
Prodej vozů s alternativním pohonem po celém světě stoupá.
Ekologická auta vyrábí čím dál víc společností a na trhu už jsou i ojeté, levnější kousky, a tak už není takovým luxusem jezdit úsporně ekologicky.
Na našem trhu je nejznámější elektromobil Tesla, který se začal prodávat teprve v roce 2013 a vlastně změnil celosvětové vnímání elektromobilů. Model S od této automobilky proslul kromě ekopohonu zejména obří dotykovou obrazovkou a sexy vzhledem. Jízdou v Tesle nepohrdne žádný moderní manažer, supertiché a příjemné auto působí dostatečně reprezentativně pro všechny, kteří vyjadřují svoje postavení i prostřednictvím auta.
Tesla Model S
Tesla Model S nabízí kromě dvou zavazadlových prostorů a výkonného elektromotoru – třista koní není málo! – i celkem slušný dojezd, zhruba 330 km, a veškeré pohodlí, které od auta očekáváte. Najdete tu elektricky ovládané všechno – zrcátky počínaje a víkem kufru konče, samozřejmostí jsou pomocné systémy, prostě všechno jako v běžném autě.
Pokud si budete chtít koupit ojetou Teslu, může vás překvapit, že starší vůz najdete za vyšší cenu, než se nabízejí nová auta. Není to tím, že by cena Tesly rostla, ale klasickou fintou – v ceníku nových vozů jsou auta pouze se základní výbavou, ale většina kupujících si samozřejmě připlatí za luxus. Ojetou Teslu tak u nás koupíte za dva a čtvrt milionu, zatímco nová je podle ceníku za milion a třičtvrtě.
Nissan Leaf
Druhým elektromobilem, který se u nás začíná ve větší míře prosazovat, je Nissan Leaf. Je jedním z prvních sériově vyráběných elektromobilů světa, na trhu je už od roku 2010 a po startovním uvedení v USA a Japonsku se začal později prodávat i v Evropě.
Nissan Leaf je na rozdíl od Tesly běžné menší městské auto, a proto jej nedlouho po uvedení na trhy začaly využívat i taxislužby. V roce 2013 začaly například v Británii jezdit pro taxislužbu vozy, které mají naježděno v současné době už 160 000 km a chlubí se tím, že kapacita jejich baterie za tu dobu neklesla. Kromě toho, že je Leaf menší auto než Tesla, má i menší dojezd – baterii je nutno nabít po zhruba 160 kilometrech jízdy.
I Leaf, který jezdí už i v Praze v rámci taxislužby, je tiché a příjemné auto, ideální do městského provozu. Interiér je dostatečně prostorný i pohodlný a na městské jízdy je dojezd dostačující. Leaf se startuje tlačítkem a uvnitř působí mírně futuristicky, přesně jak byste od elektromobilu očekávali. Veškeré přístroje jsou digitální a „řadící páka“ působí jako z vesmírné lodi. Jednou z jejích poloh je i přepnutí do sportovního režimu, takže i v ekologickém městském voze můžete zažít odpich jako ze startovní čáry. Samozřejmě se v tomto režimu více vybíjí baterie. Nový Leaf koupíte za zhruba sedm set tisíc korun, ojetý o sto padesát tisíc levněji.
BMW i3 a Renault Twizy
O elektromobil se pokusilo i BMW s modelem i3. Poněkud bizarně vyhlížející bavorák je také poměrně malý a ujedete s ním také kolem 150 kolometrů, než budte muset hledat vhodnou zásuvku, ale jeho jízdní vlastnosti jsou vcelku slušné.
Dalším z absurdnějších elektromobilů je Renault Twizy, dvoumístný kvadricykl, se kterým můžete jet maximálně osmdesátkou. Jezdí od roku 2012 a hodí se díky své velikosti zejména do města, ale má i airbag a ochranný rám, takže se s ním nemusíte bát ani na o něco delší trasu.
Potřebujete zásuvku
Všechny elektromobily lze nabíjet z normální sítě, ale trvá to docela dlouho, nicméně auto stejně většinu dne prostojí, takže to není zas takový problém, pokud na nabíjení myslíte včas. Po ČR už se ale pomalu rozšiřuje síť nabíjecích stanic s několika druhy konektorů.
foto: Tesla, Nissan, BMW, Renault