Technická kontrola (STK) se od května 2018 zcela změní

0
852
technická kontrola

Úroveň technických kontrol vozidel považují odborníci v řadě zemí Evropy za průměrnou. Odpovědné orgány EU se proto rozhodly řešit tuto problematiku na celoevropské úrovni formou obecně závazných předpisů. Na silnicích Evropy potkáváme staré automobily stále častěji. Průměrný věk vozu v ČR je 15 let a podobné je to i v dalších zemích střední a východní Evropy. Fakt, že mnozí lidé na nová auta nemají, se v tomto nařízením nechává stranou.

Podle nových předpisů by určitá část těchto osobních, užitkových a nákladních automobilů, autobusů i motocyklů by kvůli svému stavu vůbec neměla projít technickou kontrolou. Stanice technické kontroly argumentují nejednoznačnými předpisy, úrovní vybavení při kontrole emisí a upozorňují na další potíže omezující kvalitu prováděných kontrol.

Jednotný předpis v rámci Evropské unie

V budoucnu se má tedy přijmout jednotný předpis v rámci EU, která má přesně stanovit obsah samotných kontrol, odbornou kvalifikaci techniků i strojní a přístrojové vybavení STK. Jednotlivé členské státy EU měly transponovat předpis do národního zákonodárství do 20. května 2017, s tím, že v platnost měla být uvedena do praxe do 20. května 2018. Stojí za tím i „dieselgate“, problémy s filtry pevných částic a další nedostatky v technickém stavu vozidel.

Měření emisí se od ledna 2018 změnil

Změna kvůli problémům s dodávkou softwaru neodstartovala začátkem prosince, ale začala platit v roce 2018. Další zpřísnění se chystají do budoucna a například vozy se stočenými tachometry již při technické kontrole neprojdou. Důležitá změna platí od ledna všechny provozovatele stanic měřících emise (SME) automobilů. Ta postihne všechny firmy a podnikatele, kteří budou v roce 2018 dávat na povinné měření emisí své služební vozy.

Čeká nás povinná fotodokumentace

Nově platí povinnost pro stanice pro měření emisí, kdy musí pořizovat fotodokumentaci měřených vozidel. Stanice jsou připojeny do Centrálního informačního systému ministerstva dopravy, kam budou obrazový záznam a výsledky měření ukládat on-line. Stejný systém již funguje na STK od ledna 2016. Novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích rozšířila povinnost obrazového záznamu i na stanice měření emisí. Tento systém má zabránit podvodům při měření emisí. Naměřená data v protokolu již nebude možné přepisovat. Jde také o důkaz, že auto na kontrole doopravdy bylo.

Testování začalo v listopadu

Na stanicích měření emisí probíhal během listopadu testovací provoz pro pořizování fotodokumentace vozidel. Do konce listopadu se do informačního systému ministerstva přihlásilo 1078 emisních stanic. Systém CIS STK je plně funkční. Stanice připojené do CIS STK si musí sami zajistit softwarové propojení mezi svými měřicími přístroji a centrálním systémem.

Provozovatelé čekající na dodání softwaru od smluvních partnerů

Ministerstvo vydalo následující instrukci: „Provozovatel SME, který není schopen vložit data do CIS STK o vozidlech a o výsledku měření emisí neprodleně po jejich pořízení z objektivních důvodů například z důvodu nedodržení termínu na straně dodavatele provádějícího aktualizaci softwaru měřících přístrojů do 1. 12. 2017, vydá Protokol o měření emisí přímo vyhotovený z měřicího přístroje (stávající způsob). Protokol o měření emisí s kladným výsledkem vyhotovený nejdéle do 31. 12. 2017 z měřicího přístroje stávajícím způsobem, budou Stanice technické kontroly akceptovat, aniž by byl vložen do CIS STK“.

Totožné povinnosti jako na STK

Nejpozději od ledna musí být všechny stanice k systému připojeny a při svých kontrolách pořizovat obrazový záznam. Není možné, aby vozidlo, které neprojde měřením na jedné stanici, zkusilo projít na jiné stanici. Protokoly měření kromě fotografií musí obsahovat i časy a dobu trvání kontrol. Záznamy v systému nelze přepisovat.

Způsob fotodokumentace

Mechanici na emisích budou stejně jako na STK dokumentovat pohled na dané vozidlo zepředu i zezadu, jeho výrobní štítek, tachometr a VIN kód. Snímky jsou zdrojem kontroly počtu najetých kilometrů. Zjednoduší to administrativu na stanicích měření emisí. Pokud jsou údaje o vozidle v systému, při dalším měření už se jim samy načtou.

Cena služby opět dražší

Hlavní novinkou je i to, že výsledek měření emisí nově vygeneruje systém automaticky a přiřadí jej ke konkrétnímu vozu. Data už nebude zadávat ručně mechanik, což má zabránit případným manipulacím s výsledky. Jak už to bývá, změna přinese i zdražení. Cena za měření emisí 500 korun může zdražit a částka bude záviset na objemu motoru.

Změna vlastníka vozidla

Firemní vozidla postihla i změna platná od 1. června 2017, která usnadnila vlastníkům a provozovatelům vozidel kontakt s úřady. Při změně vlastníka vozidla lze zápis a většinu úkonů v registru vozidel provést na jakémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností. Jde o změnu vlastníka nebo provozovatele registrovaného vozidla, registraci nového či dovezeného vozidla, vyřazení vozidla z provozu – depozit, nahlášení zániku vozidla, žádost o registrační značku na přání nebo na nosič kol, či zápis tažného zařízení a přípojného vozidla.  

Co se musí vyřizovat na stejném úřadě

Pokud umístíte vozidlo do depozitu, lze jej opět uvést do provozu jen na stejném úřadě, kde došlo k jeho vyřazení. Při umístění vozidla do depozitu odevzdáváte úřadu registrační značky, než se auto vrátí zpět provozu. Stejně je to i v případě podání žádosti o značku na přání. Žádost lze podat na jakémkoliv úřadě, samotné značky ale budou následně připraveny k vyzvednutí na stejném místě.

Autoservis musí informovat zákazníka

Autoservisy musí informovat písemnou formou klienty o provedených změnách na vozidle. Jde například o odstranění filtru pevných částic, chiptuning, zabarvení skel, instalace xenonových světel a dalších zásazích, díky nimž vůz ztrácí technickou způsobilost pro jízdu na pozemních komunikacích. Jde také o výměnu brzdového systému za sportovní provedení, montáž sportovních ochranných rámů a další úpravy s použitím dílů výhradně pro sportovní účely. Pokud to servis neučiní, hrozí mu sankce až 500 000 korun.

Možnosti a sankce

Stále platí i zákon o podmínkách provozu vozidel, kdy hrozí provozovateli technicky nezpůsobilého vozidla sankce až 50 000 korun. Lze uplatnit i zákon o silničním provozu, podle kterého provozovateli, který dovolí jízdu s technicky nezpůsobilým autem, hrozí sankce až 100 000 korun. Obě tyto sankce zůstávají v platnosti. Nově jde o 500 000 za neinformování. Provozovatel auta často použije argument, že nevěděl o zásahu do technické způsobilosti při úpravě.

Stočený tachometr neprojde na STK

Novela řeší i stáčení tachometrů. Pokud ve 30. denní lhůtě mezi evidenční kontrolou a provedením změny vlastníka či provozovatele na úřadu dojde ke stočení tachometru, úřad nemusí uznat evidenční kontrolu a vozidlo přepsat. Jde o situaci, kdy někdo manipuluje s vozidlem ve třicetidenním období mezi evidenční kontrolou a zápisem změny vlastníka vozidla na registru vozidel. V budoucnu STK neprojde vozidlo, které má stočený tachometr, což vyřeší evropská směrnice, a její převedení do českého práva bude ministerstvo připravovat.

Co ze starými vozy

Zpřísnění měření emisí asi zaplaví trh ojetých vozů nevyhovujícími auty vyžadujícími další opravy a velké investice. Nový filtr pevných částic u dieselů stojí i desítky tisíc korun. Dále třeba oprava EGR ventilu stojí několik tisíc. Emisních systémů je ve voze mnohem víc a problém mohou mít i vadné zážehové motory. Ojeté auto by mělo být vybíráno v sítí zavedených a certifikovaných autobazarů, které kontrolují vozy při výkupu. Poroste nám tak i množství aut na vrakovištích, což povede k dalšímu plýtvání, protože recyklace opravdu nejede na plné obrátky a mnohdy to ani neumíme, a v tom veškerém odpadu se nakonec ta naše krásná Země zřejmě utopí. Komplexní řešení to tedy ještě není.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here