Atmosférický motor: Proč má stále tolik zastánců?

0
124
Atmosférický motor 3.6 VR6
Atmosférický motor 3.6 VR6

Určitě nebudete odporovat tvrzení, že správná atmosféra je velice důležitá. A může se jednat třeba o sraz s přáteli nebo narozeninovou oslavu. Jenže v tomto článku se budeme věnovat trošku jiné atmosféře. Popíšeme si specifika atmosférických motorů a zjistíme také, proč postupně tyto libozvučné motory z cest mizí. Pokud se jen trošku pohybujete na internetu v automobilových fórech, tak jste už zaregistrovali brek po pořádných atmosférách. A je to skoro zázrak, když se nějaká zajímavá objeví. Pojďme se do toho pustit.

Co je atmosférický motor?

Když se tady bavíme o atmosférických motorech, tak je potřeba uvést, že máme na mysli hlavně atmosférický benzínový motor. Nad atmosférickými naftami snad nikdo slzy neroní, ty si prostě přeplňovaní zaslouží a vyžadují ho. Jenže v posledních letech se přeplňování turbodmychadly nebo kompresory masivně rozšířilo do světa benzínových motorů. Atmosférický motor nasává vzduch pod stejným tlakem jako v okolní atmosféře. Moderní atmosférické motory možná spočítáme na prstech jedné ruky. Je to vlastně škoda?

Proč je lepší atmosférický motor než ten přeplňovaný?

Atmosférické motory si v řadách automobilistů najdou stále své zastánce. Někteří zpochybňují úsporu paliva turbem přeplňovaných motorů v reálném provozu. V některých případech mají skutečně pravdu a jedná se hlavně o nízkoobjemové motory typu 1.0 TSI. Ty vás v reálném provozu překvapí spíš tím, jak rychle benzín z nádrže mizí, když se snažíte jet trošku dynamičtěji. U velkoobjemových motorů se již automobilky pomocí důkladného ladění dokázaly dostat na poměrně zajímavé papírové hodnoty, které bývají nižší než u menších atmosfér. Příkladem může být třeba nižší udávaná spotřeba u Audi S6 4.0 TFSI při porovnání s motorem 3.6 VR6 ve Volkswagenu Passat.

V jednoduchosti je síla

Je potřeba myslet také na to, že čím méně má motor součástek, tím méně se jich může poškodit. U atmosférického motoru nemusíte řešit třeba výměny turba nebo intercooleru. Opomenout nesmíme charakter atmosférických motorů. Jsou známé lineárním zátahem a musíte se doopravdy snažit, abyste z ní dostali to nejlepší. Plný zátah přijde až ve vysokých otáčkách, kde se navíc nádherně rozehraje. Zmínit musíme také zvuk, který v případě atmosféry netlumí turbo.

Proč atmosférické motory mizí ze silnic?

  • Limity spotřeby paliva a emisí CO2 – Zde je důležité aby byla zátěž motoru sebou samým co nejmenší. To bohužel v reálu vypadá tak, že se dělají co nejmenší motory, které točí co nejméně otáček. A atmosféra s nízkými maximálními otáčkami prostě nedává smysl.
  • Downsizing – Tento bod přímo vyplývá hned z prvního. Navíc více a více zákazníků nechce zbytečně mít velký hladový motor, když jeho výkon třeba nikdy celý nevyužijí.
  • Hodně dlouhé převody – Zde se zase dostáváme k tlaku na minimální emise. Aby měly motory co nejmenší spotřebu, tak jsou udržovány v nízkých otáčkách. Přeplňovaný motor je schopný v těchto otázkách pracovat, ale atmosféra rozhodně ne.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno