Od kdy platí povinnost zimních pneumatik 2019

1
1302
Test zimních pneumatik r16

Pomalu ale jistě se blíží sezóna zimních pneumatik. Někteří z nás už je možná mají obuté. Většina ale stále přezutí oddaluje a využívá teplého podzimního počasí. Jak dlouho to takhle může být? Kdy nastane pomyslná hraniční změna, po které už na letních pneumatikách jezdit moct nebudeme? A jaká je situace ohledně povinnosti zimních pneumatik v zahraničí?

Zlaté období autoservisů

Na podzim přezouvají všichni řidiči své plechové miláčky na zimní pneumatiky. Ty jsou v zimě nejen bezpečnější, ale jejich povinnost nám ustanovuje zákon. V listopadu tak mají autoservisy plné ruce práce s přezouváním letních pneumatiky ta zimní. V některých to znamená dlouhé čekací fronty, a někteří musejí zákazníky i odmítat.

Co nám říká zákon

Dle legislativy jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza. Nebo v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám můžeme předvídat souvislou vrstvu sněhu, led nebo námrazu. Když bude velice pěkné počasí, tak hned 1. listopadu přezouvat nemusíte. Myslete ale na možné výkyvy počasí. Na silnicích označených značkou přikazující použití zimní výbavy jsou zimní pneu nutné již od 1. listopadu bez výjimek.

U zimních pneumatik je nařízena minimální hloubka dezénu 4 mm. Můžete ji zkontrolovat podle rysek nebo změřit. Pneumatiky také nazouváme na všechna 4 kola. V žádném případě proto nemůžete kombinovat zimní a letní pneumatiky. S nižší hloubkou řidič riskuje ztrátu jízdních vlastností svého vozidla, protože kola nezabírají tak, jak by měla, a tím pádem prokluzují.

Přesné znění zákonu č. 133/2012 Sb. § 40a – Provoz vozidel v zimním období:

1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy
může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo
N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních
pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg
na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na
všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí
mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel
o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm

Současný zákon je poměrně kontroverzní a bezpochyby přidělá vrásky dopravní policii, jelikož se jí otevírá velký prostor pro diskuzi s viníky, které bude chtít pokutovat za přestupek, který vlastně nemůže být v některých situacích správně posouzen. Proto je v každém případě lepší dbát na aktuální legislativu a od 1. listopadu jezdit se zimními pneumatikami. Nejen, že si ušetříte starosti, ale také se automaticky vyvarujete jakýmkoliv problémům.

Nenechte se ošálit pěkným počasím

Příjemné teploty se nás snaží nalákat, abychom na letních pneumatikách jezdili co nejdéle. Jejich změna se ale dá jen doporučit. Přes den klidně může být 10 až 15 stupňů nad nulou, ale to se může během noci změnit. Ráno vás může překvapit námraza a na horách již dokonce i sněží. Zimní pneumatiky jsou celkově vhodnější při teplotách pod 7 stupňů Celsia. Směs gumy je pro takové podmínky speciálně navržena, tudíž poskytuje v chladu lepší kontakt s vozovkou.

A co zimní řetězy na kola auta?

Rozhodně není od věci mí ve svém kufru i sněhové řetězy. Vlastně byste je mohli zahrnout do kontroly auta před zimou a ujsitit se tak, jestli je v kufru máte. Ve většině situací nejsou potřebné, ale někdy se dostanou ke slovu. Zákon jejich používání specifikuje jen okrajově a tedy, že použití takové zimní výbavy je povinné jen na úsecích, kde to přikazuje dopravní značení. Nicméně použití řetězů je naprosto dobrovolné, podstatné jsou zimní pneumatiky.

Co když vás chytí na letních pneumatikách?

Je samozřejmé, že pokud je jejich povinnost určena zákonem, tak vás za jeho nedodržení něco čeká. V tomto případě to může být bloková pokuta na místě až do výše 2 000 Kč. Něco úplně jiného je nehoda způsobená jízdou na letních pneumatikách nebo používáním sjetých zimních pneumatik. I pojišťovna po vás bude v tomto případě chtít část peněz zpět.

Co v zahraničí?

Takové podmínky máme nastavené u nás, ale čím se řídit ve chvíli, kdy hranice našeho státu přejedeme? To není tak jednoduché, neboť se vždy musíte řídit zákony států. Povinnost zimních pneumatik totiž není jednotně ustanovena stejně v celé Evropské unii. Je to zapříčiněno rozdílnými klimatickými podmínkami v různých zemích. Dle navštívené země si tedy dohledejte jejich podmínky a zákony. Například v Rakousku jsou zimní pneu povinné pouze na sněhu, ledu a námraze v období mezi 1. listopadem a 15. dubnem, zatímco v Polsku jsou pouze doporučené. Všude na vás ale čekají pokuty, tak si dávejte pozor.

1 komentář

  1. Já přezouvám na začátku listopadu i když je hezky. Nerad bych byl zaskočený, když by najednou byl někde na silnici led. Na letošní zimu jsem si koupil nový gumy z https://www.pneuok.cz/ , ty starý jsem měl už 4 roky a už byly dost sjetý, tak jsem tuto zimu na nich už nechtěl riskovat.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here