Domů » Zajímavosti » Atmosférický motor: Proč má stále tolik zastánců?

Atmosférický motor: Proč má stále tolik zastánců?

0

Určitě nebudete odporovat tvrzení, že správná atmosféra je velice důležitá. A může se jednat třeba o sraz s přáteli nebo narozeninovou oslavu. Jenže v tomto článku se budeme věnovat trošku jiné atmosféře. Popíšeme si specifika atmosférických motorů a zjistíme také, proč postupně tyto libozvučné motory z cest mizí. Pokud se jen trošku pohybujete na internetu v automobilových fórech, tak jste už zaregistrovali brek po pořádných atmosférách. A je to skoro zázrak, když se nějaká zajímavá objeví. Pojďme se do toho pustit.

Atmosférický motor: Proč má stále tolik zastánců?
Atmosférický motor 3.6 VR6

Co je atmosférický motor?

Když se tady bavíme o atmosférických motorech, tak je potřeba uvést, že máme na mysli hlavně atmosférický benzínový motor. Nad atmosférickými naftami snad nikdo slzy neroní, ty si prostě přeplňovaní zaslouží a vyžadují ho. Jenže v posledních letech se přeplňování turbodmychadly nebo kompresory masivně rozšířilo do světa benzínových motorů. Atmosférický motor nasává vzduch pod stejným tlakem jako v okolní atmosféře. Moderní atmosférické motory možná spočítáme na prstech jedné ruky. Je to vlastně škoda?

Proč je lepší atmosférický motor než ten přeplňovaný?

Atmosférické motory si v řadách automobilistů najdou stále své zastánce. Někteří zpochybňují úsporu paliva turbem přeplňovaných motorů v reálném provozu. V některých případech mají skutečně pravdu a jedná se hlavně o nízkoobjemové motory typu 1.0 TSI. Ty vás v reálném provozu překvapí spíš tím, jak rychle benzín z nádrže mizí, když se snažíte jet trošku dynamičtěji. U velkoobjemových motorů se již automobilky pomocí důkladného ladění dokázaly dostat na poměrně zajímavé papírové hodnoty, které bývají nižší než u menších atmosfér. Příkladem může být třeba nižší udávaná spotřeba u Audi S6 4.0 TFSI při porovnání s motorem 3.6 VR6 ve Volkswagenu Passat.

V jednoduchosti je síla

Je potřeba myslet také na to, že čím méně má motor součástek, tím méně se jich může poškodit. U atmosférického motoru nemusíte řešit třeba výměny turba nebo intercooleru. Opomenout nesmíme charakter atmosférických motorů. Jsou známé lineárním zátahem a musíte se doopravdy snažit, abyste z ní dostali to nejlepší. Plný zátah přijde až ve vysokých otáčkách, kde se navíc nádherně rozehraje. Zmínit musíme také zvuk, který v případě atmosféry netlumí turbo.

Proč atmosférické motory mizí ze silnic?

  • Limity spotřeby paliva a emisí CO2 – Zde je důležité aby byla zátěž motoru sebou samým co nejmenší. To bohužel v reálu vypadá tak, že se dělají co nejmenší motory, které točí co nejméně otáček. A atmosféra s nízkými maximálními otáčkami prostě nedává smysl.
  • Downsizing – Tento bod přímo vyplývá hned z prvního. Navíc více a více zákazníků nechce zbytečně mít velký hladový motor, když jeho výkon třeba nikdy celý nevyužijí.
  • Hodně dlouhé převody – Zde se zase dostáváme k tlaku na minimální emise. Aby měly motory co nejmenší spotřebu, tak jsou udržovány v nízkých otáčkách. Přeplňovaný motor je schopný v těchto otázkách pracovat, ale atmosféra rozhodně ne.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

Tři autosedačky vedle sebe

Problém velkých rodin: 3 autosedačky vedle sebe?

0
Plánujete nebo jste v očekávání třetího dítěte? Tato situace vás postaví před mnoho zajímavých výzev ve vašem životě, například jaké auto vybrat, aby se...