Každý řidič by měl umět zaparkovat příčně i podélně. Moderní doba sice nabízí pomoc parkovacích senzorů a asistentů, ale občas technika selže, nebo je potřeba dočasně usednout za volant auta bez těchto vymožeností. Pokud jste začátečník, nebo chcete začátečníkovi pomoct, prostudujte si návod níže. A jestli už pár let řídíte, určitě by nešlo vaše podélné parkování ještě zlepšit?
Podélné parkování pozadu
Parkování do podélné řady aut se nejčastěji řeší couváním. Když to řidič umí dobře, nezabere to víc než minutu a ani v rušné ulici významně nezdrží provoz.
1. Dejte najevo úmysl parkovat
Když hledáte místo k parkování, jeďte pomaleji a nepřestávejte si všímat okolí. Dejte najevo úmysl parkovat , tedy blinkr doprava . Řidič za vámi by to měl pochopit a nechat vás manévr dokončit.
Podélné parkování
Pozor! Parkovat můžete pouze na „své“ straně silnice , pokud nejste v jednosměrce.
Pozor! Parkovat můžete pouze na „své“ straně silnice , pokud nejste v jednosměrce.
2. Vyberte si vhodné parkovací místo
Aby bylo technicky možné se do parkovacího místa vejít, je potřeba najít takové, které bude mít délku vašeho auta + přibližně 80 cm . Pokud budete mít k dispozici dokonce prostor na 2 délky svého auta, můžete na místo zaparkovat popředu.
Výběr místa i celé parkování za vás dokáže udělat parkovací asistent . Jestli ho máte, tady vaše práce končí. Pro jistotu však čtěte dál.
3. Dobře si najeďte
Zastavte na úrovni auta před parkovacím místem, na kterém chcete zaparkovat.
Od auta vedle mějte vzdálenost zhruba 1 m. Mějte zadní kola na stejné úrovni jako auto vedle vás. To je důležité, pokud parkujete kratší auto než je vedle vás, např. sedan za dodávku.
4. Couvejte
Couvejte pomalu a opatrně. Sledujte dění kolem sebe. Zvlášť na sídlišti může za vaším autem proběhnout dítě nebo pes.
Otočte volantem až nadoraz směrem k parkovacímu místu, tedy doprava. Nejprve otočte volant do krajní pozice, pak teprve couvejte, jinak vám to nevyjde. Couvejte dokud vaše auto nebude s okrajem vozovky svírat úhel 45°.
Couvání při podélném parkování
U běžného osobního auta úhel 45° nastane, když je levý zadní okraj auta před vámi zalícovaný se sloupkem ve vašem zadním okénku.
U běžného osobního auta úhel 45° nastane, když je levý zadní okraj auta před vámi zalícovaný se sloupkem ve vašem zadním okénku.
Jakmile bude vaše auto svírat s linií vozovky úhel 45°, zastavte, srovnejte volant (1,,5 otočky), aby kola byla rovně. Pokračujte v couvání, dokud se nedostanete zadkem auta na úroveň pravé hrany auta před vámi. To znamená zhruba tak, že vaše pravé zrcátko bude při pohledu lícovat s levým zadním rohem auta před vámi. Ne vždy vám pomůžou parkovací senzory , protože často snímají trsy trávy místo skutečného obrubníku. Zastavte, otočte volant doleva do krajní polohy a zajeďte na parkovací místo. Couvněte, nebo popojeďte dopředu tak, abyste byli na středu parkovacího místa. Zkontrolujte, že auto před vámi i za vámi má dost místa, aby vyjelo.
5. Máte hotovo!
Než opustíte vozidlo, zajistěte ho proti rozjetí. Víte, kdy dát ruční brzdu a kdy zařadit jedničku? Znovu si zkontrolujte, jestli nejste v oblasti, kde jsou parkovací zóny . Případně jestli v této zóně můžete stát a co pro to musíte udělat.
Podélné parkování popředu
Postupujte stejně jako při parkování pozadu, jen opačně. Zpravidla se podélně parkuje popředu jen, když máte k dispozici opravdu veliké místo. V tom případě je celkem jedno, jak do něho zajedete, protože budete mít spoustu prostoru auto srovnat.
Jak neplatit pokutu za parkování
Zaplaťte parkování, pokud stojíte v zóně placeného stání. Parkujte na své straně vozovky. Stůjte minimálně 5 m od křižovatky nebo přechodu pro chodce. Vedle zaparkovaného auta musí zbýt 3 metry pro každý směr jízdy.
Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.