidiče, kteří jsou dlouhodobě zařazení jako jedna z rizikových skupin v rámci dopravní situace a dopravních nehod na silnicích.
Předchozí možnost získat řidičské oprávnění před dosažením osmnácti let se podle zkušeností v zahraničí a také z různých výzkumů osvědčila a potvrdila, že mladí začínající řidiči nejsou zdaleka horšími absolventy autoškol než jejich starší protějšky. Právě naopak, tendence úspěšného absolvování autoškolského výcviku klesá s věkem žadatelů o řidičský průkaz.
Státy, kde jsou programy L17 zavedeny a dlouhodobě využívány, potvrzují pozitivní dopad na bezpečnost v automobilové dopravě.