Domů Pro řidiče Velký přehled dálničních známek

Velký přehled dálničních známek

0
24731

Přehled dálničních známek v ČR a zahraničí

Ačkoli bylo předpokládáno, že již začátkem letošního roku 2018 budou známky na našich dálnicích nahrazeny elektronickým výběrem mýta, nestalo se tak. Stále tak musíme na svá čelní skla lepit staré známé dálniční známky. Vše co vás zajímá o dálničních známkách a jejich cenách se dozvíte v následujících řádcích.

 

Dálniční známka v ČR

Poplatek za užívání dálniční sítě se v České republice poprvé objevil v roce 1995. Tehdy si řidiči za privilegium přepravovat se po dálnici zaplatili 400 korun za celý rok. Dnes by vám tato suma stačila pouze na desetidenní dálniční známku. Ta stojí přesně 310 korun. Pokud máte zájem o známku měsíční, budete muset zaplatit 440 korun a za roční dálniční známku utratíte rovných 1500 korun.

 

 

Kdo platit nemusí?

Výjimku tvoří motocykly. Jednostopá motorová vozidla mají i v letošním roce využívání dálniční sítě zcela bez poplatku. O koupi dálniční známky se rovněž nemusí strat řidič vozidla, ve kterém cestuje osoba vlastnící průkaz ZTP či ZTP/P.

 

Rakouská dálniční známka

Častým cílem českých motoristů je náš jižní soused – Rakousko. Rakousko, podobně jako Česká republika využívá systém dálničních známek nalepených na předním skle. I Rakousko nabízí motoristům tři druhy známek. Dvě z nich (desetidenní a roční) se shodují s těmi našimi. Marně ale budete na rakouské benzínce hledat měsíční dálniční známku. Ta je zde nahrazena dvouměsíční. Jak je to s cenami? Za desetidenní známku na osobní automobil zaplatíte 8,9 Eur. Za dvouměsíční 25,9 Eur a roční známka vyjde na 86,4 Eur.

 

 

I motorkáři musí platit

Pozor by si měli dá vyznavači jedné stopy. Motocykly, na rozdíl od České republiky, se mohou po dálnici pohybovat, stejně jako automobily, pouze splatnou dálniční známkou. Desetidenní známka na motocykl vyjde na 5,1 Euro, dvouměsíční na 13 Euro a roční na 34,4 Eura.

 

Slovenská dálniční známka

Nikoho jistě nepřekvapí, že mnozí čeští motoristé vyrážejí k našim slovenským sousedům, se kterými má naše země společného více, než s jakoukoli zemí na světě. Přestože jsou si naše země tolik podobné, je podoba našich dálničních známek odlišná a před přejezdem hranic se musíme vybavit těmi slovenskými. Nepočítejte ale s tím, že si známku nalepíte na čelní sklo automobilu. Slovensko od letošního roku zavedlo elektronické poplatky za užití dálnic. Tento poplatek můžete uhradit na webu eznamka.sk ke konkrétní poznávací značce automobilu. Druhy slovenských dálničních poplatků ale jinak zcela korespondují s těmi našimi. Nalezneme zde tedy známky desetidenní, měsíční a roční. Dálniční známka s nejkratší dobou platnosti vás vyjde na 10 Eur, měsíční na 14 Eur a celý rok můžete po slovenských dálnicích nerušeně jezdit za 50 Eur.

 

Slovinská dálniční známka

Zemí, jejíž dálniční známky se zcela vymykají ostatním, je Slovinsko. Ve většině evropských zemí lze zakoupit známku desetidenní. To ale není případ Slovinska. Tamní dálniční známky se prodávají s platností: týden, měsíc a rok. Nevýhoda týdenní dálniční známky je očividná. Turista jedoucí na dovolenou do Slovinska, je často nucen zakoupit si známku měsíční, což se rozhodně nedá označit za kdoví jak výhodné. Zmíněná týdenní dálniční známka pro osobní automobil vyjde na 15 Eur, měsíční na 30 Eur a roční na 110 Eur. Tedy v případě, že váš osobní automobil nad přední nápravou dosahuje výšky do 1,3 metru. Vlastníte-li vozidlo, jehož výška kapoty nad přední nápravou převyšuje hodnotu 1,3 metru, pak se připravte na dvojnásobné částky za dálniční známky. Na slovinských dálnicích musí mít dálniční poplatek zaplacen i motorkáři. Za týdenní dálniční známku pro motocykl si ve Slovinsku připravte 7,5 Eur, za půlroční 30 Eur a za roční 55 Eur.

 

 

Německá dálniční známka

Pokud cestujete do Německa a děsíte se toho, že stále nemáte zakoupenou dálniční známku, můžeme vás uklidnit. K pohybu po Autobahnu v osobním automobilu do 3,5 tuny žádnou dálniční známku nepotřebujete. Dálniční poplatky v Německu platí pouze řidiči vozů, jejichž hmotnost je vyšší než 12 tun.

 

Švýcarská dálniční známka

Zatímco při pohybu po německých dálnicích si naše peněženka poposkočí radostí, ve Švýcarskou hořce zapláče. Tato malá alpská zemička nabízí jen a pouze roční dálniční známku s cenou 40 CHF.

 

 

Maďarská dálniční známka

Maďarskou je další ze zemí, které přistoupili na užívání elektronických dálničních známek na stejné bázi jako Slovensko. Maďarské dálniční známky se prodávají ve třech dobách platnosti, které zcela korespondují s těmi ze Slovinska. Za týdenní známku řidič zaplatí 2 975 HUF, za měsíční 4 780 HUF a za roční 42 980 HUF. Tyto ceny platí pro osobní automobily do 3,5 tuny, maximálně pro 7 osob. Pokud řídíte devítimístnou dodávku, připravte se za zaplatit 5 950 HUF za týdenní známku, za měsíční 9 560 HUF. Roční poplatek pro devítimístné dodávky je shodný s tím pro osobní automobily pro 7 osob.

 

Polská dálniční známka

Polský dálniční systém se v Evropě značně vyjímá. Nenalezneme zde žádné dálniční známky. Ve skutečnosti je většina dálnic v Polsku sjízdná zcela zdarma. Zpoplatněno je pouze několik úseků dálnic A1, A2 a A4. Toto zpoplatnění je řešeno systémem mýtných bran, kde se dá platit jak místní měnou, tak americkým dolarem i eurem. Ceny těchto poplatků se pohybují od 3,5 PLN do 17,60 ZLN.

 

Pokuty za jízdu bez dálniční známky

Většina řidičů se obává, že za neoprávněné užití dálnice může policie či celní správa řidiči strhnout body. Jedná se ale o nepravdivý mýtus. Ve skutečnosti se jedná o přestupek, který se většinou řeší blokovou pokutou pohybující se mezi jedním až dvěma tisíci korun, při čemž horní hranice sankce za tento přestupek činí pět tisíc korun. Mírnější tresty padají často za nesprávně nalepenou dálniční známku a podobně. Za prohřešky podobného ražení zaplatí čeští řidiči průměrně 950 korun.

 

O dálničních známkách již víte vše potřebné, jak jste ale na tom s vědomostmi a znalostmi o povinné výbavě?

 

Foto: UAMK.cz

 
Sdílejte
Předchozí článekPrvní Alfa Romeo Giulia sjela z výrobního pásu
Další článekKdo je jednička ve spolehlivosti? Podle Driver Power je to Lexus!
Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here