
Auto z budoucnosti: dvouválcový diesel-hybrid VW XL1
Před čtyřmi lety byl představen projekt superúsporného dvoumístného hybridního vozu automobilky Volkswagen, plug-in hybridu s názvem XL1, který využívá kombinaci turbodieselového motoru a elektromotoru, a dnes se již prodává.
Malý úsporný vůz
VW XL1 je velikostí karoserie zhruba v kategorii vozu Volkswagen Polo, ale je velmi nízký a tak má také nízký součinitel odporu vzduchu (0,186) a tím pádem také předpoklady k nízké spotřebě.
Sběratelský kousek
Prodejní cena futuristického vozu je kolem tří milionů korun (u nás se ovšem prodávat nebude) a vyrobit by se ho mělo pouhých 250 kusů. Většina vozů už má své majitele, kteří se budou těšit ze spotřeby 0,9 l na 100 km.
XL1 je zajímavé auto
Nejnovější a nejneobvyklejší model Volkswagenu je opravdu velmi netypický. Jeho aerodynamickou siluetu například neruší ani zpětná zrcátka – namísto nich najdete na bocích vozu drobné výstupky s blinky a skrytými kamerami. Karoserie tohoto zajímavého auta je z plastu vyztuženého karbonem a okna, kromě předního, jsou plastová. Díky tomu také XL1 váží pouhých 795 kilogramů. Pohání ho naftový dvouválcový motor o objemu 800 ccm, spojený s elektromotorem.
Minimalistická palubní deska
V interiéru na nás čeká zastarale vypadající a nijak zvlášť zajímavá přístrojová deska, kde najdete rychloměr, pár tlačítek – například ta na ovládání displeje zpětných zrcátek – a přenosnou navigaci Garmin s palubním počítačem, který ovládá i rádio. Dveře vozu se namísto obyčejného otevírání vyklápějí, což je prvek určený obvykle pro luxusní sportovní vozy, takže fakt, že pokud chcete otevřít okno, musíte použít chatrnou kličku ve dveřích a i tak stočíte okno pouze do poloviny, působí poněkud schizofrenně.
Sportovní posaz
Řidič sedí za volantem v příjemném karbonovém sedadle, které se dá podélně posunovat nebo dokonce naklápět, nedá se však zvýšit ani snížit. Spolujezdec má sedadlo podobné, ale je umístěné více vzadu a nedá se s ním ani hnout.
Prostor pro zavazadla? Moc ho není
V přední části se skrývají akumulátory hybridního pohonného systému, takže jediné místo na zavazadla může být vzadu. V kufru ovšem obvykle trůní skoro až archaická nabíječka (nezapomeňme, že vůz je technicky už poněkud zastaralý), takže svou cestovní tašku si můžete hodit maximálně za sedadlo řidiče. Cílová skupina tohoto vozu je tedy velmi omezená.
foto: www.tflcar.com