
Na začátku roku 2016 nás čeká na silnicích a dálnicích spousta změn – přibude dálnic a budeme jezdit rychleji.
Ministerstvo dopravy se rozhodlo problém s malým počtem dálnic vyřešit skutečně šalamounsky: některé rychlostní silnice se změní na dálnice. V současné době vede českou republikou zhruba 750 kilometrů dálnic, od ledna příštího roku by to mělo být 1200 km. Sloučení klasifikace dálnic a rychlostních silnic má údajně i administrativní důvod – kdysi bývaly dálnice „federální“ a rychlostní silnice „národní“.
Dalším důvodem je, že naprostá většina rychlostních silnic už teď splňuje parametry dálnic, a ten zbytek prochází rekonstrukcí.
Změny rychlostních silnic na dálnice mají stát zhruba tři miliony korun -stačí totiž vyměnit tabulky a značky označující silnice. Dálnice jsou označeny čísly na červeném podkladu, rychlostní silnice mají podklad modrý. číslování silnice se nezmění, až na jednu výjimku, kterou je Pražský oruh -jeho aktuální název R1 se změní pravděpodobně na D0.
Současně na některých silnicích první třídy dojde ke zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na 110 km/h. Jde o silnice, kde je dva a více pruhů v jednom směru a jsou dostatečně bezpečné.
Zrušením rychlostních silnic si stát chystá půdu pro využití této značky pro nový typ silnice pro motorová vozidla, kterou se v budoucnu pravděpodobně stanou některé silnice první třídy. Mohlo by se na nich pak jezdit až rychlostí 130 km/h.
Seznam úseků na silnicích první třídy, kde by se mohla nejvyšší povolená rychlost zvýšit na 110 km/h:
7 Chomutov – Křimov
11 Ostrava – Šenov
11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
13 Karlovy Vary – Ostrov
13 Most – Bílína
14 Liberec – Kunratice
20 Nová Hospoda (R4) – Písek
20 Plzeň, přivaděč k D5
23 Brno, Pražská radiála
26 Plzeň, přivaděče k D5
27 Plzeň – Sukova – Dobřany
34 České Budějovice – Lišov
35 Liberec – Bílý Kostel
35 Olomouc – Křelov
37 Hradec Králové – Pardubice
38 Jihlava, přivaděč k D1
43 Brno, Svitavská radiála
44 Postřelmov, obchvat
48 Nový Jičín – Příbor
48 Český Těšín, obchvat
50 Brno, Olomoucká radiála
56 Prodloužená Místecká
57 Semetín – Jablůnka
Ilustrační obrázek: ceskedalnice.cz
A k čemu je zvýšení rychlosti na městských obchvatech, když po vyjetí z města se dva pruhy v jednom směru sloučí do jednoho pruhu? Ano je to tak, je to pouze na tvoření kolon… Mluvím o konkrétním případu, a to o R43, nebo Pisárky po vyjetí z tunelu.. 🙁