
Motory aut se stále vyvíjejí, otázka je jakým směrem
V posledních několika letech jsme si zvykli v nabídkách autosalonů vídat motory s nižším objemem a přídavkem „eco“, „blue“ nebo dokonce „green“, které jsou reakcí na tlak ze strany EU na neustálé snižování objemu motorů, jež má prospívat životnímu prostředí.
Malý objem, ale přesto velký výkon?
Většina automobilek zdá se postupuje podle jednoduché logiky, že motor s menším objemem bude mít menší spotřebu. To dává smysl přesně do chvíle, než si uvědomíte, že ten malý objem musí utáhnout elektronikou, vybavením a bezpečnostními prvky nabitý těžký automobil – a tak potřebuje taky nějaký slušný výkon. Nejjednodušší cesta, jak získat víc koní, je využít konceptu přeplňovaného motoru, tedy obvykle turba.
Turbodmychadlo je citlivé zařízení, a tak u něj hrozí vyšší riziko poruchy. Když ovšem toto riziko pomineme, potenciální vysoké náklady na opravy budeme ignorovat a zaměříme se pouze na spotřebu paliva, zjistíme, že… navzdory proklamacím automobilek zůstává víceméně stále stejná.
AutoBild testoval za nás
Německý AutoBild má vlastní silniční trasu, kde testuje reálnou spotřebu aut v provozu – a ukázalo se, že skutečná čísla se od údajů naměřených v laboratoři a uvedených v propagačních materiálech dost výrazně liší.
Spotřeba minivozů
Nejlepší spotřebu v reálných podmínkách měla Škoda Citigo 1.0 MPI Green Tec, šedesátikoňový motor jezdil za 4,4 l/100km. Papírově má ovšem spotřebu 4,1 l/100km, koneckonců stejně jako druhý nejúspěšnější Seat Mii 1.0 Ecomotive, který ovšem reálně jezdí za 4,6 l. Na třetím místě skončil Fiat 500C 1.3 Multijet 16V DPF se skutečnou spotřebou 4,6 l/100 km, ovšem v propagačních materiálech se mluví o 3,9 l/100km. Podobné rozdíly ve spotřebě směrem nahoru vykazovaly všechny testované vozy.
Větší auta
Z menších aut budete muset nejméně tankovat do Renaultu Clio Grandtour Energy dCi 90 Start & Stop – 4,3 l/100 km, papírově nabízí pouhých 3,6 l. Vítězem reálné spotřeby mezi auty nižší střední třídy je Toyota Prius Plug-in Hybrid, která jezdí za 3,7l. Katalog nicméně slibuje 2,1 l/100km. Ve střední třídě je nejúspornější BMW 320d Efficient Dynamic Edition, který spotřebuje 4,6 (dle výrobce ovšem 4,1) l/100km.
Ve vyšší střední třídě jezdí za nejméně hned tři auta: Audi A6 2.0 TDI Ultra DPF S tronic, BMW 520d AT a Mercedes E 220 BlueTEC 9G-TRONIC se shodnou spotřebou 5,5 l/100km (papírově ovšem nabízejí 4,4, respektive 4,1 a 4,5 l/100km).
Velké vozy a jejich skutečná spotřeba
Mezi luxusními vozy vítězí Audi A7 3.0 TDI ultra S tronic, slibovaná spotřeba je podezřelých 4,7, skutečná už pochopitelných 6,7 l/100km.
Nejúspornější SUV je Renault Captur ENERGY dCi 90 Start&Stop s reálnou spotřebou 5,1, ovšem slibovaná je pouhých 3,6l/100km.
Mezi MPV se jako nejúspornější ukázal Mercedes B 180 CDI s reálnou spotřebou 5,0 l/100 km (papírová 4,1), prvních 22 MPV se nicméně vešelo s reálnou spotřebou do šesti litrů, což je u takto velkých aut příjemné.
A co starší vozy a jejich spotřeba?
AutoBild ovšem testoval spotřebu i starších vozů a vytvořil i tabulku, kde porovnal adekvátní starší a nové vozy a jejich spotřebu… a jak se ukázalo, vlastně k žádným velkým změnám v číslech nedošlo. Nutno ovšem říci, že moderní vozy mají mnohem vyšší výbavu a jsou těžší, takže spotřeba motorů jako takových spíše klesá, nicméně bez výbavy není auto autem a tak se skutečně spotřeba pohonných hmot příliš nemění.
foto: AutoBild