Kontrolka brzdového obložení většinou ukazuje na opotřebení samotného obložení. Jak moc akutní problém to je? Můžete v klidu dojet, nebo je nutné zařídit odtah? Vše se dozvíte v dnešním článku.
Kontrolky v autě známe bílé, zelené, modré, žluté (oranžové) i červené. Zpozornit bychom měli hlavně tehdy, když se objeví diagram ve žluté (oranžové) nebo červené barvě. Jak je to s kontrolkou brzdového obložení?
Kontrolka brzdového obložení
Kontrolka brzdového obložení vypadá jako kolečko s přerušovanými čárami na bocích. Pokud se vám tento signál rozsvítil, znamená to, že vaše brzdové destičky dosáhly minimální síly obložení. V takové situaci nezbývá nic jiného než se objednat do servisu na výměnu.
Jak akutní tento problém je? Není to ta nejurgentnější záležitost, a tak můžete v klidu dojet domů a objednat se na návštěvu servisu. U některých aut, například u Škody Octavia, se takto ohlašuje, že je obložení zhruba na 20 až 30 % životnosti. Což znamená, že před sebou máte v klidu ještě několik tisíc kilometrů.
Pokud se v autech vyznáte, můžete se sami na obložení a také brzdové destičky (přední i zadní) podívat a zjistit, jaký je stav. Jestli je potřeba do servisu zajet okamžitě, nebo to ještě chvíli počká. Jestli ale nejste zrovna technický typ a nevěříte si, zamiřte za technikem co nejdřív.
Přeci jen jde o komponent, který je kriticky důležitý z hlediska bezpečnosti a kdyby brzdový systém selhal, může dojít k nehodě. S brzdovým systémem je spjaté také ABS – když se rozsvítí kontrolka ABS, může to souviset s problémem v tomto systému.
K čemu slouží brzdové obložení?
Brzdové obložení je součástí brzdového systému. Ten jako celek slouží ke snížení rychlosti nebo úplnému zastavení automobilu pomocí tření. Ke tření dochází mezi brzdovými destičkami a rotujícím brzdovým diskem.
Kinetická energie vozidla se třením mění na energii tepelnou. Proto je důležité, aby brzdové destičky i kotouče byly vyrobené z odolného materiálu, který vydrží vysoké teploty. Pokud například dlouho a strmě klesáte, brzdové obložení se může zahřát klidně i na 800 °C.
Problémy s brzdami jsou různé. Spoustu z nich nám hlásí klasická kontrolka brzd. Může jít o nedostatek brzdové kapaliny, ale i další závady. Brzdové obložení (a jeho opotřebení) by se však mělo ohlásit vlastní kontrolkou.
Jak na výměnu?
Samotná výměna brzdového obložení není nijak složitá. Jakmile dojde k demontáži, technik rovnou zkontroluje i stav kotoučů. Může se totiž stát, že kromě obložení bude potřeba vyměnit i kotouče.
Pokud vás celkově výměna destiček a kotoučů zajímá trochu víc, podívejte se na náš článek Kotoučové brzdy: Jak vyměnit destičky a kotouče na autě. V textu najdete i tipy na to, jak brzdy po výměně zajet a jak prodloužit jejich životnost.
Nejčastější dotazy
Ukazuje na opotřebení brzdového obložení, bude tedy nutné zařídit jeho výměnu.
Závisí na konkrétním případu. Jelikož se ale jedná o součást důležitého bezpečnostního systému, není dobré situaci podceňovat. Brzy se objednejte do servisu.
K podzimu neodmyslitelně patří přezouvání aut na zimní pneumatiky. Je to každoroční záležitost, která se některým líbí méně než jiným. I pokud vám přezouvání na zimní pneumatiky připadá zbytečné, tak je nařízeno zákonem, tudíž vám nic jiného nezbývá. Můžete se ale snažit na jejich přezutí ušetřit.
Přezutí pneumatik se nevyhnete
V závislosti na vyhlášce jsou zimní pneumatiky povinné v období od 1. listopadu do 31. března. Pravidla jsou jasná. Užitková a osobní auta musejí mít zimní pneu na všech čtyřech kolech a jejich vzorek nesmí klesnout pod 4 milimetry. Přezouváme nejpozději ve chvíli, kdy teploty klesnou pod 7 stupňů nad nulou.
Kolik tedy přezutí stojí?
Pokud kola přezouváte (to znamená výměnu gum na ráfcích), tak se musí provést i vyvážení kol. To je velice důležité, neboť to zajišťuje dobré jízdní vlastnosti a rovnoměrné sjíždění pneumatiky, což dále prodlužuje životnost. V tomto případě vás přezutí sady kol bude stát přibližně 600 až 1200 Kč. Ceny se liší dle velikosti a typu pneumatik. Mnohé servisy vám také nabídnou možnost uskladnění vašich letních pneumatik. Ušetříte tak doma místo a nebudou vám překážet. Cena za uskladnění na měsíc se pohybuje někde na 200 Kč.
Pokud chcete vyměnit pouze disky za disky s případným vyvážením, cena se bude pohybovat přibližně mezi 400 až 800 Kč.
Výměna kol svépomocí
Ve druhém případě můžete mít dvě sady kol a můžete svépomocí přehodit letní za zimní. V tomto případě si dejte dobrý pozor na stav pneumatik. Přeměřte si hloubku vzorku, což můžete nejlépe udělat měrkou. Pokud ji nemáte, tak na pneumatice najděte speciální rysky, ke kterým by se pneu neměla sjet. Životnost pneumatik je kolem čtyř až pěti let. Vizuálně si je také dobře prohlédněte a zkontrolujte jejich stav. Hledejte nejrůznější puchýře, boule či poškozená místa. Pokud něco takového najdete, tak je na čase vybrat si nové zimní pneumatiky.
" ["post_title"]=> string(43) "Kolik stojí přezutí pneumatik na zimní?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(38) "kolik-stoji-prezuti-pneumatik-na-zimni" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:33:39" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:33:39" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=11960" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [2]=> object(WP_Post)#15363 (24) { ["ID"]=> int(22269) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2022-08-25 12:29:57" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-08-25 10:29:57" ["post_content"]=> string(16752) "Česká republika je země s jedním z nejvyšších počtů čerpacích stanic v Evropě. Je téměř nemožné, aby vám na cestě došel benzín nebo nafta, protože pumpu potkáte podle statistik skoro každých čtrnáct kilometrů. A každý rok přibývají nové. Na jaké čerpací stanice u nás narazíte?
Některé čerpací stanice patří do sítě velkých petrolejářských firem jako je Orlen Benzina (dříve Benzina), MOL, Čepro (EuroOil), Shell a OMV. Většinu tvoří nezávislý vlastníci, necelých 60 % z celkového počtu. Cena benzínu a nafty se v současnosti rychle mění, ale v článku jsme se pokusili zohlednit i cenovou politiku jednotlivých jmen.
Orlen Benzina
Orlen Benzina provozuje jednu z největších síť čerpacích stanic v České republice. Dříve byl její název čistě Benzina, po převzetí polskou společností Orlen došlo ke změně názvu. Tato původně česká značka tak v současnosti patří pod polský koncern PKN Orlen.
Na Orlen Benzina natankujete populární palivo Verva – po něm je nakonec pojmenovaný i litvínovský hokejový klub. V současnosti dosahuje vysokých marží. Levnější ropu z Ruska totiž prodává za vysoké ceny. Zařiďte si věrnostní kartu Tankarta a získáte slevy na pohonné hmoty.
MOL
Maďarský MOL si možná ještě pamatujete pod původním názvem PapOil. Patří mu druhý největší podíl mezi čerpacími stanicemi v ČR. Pod MOL spadá také Agip a Slovnaft. V březnu MOL prodával na některých stanicích Natural 95 (podívejte se na nové značení benzínu a nafty) za 95,80 Kč za litr – prý ale šlo o technickou chybu. Obecně MOL a Agip patří mezi dražší benzínky.
Co se týče nabídky, tak od dubna na některých stanicích prodávají (Praha a Brno) vysokooktanové závodní palivo MOL Racing Fuel 102+. Mezi stálá prémiová paliva patří paliva z řady EVO plus. Slibují méně emisí a delší životnost motoru.
EuroOil
EuroOil je třetí nejrozšířenější značka na Českém trhu a vlastně největší čistě česká síť čerpacích stanic. EuroOil patří pod akciovou společnost Čepro, která defacto patří Ministerstvu financí ČR. MF je totiž jediným akcionářem.
Na stanicích kromě standardních paliv najdete i prémiovou naftu Optimal Diesel Plus. Snižuje spotřebu, čistí motor a prodlužuje jeho životnost. Obdobné vlastnosti slibuje i bezolovnatý benzin BA 95 Optimal. Zařiďte si věrnostní Kartu Srdcovka a získáte až 0,40 Kč slevu z každého litru. EuroOil nabízí ceny zhruba středně vysoké.
Shell
Čtvrtý nejvyšší počet čerpacích stanic v ČR patří Shell. Tato společnost je britsko-nizozemská a jedná se o jednu z největších těžařských firem na světě vůbec. Největší podíl akcií patří americké skupině Capital Group Companies.
Pokud se přidáte do věrnostního Shell ClubSmart, můžete sbírat věrnostní body a ty potom proměnit za slevy až 2 Kč na litr. Shell V-Power je prémiové palivo, které má čistící a regenerační schopnosti. Shell patří mezi značky s vyššími cenami.
OMV
OMV obsadil pátou příčku mezi nejúspěšnějšími velikány, kteří provozují čerpací stanice v naší zemi – má pátý největší podíl na trhu. I z globálního hlediska je to velký hráč, OMV najdete ve 13 zemích. Akcie OMV drží z velké části stát Rakousko a vláda Spojených arabských emirátů.
Nedávno spustili nový věrnostní klub s mobilní aplikací OMV MyStation. Díky ní získáte odměny za nákupy a využívání služeb a také navigaci na čerpací stanice této firmy. Kromě standardních druhů pohonných hmot nabízí prémiová paliva MaxxMotion – ty mají snižovat spotřebu a zvýšit výkon. OMV patří mezi dražší benzínky.
KM Prona
KM Prona obchoduje naftou, benzínem, ale i topnými oleji a směsnými palivy. Společnost byla založená v roce 2004. Pohonné hmoty nakupují ze skladů České rafinérie a.s., Čepro a.s. a od subjektů mimo ČR.
Jako prémiové palivo nabízí Diesel Pro Plus, Natural 98 a Diesel Pro. Všechny mají snižovat kouřivost, emise, zvýšit výkon motoru a snížit spotřebu paliva. Zákazníci si mohou zařídit věrnostní kartu Bonus Card
Tank ONO
Společnost Tank ONO vznikla v roce 1993. Jedná se o českou síť čerpacích stanic, která prodává s minimální marží – nabízí jedny z nejvýhodnějších cen vůbec. Tuto menší rodinnou firmu řídí bratři Jiří a Petr Ondrovi, celkem má Tank ONO 44 stanic.
Unicorn
Unicorn patří mezi malé, lokální čerpací stanice. Najdete ho hlavně na území Moravy. Také Unicorn se snaží o jedny z nejnižších cen na trhu. Natankujete zde Diesel, Natural 95 a Natural 98.
RoBIN OIL
RoBIN OIL je česká síť čerpacích stanic menšího rozměru. Byla založena v roce 199, původně firma začínala jako autoopravna a distribuce pohonných hmot, později se přetransformovala na síť čerpacích stanic. Nakoupíte zde za levnější ceny.
Tesco, Globus a Ahold
I známé obchodní řetězce Globus, Tesco a Albert mají vlastní benzínky. Natankujete u nich za celkem výhodné ceny – podle průzkumu antimonopolního úřadu se jedná o jedny z nejlevnějších. Narazíte na ně hlavně v blízkosti velkých hypermarketů.
Silmet HP
Menší síť čerpacích stanic, celkem jich Silmet HP provozuje 21. Podle průzkumů patří mezi vyšší středně drahé společnosti. Navíc nabízí tankovací a slevové karty DFC.
Armex Oil
O něco levnější než Silmet HP. Armex Oil vznikla v roce 1999. Narazíte na ni hlavně v severních Čechách.
Kontakt
Kontakt nabízí průměrně nižší ceny než KM Prona. Tato drobná síť čerpacích stanic provozuje 14 poboček.
Medos
Levnější značka, ale velice malá síť poboček, hlavně v Praze a Středočeském kraji.
Pasoil
Levné pohonné hmoty, malá síť poboček.
Dopravní značky Čerpací stanice
Zdroj: Cerpaci-stanice.eu, Lidovky.cz
" ["post_title"]=> string(46) "Čerpací stanice v ČR. Seznam společností" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(15) "cerpaci-stanice" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:33:53" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:33:53" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=22269" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [3]=> object(WP_Post)#15362 (24) { ["ID"]=> int(21508) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2022-08-05 12:07:27" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-08-05 10:07:27" ["post_content"]=> string(5631) "
Víte, jak se značí rozměry alu kol a plechových disků? A co znamenají jednotlivé pojmy? Poradíme, jak se při nákupu zorientovat a nešlápnout vedle.
Alu kola neboli hliníkové disky (někdy také elektrony, litá kola atd.) jsou součástí kol automobilu. Na jejich opěrné části (= ráfek) se nasazují pneumatiky. Mají hned několik výhod. Tak jednak vypadají dobře a seženete je v různých atraktivních designech. Za druhé mají nízkou hmotnost. To se pozitivně odrazí na akceleraci, brzdění či spotřebě paliva. A za třetí – jsou tuhé a pevné.
Abychom byli féroví, je třeba zmínit i drobné nevýhody. Tak například kvůli větším otvorům se dost špatně čistí. Zůstává v nich posypová sůl a další neřády. Kvůli atraktivnímu vzhledu jsou bohužel častým terčem zlodějů.
Oproti tomu plechové disky jsou těžší a většinou se kvůli nim i pomaleji rozjíždíte. Na druhou stranu je jízda celkově bezpečnější než na hliníkových discích. Plecháče jsou i levnější, ovšem vyžadují péči. Když se o ně nebudete starat, moc dlouho vám nevydrží.
Jak se značí rozměry hliníkových a plechových disků
Co se skrývá pod jednotlivými pojmy?
- Šířka ráfku, disku = tento parametr výrobci udávají v palcích. 1 palec (značeno 1") = 2,54 cm. Šířka disku nemusí nutně odpovídat tomu, co máte zapsáno v technickém průkazu.
V takovém případě je ale lepší zařídit zapsání pomocí typového listu. Aby nebyl problém na technické kontrole. Takže co si vzít z toho, když se setkáte s označením 5,5×14? 5,5 značí šířku ráfku, 14 průměr. Na ten se podíváme v následujícím textu.
- Průměr ráfku, disku = také tento parametr se udává v palcích. Zde je lepší se držet toho, co máte napsané v technickém průkazu. Průměr ráfku musí být stejný jako průměr pneumatiky.
- PCD = rozteč. Tento parametr udává počet děr na roztečné kružnici. Konkrétně počet děr pro šrouby na uchycení kola × (krát) průměr roztečné kružnice v mm (vzdálenost dvou protilehlých děr).
Pozor, ne všechna auta mohou mít kola s přesnou roztečí. Například Alfa Romeo užívá disky 5×100, které se upevňují plovoucími šrouby. Jelikož v naprosté většině případů nejsou součástí balení, musíte je koupit extra.
- ET = zális. Určuje, jak moc hluboko je kolo schované pod blatníkem, tedy vzdálenost od osy kola k dosedací ploše. Udává se v milimetrech.
Může se mírně lišit od toho, co máte napsané v technickém průkazu, ale jak moc – to je jiné vozidlo od vozidla. Někdy to není možné vůbec.
Je toho celkem dost, že? Jak to využijete v reálném životě? Pojďme si to převést do praxe. Třeba takový kód 6,5x16 5x100 ET 47 bude znamenat:
- 6,5 = šířka disku
- 16 = průměr disku
- 5 = PCD tedy počet děr
- 100 = průměr roztečné kružnice děr, tedy rozestup šroubů v milimetrech
- ET 47 = zális
Více o značení pneumatik najdete na našem blogu.
" ["post_title"]=> string(47) "Rozměry alu kol a plechových disků stručně" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(11) "rozmery-kol" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-09-26 14:53:29" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-09-26 12:53:29" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=21508" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [4]=> object(WP_Post)#15300 (24) { ["ID"]=> int(21330) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2022-07-30 15:16:56" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-07-30 13:16:56" ["post_content"]=> string(8669) "Už je to přes tři roky, co vešla v platnost novela silničního zákona, která ošetřovala záležitost registračních značek pro elektromobily a auta s nízkou produkcí emisí oxidu uhličitého. Tato speciální registrační značka začíná na EL. Víte, jak ji získat a jaké výhody vám přinese?
Registračních značek je hned několik druhů. Jaký je mezi nimi rozdíl, na co je potřebujete a jak kterou RZ získat, se dozvíte v našem článku Druhy registračních značek. V dnešním článku se budeme zabývat právě EL značkou, kterou lze na českých silnicích vidět čím dál tím častěji. Nemáte na ni nárok i vy? A proč se o ni vyplatí žádat?
Kdo může získat EL značku
O EL registrační značku mohou žádat všichni, kdo mají nebo provozují:
- automobil poháněný elektřinou,
- auto na vodík,
- vůz, který splňuje emisní limity produkce CO2.
Majitelé elektromobilu a aut na vodík mají nárok značku EL automaticky a nemusí si s tím nijak lámat hlavu.
Třetí bod splňují hlavně plug-in hybridy. Emisní limit je stanovený na 50 g CO2 na km. Jestli máte hybrida a toužíte po výhodách EL značky, klidně si o ni zažádejte. Jen si dávejte pozor na to, abyste se do limitu 50 g/km vešli – většinou to bývá s odřenýma ušima.
Emise se měří novou metodikou, konkrétně všechny prvky výbavy zvlášť. Ve finále proto můžete ztroskotat třeba na větších kolech atd. Stačí limit nesplnit o jediný gram a už máte smůlu.
Kde ji vyřídit?
O SPZ elektromobilu žádejte na registru vozidel. Nic se za ní neplatí a dostanete ji do 15 dnů od data podání žádosti. Značka na přání, která začíná na EL, není považovaná za platnou EL značku. Nevztahují se na ní následující výhody. Jestli o ně stojíte, zažádejte si o normální EL RZ, která se generuje automaticky.
3 výhody SPZ elektromobilů
Úlevy od plateb za používání a provoz ekologických aut jsou příjemným bonusem. Zvlášť, když vezmete v potaz aktuální ceny elektromobilů. Sice to není nijak závratná kompenzace, ale pořád lepší než niž. Snad se v budoucnu cenová nabídka trochu zlepší, nebo se alespoň vymyslí fungující systém dotací na elektromobily, tak jako je tomu v jiných zemích EU.
Parkování zdarma
Asi největší výhodou EL značky je parkování zdarma v Praze a dalších velkých městech. Jestli vám lezou krkem všemožné zóny, které v metropoli a jinde číhají téměř na každém kroku, pak pro vás EL značka bude vysvobozením. Ani se nemusíte nikde registrovat nebo psát na úřad dané městské části. Se správnými písmeny na RZ je nárok automatický.
Automatické parkování zdarma se nevztahuje na majitele plug-in hybridů a elektromobilů, kteří mají standardní nebo RZ na přání. Ti musí dodržet dřívější postup, tedy kontaktovat úřad městské části se žádostí o to, aby jim byla vydaná parkovací karta pro elektromobil.
Už žádné dálniční poplatky
Další výhodou EL značek je to, že váš osvobodí od placení dálničních poplatků. Platnost elektronických dálničních známek policisté kontrolují kamerami. Stačí, když zaregistrují vaši značku a jste v suchu. Jestli ale máte elektromobil, auto na vodík nebo plug-in hybrid a značka EL vám chybí, tak poplatky platit musíte. To zní trochu nefér, že?
Naštěstí existuje cesta ven. Jestli značku nemáte a chcete na dálnici s elektromobilem nebo autem, které splňuje hodnotu emisí, jezdit zadarmo, kontaktujte Státní fond dopravní infrastruktury a podejte jim o tom oznámení. Učiňte tak buď písemně nebo online z pohodlí domova digitální cestou.
Neplatíte silniční daň
Ještě jedna věc ušetří vaši peněženku – nebudete platit silniční daň. Výhoda se vztahuje na hybridy, auta na CNG a auta na LPG.
" ["post_title"]=> string(40) "SPZ (RZ) elektromobilů. Jak ji získat?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(17) "spz-elektromobilu" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:32:08" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:32:08" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=21330" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [5]=> object(WP_Post)#15299 (24) { ["ID"]=> int(21324) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2022-07-30 12:37:02" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-07-30 10:37:02" ["post_content"]=> string(7332) "Během dovozové STK se ověří, že auto, které jste si přivezli z ciziny, odpovídá dokladům. Když vše proběhne hladce, můžete ho úspěšně zapsat do registru. Víte, kdy se vás dovozová STK netýká?
Při dovozové STK se ověřuje shoda mezi doklady a vozidlem. Když je vše v pořádku, vystaví se podklady, které předáte na úřadě obce s rozšířenou působností – díky tomuto úkonu vám auto zapíšou do registru vozidel. Cena se pohybuje v rozmezí 2000 až 3000 Kč.
Dříve se dovozová STK musela udělat u každého auta, které se k nám přivezlo ze zahraničí. V roce 2017 ale byla vyhlášená novela zákona o STK. Výsledek? Jestli máte spadeno na vůz z ciziny, možná se jí vyhnete. Na koho se vztahuje a kdo za ni ušetří?
Dovozová STK se nemusí dělat u aut z Evropské unie a ESVO
Auta z Evropské unie a zemí Evropského sdružení volného obchodu (sem patří Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Island, Norsko) nemusí mít dovozovou STK. V případě, že mají platnou technickou kontrolu, nemusíte ani řešit evidenční kontrolu.
Základem je povinné ručení, které je nutné pro registraci auta nového i ojetého. K registraci budete potřebovat také další doklady, například originální doklad o nabytí vozidla, tedy kupní smlouvu, COC list a další. Kompletní seznam toho, co si musíte vzít s sebou, najdete na našem blogu.
Nejčastěji si Češi nechávají dovážet auta z následujících zemí EU a ESVO:
- Německo – ráj kvalitních ojetin, najdete tu kousky s nadstandartní výbavou a od větších značek,
- Rakousko – obdobná situace jako v Německu, solidní výběr a fér podmínky, větší výběr veteránů a kabrioletů,
- Slovensko – individuální dovoz není nijak drahý, udělejte si kontrolu originality na tzv. stanicích KO,
- Polsko – u ojetin pozor na kradená auta a podvody, Poláci v tomhle nemají dobrou reputaci,
- Itálie – trochu složitější individuální dovoz, nevydávají převozní značky pro vývoz ze země,
- Švýcarsko – počítejte s vyšší cenou nákladů, budete platit nejen dopravu, ale i DPH, clo, na druhou stranu je pravda, že ojetiny ze Švýcarska jsou ve vysoké kvalitě a nehrozí zde tak vysoké riziko podvodů.
Potom, co si auto přivezete, čeká vás zařídit přihlášení a přepis auta z dovozu. Návštěvě úřadů se nevyhnete, alespoň že povinné ručení se dá sjednat z pohodlí domova. Povinné ručení nemusíte zařizovat hned, jestli vám auto přivezou na vleku. To je taková malá výhoda. Ale u registrace se bez něj neobejdete – jakmile se na úřadu neprokážete zelenou kartou, máte smůlu.
S autem ze zahraničí musíte jít také na evidenční kontrolu. Během ní se ověří, že sedí informace v techničácích. Tahle návštěva vás naštěstí nebude stát žádné závratné částky, jen nějakých 300 až 600 Kč podle místa, kam se vydáte.
Dovozová STK platí pro vozy mimo EU a ESVO
Dovozovou STK je potřeba absolvovat s auty, která si přivezete mimo země Evropské unie a ESVO. Týká se to nejčastěji aut z Ameriky, ale třeba i z Asie. Právě Amerika je asi největším lákadlem pro milovníky velkých aut se silnými motory. Jestli si tedy svou vysněnou lásku přivezete ze zámoří, připravte se na návštěvu stanice technické kontroly.
Jak už jsme zmínili, dovozová STK stojí cca 2000 až 3000 Kč (někde nabízí i za 1500 Kč). Budou vám měřit také emise. Co všechno s sebou budete potřebovat?
- Originální technický průkaz země původu vozidla (vozidlo by mělo být v dané zemi už odhlášené),
- COC list u nových vozů,
- některé stanice uvítají i návod k obsluze.
Kolik se svým autem dojedete na rezervu? Existuje obecný průměr, ale realita může být u každého vozu někde trochu jinde. Zjistěte, jaký je dojezd na rezervu.
Když se rozsvítí „hladové oko“, neznamená to, že je s vámi amen. S autem se dá na rezervu ještě nějaký ten flák cesty ujet. Ideálně k nejbližší benzínce. Ale některé vozy to zvládnou bez problémů ještě dál. Jak daleko ve výsledku na rezervu ujedete závisí na různých faktorech.
Jaký je průměrný dojezd na rezervu v palivové nádrži?
Obecně se tvrdí, že auto po rozsvícení kontrolky rezervy paliva může jet ještě nějakých 60 až 80 kilometrů. Spousta řidičů se řídí podle odečtu palivoměru, který najdete na palubním počítači.
Zde bychom radili opatrnost – číslo není 100% přesné. Je to spíš číslo, které by fungovalo v nějakých ideálních podmínkách. Jenže při cestě do rovnice vstupují i další faktory jako je styl jízdy, stáří auta, množství pasažérů, stav vozovky, provoz atd.
Například když je plný vůz a jedete hustým provozem, dojezd bude podstatně nižší, než když jste sami a netrčíte v zácpě na dálnici.
Pozor si dávejte i na vozy s výkonnými motory. Ty mají podstatně vyšší nároky, a tak se jejich nádrž vyprázdní podstatně dřív než u jiných aut. Rozdíly jsou třeba i o šedesát kilometrů.
Spotřeba je důležitá věc, víte, jaká je ta vaše? Spočítejte si ji v našem článku Výpočet průměrné spotřeby. Zjistěte, jak jste na tom a připravte se, v případě že se třeba chystáte na delší jízdu na dovolenou. V odkaze najdete praktickou kalkulačku, která vám tento údaj pomůže zjistit.
Dojezd na rezervu tedy může být opravdu různý. Rozpětí je obrovské. Zatímco některá auta mohou jet i přes 100 km, než bude nádrž úplně prázdná, jiným dochází dech po desítkách kilometrů.
Jak to tedy vypadá v konkrétních případech?
- Volvo V40 112,75 km
- Audi A6 99,88 km
- Škoda Octavia 1.9 TDI 50 až 60 km
- Volkswagen Passat 2.0 TDI 90 km
- BMW M3 51,48 km
Na dlouhé cesty jsou obecně lepší vozy na naftu. V průměru mají i celkový vyšší dojezd.
Už jste se někdy setkali se zkratkou BEV, PHEV či HEV? A co teprve ZEV nebo ICE? V článku se podíváme jednotlivým technologiím na zoubek a prověříme jejich silné a slabé stránky.
Zejména dieselové motory jsou v Česku oblíbené kvůli nižším nákladům na provoz auta. Není se čemu divit, zejména když přihlédneme k aktuálním cenám benzínu. Nafta bohužel příliš nezaostává.
Trochu problematické jsou biosložky. Víte, kde tankovat naftu bez biosložky? U dieselových motorů myslete i na venkovní podmínky. Celkem jsou na trhu k dostání 4 druhy nafty, každá je uzpůsobená na jiné teploty. Víte, kde se tankuje zimní nafta? Poradíme na našem blogu.
Palivo doplňte co nejdříve
Jak už jsme zmínili, na palubní počítač raději slepě nespoléhejte. Do hry vstupuje spousta dalších faktorů, a tak se vám může stát, že palivo dojde pár kilometrů před benzínkou. A potom je problém na světě.
Ona i jízda s téměř prázdnou nádrží je podle odborníků problematická. Vždy je to jen krůček od toho, aby palivo došlo úplně. Navíc se přehřívají jednotlivé díly, čerpadlo není mazáno a ve skoro prázdné nádrži se hromadí hodně vzduchu. Změnou teploty může dojít k přeměně na kapalinu a jejímu stečení do paliva.
Víme, někdy není jiná možnost. Buď prostě není po ruce benzínka. Nebo třeba chybí finance. Někdo zase shledává, že tankování je v dané situaci zbytečné, když jen trochu popojíždí po městě a že mu to ještě nějakou chvíli vydrží. Jenže riskovat se v tomto případě prostě nevyplácí.
" ["post_title"]=> string(44) "Dojezd na rezervu. Kolik km ještě ujedete?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(17) "dojezd-na-rezervu" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-03 10:07:50" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-03 08:07:50" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=21290" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [7]=> object(WP_Post)#15297 (24) { ["ID"]=> int(21114) ["post_author"]=> string(1) "1" ["post_date"]=> string(19) "2022-07-11 16:11:52" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-07-11 14:11:52" ["post_content"]=> string(6754) "Výrobci automobilů u každého modelu uvádí průměrnou spotřebu. Ne vždy však toto číslo koresponduje s realitou. Pojďte se podívat, jak vypočítat průměrnou spotřebu pohonných hmot.
Proč je důležitá průměrná spotřeba vozidla?
Průměrná spotřeba paliva je měřítkem, jaké jsou náklady na provoz motorového vozidla. Pro výpočet je nutné znát počet litrů
spotřebovaného paliva a vzdálenost, jakou jsme na toto palivo ujeli. Průměrná spotřeba se udáva v l/100km (litrech na 100 ujetých
kilometrů).
Vzorec pro výpočet průměrné spotřeby
průměrná spotřeba = (spotřebované palivo / ujetá vzdálenost v km) * 100
[CP_CALCULATED_FIELDS id="1"]
Průměrná spotřeba vozidla
Průměrná spotřeba paliva je obecné měřítko nákladu na provoz konkrétního automobilu. Pro její výpočet potřebujete znát počet litrů spotřebovaného paliva, a také vzdálenost, jakou jste na toto palivo ujeli. Průměrná spotřeba se udává v litrech na 100 ujetých kilometrů.
Pokud budeme počítat průměrnou spotřebu pro automobil Škoda Octavia Combi 2014. Kdy při ujetých 260 kilometrech jsme spotřebovali 9,9 litru. Vychází průměrná spotřeba přibližně na 3,8 litru na 100 km. Tedy: průměrná spotřeba = (9,9/260)*100
Spočítejte si průměrnou spotřebu vašeho vozu, a podělte se o ni s námi do komentáře.
Jak ušetřit za palivo?
Tato otázka pronásleduje snad každého řidiče. Cena benzínu nebo nafty jde pomalu, ale jistě nahoru, a časté ježdění zasahuje do peněženky. Každý ušetřený litr je k dobru po několika stovkách kilometrů vám dokáže ušetřit nemalé peníze. Podívejme se tedy na několik tipů, díky kterým palivo ušetříte a nestojí vás vůbec nic.
Nevozte zbytečnou zátěž
Uklizení autě má hned dvě výhody. Budete se v něm lépe cítit a lehčí auto spotřebuje méně paliva. Motor totiž nemusí pracovat s takovou zátěží a při popojíždění ve městě půjde kufr plný nářadí zaručeně cítit. Při opakovaných akceleracích je znát každé kilo.
Pneumatiky jsou zásadní
Nesprávně natlakované či nekvalitní pneumatiky se negativně projeví na průměrné spotřebě i na bezpečnosti jízdy. Správný tlak v pneumatikách není žádná věda a každý výrobce k autům dodává potřebné informace. Pneumatiky se snažte kontrolovat na měsíční bázi. Třeba při návštěvě benzínové pumpy. Podhuštěné pneumatiky mají velký odpor a rychle se opotřebovávají. Nezapomeňte také přezout na letní pneumatiky.
Aerodynamika není důležitá jen na závodech
Jezdit zbytečně se střešním nosičem nebo s otevřenými okénky? Na delších vzdálenostech ve větších rychlostech se vám to hodně prodraží. Karoserie aut jsou vytvarovány tak, aby měly co nejlepší aerodynamiku a nebrzdil je vítr. Je tedy samozřejmé, že i s kvalitní "rakví" na střeše jde nízký odpor do koše.
Plynulá jízda
Za jízdu brzda-plyn vám vaše průměrná spotřeba nepoděkuje. Snažte se předvídat situaci na silnici a předcházejte zbytečnému ostrému brzdění a častému vytáčení motoru. Místo zpomalení před vjezdem do obce sundejte nohu z plynu a nechejte auto zpomalit samo. Každý z nás již zažil situaci, kdy se snažíme na poslední chvíli stihnout zelenou na semaforech a ona tam na poslední chvíli skočí červená. Na prázdné dálnici v Německu se vám rychlost 150 km/h většinou oplatí, u nás už to ale bývá hodně rozdílné.
" ["post_title"]=> string(38) "Výpočet průměrné spotřeby paliva" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(25) "vypocet-prumerne-spotreby" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-23 12:45:13" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-23 10:45:13" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=21114" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [8]=> object(WP_Post)#15296 (24) { ["ID"]=> int(20838) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2022-05-26 12:26:36" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-05-26 10:26:36" ["post_content"]=> string(15894) "Kontrolka žhavení se rozsvítí během předehřívání dieselového motoru. Co ale dělat v případě, že bliká, zůstává svítit i při jízdě nebo se vůbec nerozsvítila? Zatímco v některých případech je na místě vyhledat autoservis, v jiných situacích si zvládnete poradit sami.
Kontrolky v autě není dobré přehlížet. Když se na palubním počítači rozsvítí nebo začne blikat něco neočekávaného, včas zareagujte. Znamená to, že senzory zjistily něco, co brání autu v hladkém fungování a potencionálně by ho to mohlo i poškodit. Zatímco některé situace s kontrolkami moc dobře známe – při nastartování se rozsvítí a zase zhasnou, co nám vlastně dává najevo blikající kontrolka žhavení?
Kontrolka žhavení připomíná oranžovou spirálu
Kontrolka žhavení vypadá jako spirála a má oranžovou barvu. Ohlásí se vždy, když se auto před startem žhaví. Jakmile zhasne, je čas začít startovat. Může se stát, že se buď vůbec nerozsvítí, nebo naopak po startu nezhasne či spustí blikání.
Jestli máte benzinové auto, tak se vás tento problém netýká. Tento symbol totiž mají jen vozy s dieselovým motorem. Na rozdíl od kontrolky brzd je dost vysoká pravděpodobnost, že sami neodhalíte, v čem je problém a proč se kontrolka rozsvítila. Přesto jsme pro vás sestavili seznam nejčastějších závad. Zručnější z vás se do toho mohou svépomocí pustit.
Co znamená, když se nerozsvítí, svítí nebo bliká kontrolka žhavení?
Jestli kontrolka žhavení po startu stále svítí, pravděpodobně to ukazuje na závadu v systému žhavení.
Nerozsvícená kontrolka zase ukazuje na problém v řídící jednotce vozu nebo také závadu v žhavení.
Blikající kontrolka žhavení většinou znamená, že lze pokračovat v jízdě. Ideálně ale do nejbližšího servisu. Jednat se například může o závadu vznětového motoru nebo problém ve spínači brzdového pedálu. V některých případech může také dojít ke snížení výkonu vozidla. Problém ve spínači brzdovém pedálu poznáte jednoduše, že vám nesvítí brzdová světla. Pozor, v tomto případě není možné pokračovat v jízdě, abyste nedostali vysokou pokutu od policie, protože řídíte vozidlo, které není způsobilé jízdě na silnici.
Nejčastější příčiny jsou:
- porucha ve spínači brzdového pedálu,
- porucha čidla teploty výfukových plynů,
- porucha snímače polohy regulačního šoupátka,
- nebo také porucha vstřikovačů,
- porucha žhavících svíček.
Nejčastější příčinou je problém ve spínači brzdového pedálu. Tuto závadu poznáte podle toho, že nesvítí brzdová světla a zároveň jste mohli normálně nastartovat a jet. Pozor. Jestli je vadný brzdový spínač, není moudré pokračovat v jízdě. Raději si zavolejte odtahovou službu nebo požádejte známého. Takové auto přece jenom není způsobilé k provozu, a to už zavání pokutou – kdyby vás tedy zastavila policie.
Dá se brzdový spínač opravit svépomocí? Jestli se počítáte mezi zručné kutily, tak ano. Stačí koupit nový a vyměnit si ho. Vždy ale raději sáhněte po kvalitním komponentu než nějakém podezřelé levném. Jestli si spínač vyměníte sami, ušetříte cca 800 Kč za servis. Součástka sama stojí jen pár stovek.
Co byste si ještě mohli opravit doma sami jsou žhavicí svíčky. I ty totiž někdy mohou být příčinou, toho, proč kontrolka žhavení bliká. Ale počítejte s tím, že výměna není jen tak. Místo otvoru musíte i řádně vyčistit a je s tím tak trochu „piplačka“.
Co dělat, když bliká žhavení a došlo ke ztrátě výkonu?
Auto ztrácí výkon a začala blikat kontrolka žhavení? Nejspíš se porucha týká motoru. Nejčastěji jde o problém s turbem, které může být buď opotřebované nebo zanesené. Jestli jste vůbec nenastartovali, může být problém v nastavovači množství paliva, nikoli v baterii samotné.
Návštěva servisu je nejlepším řešením
Jestli nepatříte mezi mechaniky-amatéry nebo jste nezjistili, v čem je problém, prostě zajeďte do autoservisu. Tam vám provedou diagnostiku a rovnou navrhnou i případné opravy. Existují sice závady, které si zvládnete opravit sami, ale jak už jsme říkali, není jisté, že závadu sami odhalíte. Někdy je lepší ušetřit nervy a raději si připlatit.
Pokud se vám závada stala v blízkosti autoservisu, kam běžně jezdíte, tím lépe pro vás. Jestli jste ale někde na cestách, zkuste si prověřit, jestli v okolí není nějaký servis se specializací na dieselové motory. Na fórech lidé často zmiňují, že oproti autorizovaným servisům vyjde levněji.
Nejčastější otázky a odpovědi
Kontrolka žhavení vypadá jako spirála a má oranžovou barvu. Ohlásí se vždy, když se auto před startem žhaví. Jakmile zhasne, je čas začít startovat. Může se stát, že se buď vůbec nerozsvítí, nebo naopak po startu nezhasne či spustí blikání.
Jestli kontrolka žhavení po startu stále svítí, pravděpodobně to ukazuje na závadu v systému žhavení. Blikající kontrolka žhavení většinou znamená, že lze pokračovat v jízdě. Ideálně ale do nejbližšího servisu. Jednat se například může o závadu vznětového motoru. Nerozsvícená kontrolka zase ukazuje na problém v řídící jednotce vozu nebo také závadu v žhavení.
Auto ztrácí výkon a začala blikat kontrolka žhavení? Nejspíš se porucha týká motoru. Nejčastěji jde o problém s turbem, které může být buď opotřebované nebo zanesené. Jestli jste vůbec nenastartovali, může být problém v nastavovači množství paliva, nikoli v baterii samotné.
Jestli nepatříte mezi mechaniky-amatéry nebo jste nezjistili, v čem je problém, prostě zajeďte do autoservisu. Tam vám provedou diagnostiku a rovnou navrhnou i případné opravy. Existují sice závady, které si zvládnete opravit sami, ale jak už jsme říkali, není jisté, že závadu sami odhalíte. Někdy je lepší ušetřit nervy a raději si připlatit
Co dělat, když se rozsvítí kontrolka brzd nebo kontrolka parkovací brzdy? Pozor si dávejte nejen na samotné brzdné systémy, ale i na poruchy adaptivního tempomatu. Poradíme, jak takové situace bezpečně rozpoznat a jak se při nich zachovat.
V předchozím článku jsme se podívali na to, co znamená, když kontrolka motoru bliká nebo svítí. Varovné signály vozu se nevyplatí ignorovat, ale ani kvůli nim není nutné vyskakovat z auta a panikařit.
Někdy problém vyřešíte sami, jindy je lepší zajet do servisu a nechat profesionála, ať se na to podívá okem odborníka. Co jednotlivé značky znamenají jsme shrnuli v textu Kontrolky v autě. V dnešním článku se detailně podíváme na kontrolky brzd. Co dělat, když se rozsvítí?
Kontrolka brzdové kapaliny svítí, co dělat?
Kontrolka brzd (jinak také kontrolka brzdové kapaliny) vypadá jako kolečko s vykřičníkem uprostřed a obloučky na bocích. Pokud kontrolka svítí zkontrolujte, zdali je ruční brzda povolená.
Jestli se rozsvítila a bliká, příliš neotálejte a co nejdříve zastavte vůz! Nejčastěji je problém v nedostatku brzdové kapaliny. Nedostatek kapaliny negativně ovlivňuje brzdný účinek samotné soustavy vozidla. A proto co nejdříve zkontrolujte stav a obraťte se na servis, pokud si nevíte rady.
Hladina brzdové kapaliny u posilovače brzd se automaticky snižuje s ubývajícími brzdovými destičkami, avšak by nikdy se neměla dostat pod minimální určenou hodnotu.
Hladina brzdové kapaliny běžně ubývá, a proto je potřeba dávat pozor na to, aby se nedostala příliš nízko. Tento stav je potencionálně nebezpečný. V horším případě může jít o únik, a v tom případě vás ani doplnění nezachrání.
Málo brzdové kapaliny negativně ovlivňuje to, jak soustava funguje – snižuje se její účinek. V extrémním případě může uniknout najednou a auto přestane úplně brzdit. Zkontrolujte stav brzdové kapaliny a v případě potřeby ji doplňte. Jestli ani potom kontrolka nezhasne, raději si zajeďte do servisu.
Kontrolka opotřebení brzdových destiček
Tato žlutá kontrolka s názvem opotřebení brzdových destiček upozorňuje, že destičky mají minimální sílu obložení a potřebují vyměnit. Doporučujeme s výměnou nečekat, a co nejdříve se dostavit do autoservisu.
Další možné příčiny:
- Kriticky opotřebené brzdové obložení – na jednom kole trvá výměna cca půl hodiny.
- Osazení novými brzdovými kotouči – může zabrat i jednu hodinu.
- Opotřebované součástky (spoje, písty, šrouby) – podle situace.
Kolik za takovou opravu zaplatíte? To vždy záleží na typu náhradního dílu, značce a výrobci. Výměna brzdových kotoučů a destiček vyjde cca na 1000 Kč, výměna destiček na ose 500 Kč atd. Výměna brzd se může pěkně prodražit.
Kontrolka parkovací brzdy svítí červeně
Kontrolka parkovací brzdy vypadá jako kolečko s písmenem P uprostřed. Na boku kruhu jsou obloučky. Jestli se rozsvítila červeně, s největší pravděpodobností máte jen zataženou parkovací brzdu. Uvolnili jste ji, ale kontrolka pořád svítí? Tak potom jste problém nevyřešili. Chyba bude někde jinde.
Další variantou je, že jste zaparkovali až v příliš prudkém svahu. Počítač vyhodnotil, že by nedokázal plně zablokovat pohyb vozu a chce, abyste zaparkovali někde, kde je povrch trochu rovnější, nebo alespoň s menším náklonem.
Ovšem může jít i o signál, že je s autem něco špatně. Zejména pokud rozsvícenou červenou kontrolku parkovací brzdy s klíčem doprovází i nějaké závadové hlášení. Počítač vám tak dává najevo, že došlo k poruše. Navštivte servis, tento problém sami nevyřešíte.
Pokud kontrolka svítí zeleně, má informační charakter a informuje o tom, že je systém ve voze aktivní. Kontrolka se zobrazí například během jízdy nebo při zastavování na adaptivní tempomat v kolonách nebo při zastavení v rámci stoupání nebo klesání.
Porucha adaptivního tempomatu
Porucha adaptivního tempomatu není spojená s klasickou kontrolkou brzd, ale má svůj vlastní piktogram. Poznáte ji podle červeného indikátoru rychloměru hned vedle piktogramu vozidla, to vše doprovází vykřičník.
Když se rozsvítí červeně, znamená to, že je adaptivní tempomat nefunkční. Zkuste auto znovu nastartovat, ale nejspíš se budete muset vydat do servisu. Porucha adaptivního tempomatu o sobě může dát vědět i tak, že se piktogram s rychloměrem rozsvítí bíle společně s vykřičníkem.
Zelená barva piktogramu bez vykřičníku naopak signalizuje, že je vše v pořádku. Stejně jako bílý indikátor rychloměru a vozidla bez přítomnosti vykřičníku.
Nejčastější otázky a odpovědi
Kontrolka brzd (jinak také kontrolka brzdové kapaliny) vypadá jako kolečko s vykřičníkem uprostřed a obloučky na bocích. Jestli se rozsvítila a bliká, příliš neotálejte a co nejdříve zastavte vůz. Nejčastěji je problém v nedostatku brzdové kapaliny. Tato kontrolka, pokud svítí, zkontrolujte, zdali je ruční brzda povolená.
Pravděpodobně je málo brzdové kapaliny, a to negativně ovlivňuje to, jak soustava funguje – snižuje se její účinek. V extrémním případě může uniknout najednou a auto přestane úplně brzdit. Zkontrolujte stav brzdové kapaliny a v případě potřeby ji doplňte. Jestli ani potom kontrolka nezhasne, raději si zajeďte do servisu.
Kontrolka parkovací brzdy vypadá jako kolečko s písmenem P uprostřed. Na boku kruhu jsou obloučky. Jestli se rozsvítila červeně, s největší pravděpodobností máte jen zataženou parkovací brzdu. Uvolnili jste ji, ale kontrolka pořád svítí? Další možností je, že jste zaparkovali až v příliš prudkém svahu. Pokud ani jedna věc není správná, tak potom jste problém nevyřešili. Chyba bude někde jinde. Navštivte servis, tento problém nevyřešíte sami.
Tato žlutá kontrolka s názvem opotřebení brzdových destiček upozorňují, že mají minimální sílu obložení a potřebují vyměnit. Doporučujeme s výměnou nečekat a co nejdříve se dostavit do autoservisu.
Kontrolka porucha adaptivních tempomatu není spojena s klasickou kontrolkou brzd. Poznáte ji podle červeného indikátoru rychloměru hned vedle piktogramu vozidla, to vše doprovází vykřičník. Když se rozsvítí červeně, znamená to, že je adaptivní tempomat nefunkční. Zkuste auto znovu nastartovat, ale nejspíš se budete muset vydat do servisu.
Kontrolka brzdového obložení většinou ukazuje na opotřebení samotného obložení. Jak moc akutní problém to je? Můžete v klidu dojet, nebo je nutné zařídit odtah? Vše se dozvíte v dnešním článku.
Kontrolky v autě známe bílé, zelené, modré, žluté (oranžové) i červené. Zpozornit bychom měli hlavně tehdy, když se objeví diagram ve žluté (oranžové) nebo červené barvě. Jak je to s kontrolkou brzdového obložení?
Kontrolka brzdového obložení
Kontrolka brzdového obložení vypadá jako kolečko s přerušovanými čárami na bocích. Pokud se vám tento signál rozsvítil, znamená to, že vaše brzdové destičky dosáhly minimální síly obložení. V takové situaci nezbývá nic jiného než se objednat do servisu na výměnu.
Jak akutní tento problém je? Není to ta nejurgentnější záležitost, a tak můžete v klidu dojet domů a objednat se na návštěvu servisu. U některých aut, například u Škody Octavia, se takto ohlašuje, že je obložení zhruba na 20 až 30 % životnosti. Což znamená, že před sebou máte v klidu ještě několik tisíc kilometrů.
Pokud se v autech vyznáte, můžete se sami na obložení a také brzdové destičky (přední i zadní) podívat a zjistit, jaký je stav. Jestli je potřeba do servisu zajet okamžitě, nebo to ještě chvíli počká. Jestli ale nejste zrovna technický typ a nevěříte si, zamiřte za technikem co nejdřív.
Přeci jen jde o komponent, který je kriticky důležitý z hlediska bezpečnosti a kdyby brzdový systém selhal, může dojít k nehodě. S brzdovým systémem je spjaté také ABS – když se rozsvítí kontrolka ABS, může to souviset s problémem v tomto systému.
K čemu slouží brzdové obložení?
Brzdové obložení je součástí brzdového systému. Ten jako celek slouží ke snížení rychlosti nebo úplnému zastavení automobilu pomocí tření. Ke tření dochází mezi brzdovými destičkami a rotujícím brzdovým diskem.
Kinetická energie vozidla se třením mění na energii tepelnou. Proto je důležité, aby brzdové destičky i kotouče byly vyrobené z odolného materiálu, který vydrží vysoké teploty. Pokud například dlouho a strmě klesáte, brzdové obložení se může zahřát klidně i na 800 °C.
Problémy s brzdami jsou různé. Spoustu z nich nám hlásí klasická kontrolka brzd. Může jít o nedostatek brzdové kapaliny, ale i další závady. Brzdové obložení (a jeho opotřebení) by se však mělo ohlásit vlastní kontrolkou.
Jak na výměnu?
Samotná výměna brzdového obložení není nijak složitá. Jakmile dojde k demontáži, technik rovnou zkontroluje i stav kotoučů. Může se totiž stát, že kromě obložení bude potřeba vyměnit i kotouče.
Pokud vás celkově výměna destiček a kotoučů zajímá trochu víc, podívejte se na náš článek Kotoučové brzdy: Jak vyměnit destičky a kotouče na autě. V textu najdete i tipy na to, jak brzdy po výměně zajet a jak prodloužit jejich životnost.
Nejčastější dotazy
Ukazuje na opotřebení brzdového obložení, bude tedy nutné zařídit jeho výměnu.
Závisí na konkrétním případu. Jelikož se ale jedná o součást důležitého bezpečnostního systému, není dobré situaci podceňovat. Brzy se objednejte do servisu.